مشهد؛

باید جهانیان را با حقیقت اسلام آشنا کنیم

دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل از کشور ترکیه گفت: باید تصویر غلط در مورد اسلام را از بین ببریم و جهانیان را با حقیقت اسلام آشنا کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نبیل عوده در حاشیه چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل همکاری‌های اسلامی که به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد، افزود: مسلمانان باید نسبت به اسلام هراسی اعتراض کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه تصویر غلطی در مورد اسلام وجود دارد و باید تلاش کنیم تا این تصویر از بین برود.
دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل از کشور ترکیه بیان کرد: باید دیگران را به کشورهای خود دعوت کنیم تا با حقیقت اسلام آشنا شوند.
نبیل عوده گفت: کشور ایران کشور بزرگ و قوی است و شیعه و سنی در آن در کنار هم زندگی می‌کنند لذا ایران، مسئولیت بزرگی دارد که وحدت را بین شعیه و سنی برقرار کند.
گردهمایی جوانان، بهانه‌ای برای برقراری ارتباط موثر با دانشگاه‌ها
پژوهشگر علوم اسلامی و مبلغ بین‌المللی گفت: گردهمایی جوانان، می تواند بهانه‌ای برای برقراری ارتباط موثر دانشگاهی باشد.
حجت الاسلام ابوالفضل صبوری با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل همکاری‌های اسلامی که در برج سپهر برگزار شد، افزود: برگزاری چنین کنفرانس‌ها و اجلاسی می‌تواند بهانه‌ای برای ارتباط موثرتر دانشگاه‌ها با یگدیگر به ویژه در فضای مجازی باشد و ضروری است شهرداری مشهد این فرصت را گامی برای ایجاد ارتباط مجازی بین نخبه‌های ایرانی و سایر کشورها بداند و از آن بهره‎برداری کند.
وی ادامه داد: مسلمانان و غیرمسلمانان زیادی پا به مشهد مقدس می‌گذارند. شهرداری مشهد از چنین فرصت‌هایی به خوبی استفاده کرده است. اما باید دستگاه‌های دیگر نیز وارد عمل شوند. توریسم با هزینه خود می‌آید و ضرورت دارد برنامه‌ای با مشارکت همه برای بهره‌برداری از این پتانسیل ایجاد شود.
حجت الاسلام صبوری بیان کرد: در خلال برگزاری اجلاس‌ها به دنبال آموختن راهکاری برای تبادل نظریات و افکار سیاسی هستیم و در جستجوی راه حل می‌گردیم پس ضرورت دارد از جانبداری به شدت پرهیز گردد.
وی عنوان کرد: گاهی بحث‌ها در سخنرانی‌های علمی به انتقاد از سوریه، ایدئولوژی، حاکمیت کشورهای مسلمان و... کشیده می‌شد که ضرورت داشت از اصل بی‌طرفی استفاده شود.
حجت الاسلام صبوری گفت: باید به عقاید هم احترام بگذاریم و یاد بگیریم تعصباتمان را کنار بگذاریم و بدون حب و بغض نسبت به پیدا کردن راهکارهای عملی بکوشیم.
وی افزود: در خلال برگزاری پنل‌های این اجلاس، فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بین جوانان ملت‌های مختلف اسلامی فراهم آمده است و جوانان به خوبی از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.
مرزها مانعی برای برقراری روابط میان انسان‌ها و جوامع مدنی نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرزهای ملی، ساختگی، عقیدتی و ... مانعی برای برقراری روابط و ارتباطات در میان انسان‌ها و جوامع مدنی تلقی نمی‌شود.
محمدجواد رنجکش در این اجلاس، افزود: در نگاه اول باید دید برای تشکیل یک سازمان و کارکرد بهینه آن در محیط بین‌المللی چه شرایطی لازم است. از نگاه تئوریک در روابط بین‌الملل، هر سازمان بین‌المللی مرهون تشکیل سه عامل موقعیت هژونومیک، موقعیت مسئله‌آفرین، نیازها یا موقعیت‌شناختی است.
وی ادامه داد: این گزینه‌ها بستگی به عوامل سرمایه، کار و زمین دارد. گرچه کشورهای مختلفی دست به دست هم می‌دهند وسازمانی را ایجاد می‌کنند، اما نقش قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای در ایجاد یک سازمان جهانی غیرقابل انکار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اگر چنین کشورهای بزرگی نا امید شده یا کنار گذاشته شوند، فعالیت سازمان نیز با وقفه همراه می‌شود. بنابراین نقش جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، ترکیه و مصر در چهار گوشه قلمرو اسلامی غیرقابل انکار است.
رنجکش گفت: نمی‌توانیم به صرف وجود اختلافات دیپلماتیک که امری عادی در رابط بین‌الملل است، نقش این حوزه را انکار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه قطعا همه کشورهای او آی سی در ادامه روند کار نقش دارند، افزود: اما طبیعتا قدرت نقش اساسی دارد و ضروری است بر این شرط اساسی تکیه شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شرط دوم شکل‌گیری یک سازمان را نیازهای موجود دانست و گفت: یک سازمان بین‌المللی شکل نمی‌گیرد، مگر اینکه در سازمان‌های بین‌المللی نیازهای مرتبط با آن به وجود آید.
رنجکش، شرط سوم را شرط شناختی بر ارزش‌ها و هنجارهای مشترک خواند و ادامه داد: این امر سبب به وجود آمدن هنجارهای مشترک می‌گردد.
وی با تاکید بر همبستگی اسلامی، صلح و اخوت در بین مسلمانان سراسر جهان، عنوان کرد: اتحاد در قرآن مجید به همه مسلمانان تاکید شده و خداوند فرموده است: «واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا».
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه وظیفه ملت‌های مسلمان ترویج روحیه برادری است، گفت: علاوه بر سازمان‌های دنیا، او آی سی روح برادرانه مبتنی بر اشتراکات اسلامی دارد و اشتراکاتش بسیار بیشتر از اختلافات آن است.
رنجکش افزود: تمام ادیان الهی شاخه‌های یک درخت هستند گرچه تمامی کشورهای اسلامی از درجاتی از عدم توسعه نیافتگی رنج می‌برند. مسئله‌ای که می‌تواند به افراط گرایی منجر شود. پس مقابله با آن و ایجاد راهکارهای مبارزه با افراط گرایی از وظایف جوانان است.
وی مسئله آب و دسترسی به منابع آب کافی برای بقای جمعیت انسانی را در آینده نزدیک مسئله‌ساز دانست و گفت: جهانی شدن امروزه به عنوان یک روند همه کشورهای اسلامی را نیز در برگرفته است پس باید راهکارهای اساسی را با مشارکت اندیشمندان دانشجویان و مشارکت پایدار در سیاست‌های خارجی در نظر گرفت.
انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار