کرمان؛

شناسایی و ردیابی دامهای مبتلا به بیماری تب مالت

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از شناسایی و ردیابی دامهای مبتلا به بیماری تب مالت با انجام تست حلقه ای شیر(MRT) خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، دکتر حسین رشیدی گفت: با توجه به ضرورت ردیابی سریع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، نظیر؛ سل و بروسلوز(تب مالت) در دامداری های استان و با هدف انتشار نیافتن این بیماری ها در جمعیت انسانی و کاستن از ضایعات آن ،طرح شناسایی و ردیابی بیماری تب مالت با انجام تست (MRT) که یکی از تستهای غربالگری بر روی شیر است در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان کرمان در حال اجرا است و از تانکرهای حمل شیر نمونه برداری و در صورت یافتن موارد مثبت ردیابی و دام آلوده شناسایی و حذف می شود .

وی بیان داشت : بروسلوز يكي از مهمترين و شايع ترين بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوانات اس. ميزان شيوع تب مالت در انسان به شيوع بروسلوز در دامها بستگي دارد، از اين رو براي جلوگيري از خسارات اقتصادي و مخاطرات بهداشتي اين بيماري كنترل و يا ريشه كني آن در حيوانات اجتناب ناپذير است.

دکتر رشیدی ضمن اعلام این نکته که باكتري هاي بروسلا از چندين راه وارد بدن انسان مي‌شوند گفت : راه خوراكي كه مصرف شير تازه آلوده غير پاستوريزه و فرآورده هاي آن يكي از متداولترين شيوه هاي انتقال بيماری است و شهروندان محترم بایستی به این نکته توجه داشته باشند که حتی المکان شیر مورد نیاز خود را بصورت پاستوریزه خریداری نمایند .

این مسئول در پایان از شهروندان محترم درخواست کرد تا مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و یا شماره پیامک 3000231512 اطلاع دهند تا این اداره کل در اسرع وقت پیگیری نماید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: شناسایی ، تب مالت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار