شیراز؛

پیشگیری آسان و موثر سکته مغزی با ورزش روزانه

ورزش و تحرک بدنی روزانه که منجر به عرق کردن شود آسان ترین، ارزان ترین و موثرترین راه پیشگیری از سکته های مغزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر افشین برهان حقیقی رییس مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیشگیری از سکته مغزی با کنترل فشار خون، مصرف نکردن چربی های مضرر، کنترل قند خون، استعمال دخانیات و تحرک بدنی امکان پذیر است.
وی با توصیه به کنترل دوره ای فشار خون حداقل هر شش ماه زیر نظر پزشک خانواده از مردم خواست مصرف گوشت قرمز و چربی های این نوع گوشت ها را کمتر کنند و به جای آن از چربی های مفید همچون چربی گردو استفاده کنند.
برهان حقیقی ادامه داد: مصرف قلیان به مراتب خطرناک تر از سیگار است و استعمال کنندگان دخانیات در معرض خطر سکته مغزی هستند.
مدیر گروه سکته مغزی مرکز تحقیقات نورولوژی هم به علایم سکته مغزی اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین نشانه‌های بروز سکته مغزی، ضعف یا بی‌حسی یک طرف بدن یا یک طرف صورت، بی‌ حسی یک طرف اندام، تاری دید و سرگیجه است که بعضا با استفراغ همراه می‌ شود.
دکتر عبدالحمید شریعت با بیان اینکه در هنگام سکته، داروهایی حل کننده لخته به صورت وریدی تزریق می شود افزود: بیمارستان نمازی و شهید فقیهی شیراز فعال‌ ترین و مجهزترین مرکز برای درمان مبتلایان به سکته مغزی است و خانواده‌ ها باید هنگام بروز این بیماری، ضمن تماس با 115، زمینه انتقال بیمار به مرکز اورژانس این بیمارستان ها را فراهم کرده و از مصرف خودسرانه هرگونه دارو ، خصوصا داروهای کاهش دهنده سریع فشار خون، پرهیز کنند.
این متخصص نورولوژی با تاکید بر تاثیر سرعت کمک رسانی به بیمار در کاهش عوارض و پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، خاطرنشان کرد: سکته مغزی وقتی به کار می‌ رود که یک لخته در مسیر رگ مغز قرار گرفته یا یکی از رگ‌ های مغز دچار پارگی شده و خون رسانی به قسمتی از مغز، قطع شده باشد.
وی تصریح کرد: سومین علت مرگ و اولین یا دومین عامل معلولیت در جهان به‌ شمار می‌ رود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.