ظهره‌وند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

تلاش اعراب منطقه برای نقش آفرینی در مذاکرات صلح افغانستان

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: با توجه به تحولات سوریه و عراق، انگیزه اعراب منطقه برای نقش آفرینی در افغانستان مضاعف شده است.

تلاش اعراب منطقه برای نقش آفرینی در مذاکرات صلح افغانستانابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در کابل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دولت افغانستان همواره پیگیر موضوع صلح است و تلاش می‌کند تا به یک راهکاری با طالبان برسد، اظهارداشت: دولت‌ کرزی پیش از این و امروز نیز اشرف‌غنی صلح با طالبان و پایان دادن به تنش‌ها و درگیری‌های داخلی را به عنوان موضوع مهمی در حل و فصل مناقشات افغانستان در دستور کار قرار دادند و به همین منظور نیز شورای پیگیری صلح با ماموریت حفظ تماس‌ دولت با طالبان شکل گرفت.

وی اضافه کرد: تاکنون چهار دوره نشست صلح در پاکستان برگزار شده و نشست چهارجانبه چین، پاکستان، آمریکا و افغانستان هم فرجام خاصی نداشت، بنابراین می‌توان گفت موضوع تماس دولت وحدت ملی افغانستان با طالبان در موضوع صلح می‌تواند صحت داشته باشد.

ظهره‌وند با اشاره به صحبت‌های ضدونقیض درباره مذاکرات محرمانه طالبان با مقامات دولتی افغانستان در قطر گفت: قطری‌ها برای طالبان دفتر نمایندگی دارند و در ائتلاف با آمریکا و عربستان هستند و در جنگ‌های نیابتی هم نقش فعالی دارند و از تروریست‌ها هم به نوعی دفاع می‌کنند، بنابراین اگر آن‌ها بخواهند با جریانی مثل طالبان هم ارتباط داشته باشند و واسطه‌گری کنند، موضوع عجیبی نیست و همراستا با اهداف منطقه‌ای آنان است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کابل اضافه کرد: با توجه به تحولاتی که در سوریه و عراق رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد که انگیزه قطری‌ها برای ایفای نقش در افغانستان مضاعف شده و مترصد آن هستند که در صحنه این کشور اهرام فشاری را پیدا کنند که بتوانند موقعیت خودشان را در برخورد با کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه در آن جا تقویت کنند. 

ظهره‌وند با اشاره به نقش اسلام‌اباد نیز در این گفت‌وگو‌ها اظهار داشت: پایگاه اصلی و طبیعی طالبان پاکستان است، چه در مناطق سرحد و چه در کویته. بنابراین با توجه به ارتباط سنتی و ساختاری که بین آی‌اس‌آی و طالبان وجود داشته و دارد، قطع به یقین در هر تماس با طالبان، دولت پاکستان تمایل دارد که نقش ایفا کند.

سفیر سابق ایران در کابل خاطرنشان کرد: تماس در داخل پاکستان با طالبان یک امر عادی است و اگر کسی بخواهد هر نوع موضوعی را با این گروه پیگیری کند یکی از نقاط در دسترس اسلام‌آباد است.

اضافه می‌شود؛ روزنامه بریتانیایی گاردین در روزهای گذشته نوشت: طالبان و نمایندگان حکومت افغانستان مذاکرات خود را از ماه سپتامبر به شکل مخفیانه در کشور قطر آغاز کرده‌اند و در این مذاکرات ملا عبدالمنان آخوند، برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان، به نمایندگی از این گروه حضور داشته است.

شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابعی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گزارش داد، محمد معصوم استانکزی و محمد حنیف اتمر در این جلسات مذکور حضور داشتند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای هرگونه مذاکره و یا دیدار را تکذیب کرد و گفت: نمایندگان امارت اسلامی (طالبان) با استانکزی و یا هیچ مقام دیگری دیدار نکردند. موضع ما در قبال مذاکرات تغییری نکرده است. سیاست ما در این رابطه بسیار شفاف است. 

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.