در خراسان رضوی آغاز شد؛

طرح مطالعه مقطعی بروسلوز دام روستایی و عشایری و اثر بخشی واکسن هاری

طرح مطالعه مقطعی بروسلوز دام روستایی و عشایری و اثر بخشی واکسن هاری در خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: در این طرح تعداد 196 واحد روستایی با جمعیت بالای 100 راس گوسفند وحداقل 10 راس گاو از 28 شهرستان این استان بصورت تصادفی توسط سازمان دامپزشکی انتخاب شده و در مجموع تعداد 6393 راس گاو و 19600 راس گوسفند و بز ماده و تعداد 60 یا 100 قلاده سگ مورد خونگیری قرار می گیرند.
محمد رشتی باف افزود: در این عملیات، از هر واحد روستایی 100 راس گوسفند بالای 18 ماه که حداقل در 12 ماه اخیر واکسن بروسلوز (تب مالت) دریافت نکرده باشد و از هر واحد روستایی بسته به تعداد گاو ازحداقل 10 راس و حداکثر 40 راس گاو( نر و ماده) بالای یکسال خونگیری می شود.
او درباره نحوه اجرای عملیات اثربخشی واکسن هاری نیز خاطرنشان کرد: از 10 درصد این روستا ها که حداقل تعداد سگ در این روستاها 10 قلاده باشد را انتخاب کرده و 3 تا 5 سگ که حداقل 3 ماه و حداکثر 2 سال از تاریخ مایه کوبی آنها گذشته باشد مورد خونگیری قرار گرفته و پس از ثبت مشخصات سگها در فرم های مربوط، سرم آنها تهیه و به همراه سایر سرم ها به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال می شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در این طرح ضمن بررسی میزان شیوع بروسلوز دامی، میزان آلودگی انسانی به تب مالت در این استان و کل کشور بررسی و اطلاعات اخذ شده از جمعیت انسانی ، توسط همکاران  مراکز بهداشت شهرستان های مربوط در  فرم های مخصوص ثبت می شود.
او یادآور شد نمونه های سرم جمع آوری شده در استان پس از ارسال به تهران در بانک واکسن سازمان بمدت 2 سال جهت انجام مطالعات سایر بیماری های اولویت دار سازمان دامپزشکی کشور به روش دیده وری فعال موازی (parallel active surveillance) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.   
 انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.