شیراز؛

اهمیت آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج

زوج های جوان اهمیت آزمايش های پیش از ازدواج و مشاوره ژنتيک را جدی بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسوول واحد مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر با معرفی مركز آزمايش های پیش از ازدواج، گفت: يكي از مراكز آزمايش پیش از ازدواج شیراز، واقع در پل حر، جنب فرمانداري، در اين مركز بهداشت مستقر است كه زوج های متقاضي ازدواج به دو شیوه مي توانند براي انجام آزمايش، به اين مركز مراجعه کنند.
دكتر نگار ميرزاد افزود: دسته نخست، گروهي كه قصد نامزد کردن دارند و برای تعيين وضعيت خون خود و نامزدشان از نظر تالاسمي به صورت آزاد و داوطلب هستند، دسته دوم، زوج هایی كه قصد ازدواج رسمي و محضري دارند كه باید با معرفي نامه رسمي از اين دفاتر برای انجام آزمايش به مركز بهداشت مراجعه می کنند.
او ادامه داد: آزمايش خون براي شناسايي افراد ناقل تالاسمي، آزمايش خون براي شناسايي افراد ناقل بيماري سيكل(گلبول هاي داسي شكل)، غربالگري براي بيماري هاي آميزشي، آزمايش مواد مخدرهای 10 گانه انجام می شود و زوج ها در صورت تمايل مي توانند آزمايش تعيين گروه خوني، هپاتيتB، هپاتيت c و تيتر آنتي بادي براي واكسن هپاتيتB ، ايدز(HIV) و تيروئيد را انجام دهند.
مسوول واحد مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر، در زمینه مشاوره ژنتيك، افزود: تمامي آزمايش ها از سوي پزشک مشاوره ژنتيک بررسي مي شود و مجوز ازدواج براي افرادی که مشكل ندارند صادر و افراد مشكوک به تالاسمي مينور، براي انجام آزمايش های تكميلي به مراكز مربوطه ارجاع مي شوند.
میرزاد ادامه داد: در صورتي كه تالاسمي مينور در زوج ها مشخص شود، مشاوران اين مركز اطلاعات دقيقي در زمينه بيماري و چگونگي انتقال آن به فرزندان در اختيار زوج ها قرار مي دهند تا با آگاهي كامل، در زمینه فرزنددار شدن، تصميم گيري و برنامه ريزي کنند.
او يادآور شد: مسووليت ما در برابر زوج های ناقل تالاسمي، افزايش آگاهي آنها در زمينه بيماري، راه هاي تشخيص پيش از تولد و پيشگيري از بروز تالاسمي ماژور است و به هيچ عنوان از ازدواج اين افراد جلوگيري نمي شود.
ميرزاد تصریح کرد: زوج هاي ناقل تالاسمي پیش از دريافت مجوز ازدواج، براي انجام آزمايش پیش از بارداري ارجاع مي شوند و هنگام بارداري نيز آزمايش دوم بر روي جنين انجام مي شود و تا زمان داشتن فرزند سالم، كاركنان اين مركز در كنار آنها بوده و آنها را ياري مي دهند.
او تاكيد كرد: زوج های دچار كم خوني ناشي از فقر آهن، از سوي پزشك مستقر در واحد تالاسمي درمان مي شوند و در اين مركز سعي شده است جواب آزمايش ها در مدت 24 ساعت آماده و در نهايت مجوز رسمي ازدواج صادر و به زوج ها ارایه شود.
مسوول واحد مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر توصيه كرد: افرادي كه قصد ازدواج دارند، پیش از هر اقدام و اطلاع آشنايان، نسبت به انجام اين آزمايش ها و بررسي از نظر وضعيت خوني خودشان و همسر آينده شان اقدام کنند، تا در مراحل بعدي ازدواج دچار مشكل نشوند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار