عدم پرداخت به موقع غرامت کشاورزان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلایه های کشاورزان را به همراه داشته تا رغبت آنها برای بیمه محصولات در سال جدید زراعی کاهش یابد.

رحیم سجادی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از پرداخت 200 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان از سوی بانک کشاورزی خبر داد و گفت: حدود 30 میلیارد ریال از 43 میلیارد ریال سهم غرامت استان تهران در سال زراعی 94-93 ماه پیش پرداخت شده و مابقی نیز طی چند روز گذشته تسویه شد.

وی در خصوص استقبال کشاورزان نسبت به بیمه محصولات در سال زراعی جدید گفت: وزارتخانه در جهت افزایش و خودکفایی در تولید محصولاتی نظیر گندم، جو و کلزا حق بیمه پرداخت می کند اما در خصوص سایر محصولات باغی و زراعی به دلیل عدم حمایت دولت، استقبال چندانی از بیمه نشده است.

سجادی در خصوص دلایل عدم استقبال کشاورزان نسبت به بیمه محصولات بیان کرد: طی 32 سال اخیر پرداخت به موقع غرامت کشاورزان به سبب کمبود اعتبار اتفاق نیفتاده که همین امر گلایه هایی از سوی کشاورزان به همراه داشته تا جایی که نسبت به بیمه محصولات خود تمایل چندانی ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه عوامل طبیعی غیر قابل پیش بینی بوده و در صورت وقوع می تواند مشکلات متعددی را برای کشاورزان به بار آورد، وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور با جدیت بحث تامین بودجه بیمه محصولات کشاورزی را دنبال می کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان تهران با اشاره به بیمه دام و طیور که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است، گفت: دامداران با حق بیمه جزئی 20 تومانی در زمان جوجه ریزی می توانند نسبت به بیمه دام و طیور خود اقدام نمایند که بر این اساس در مهرماه سال جاری 7 میلیون قطعه بیمه شدند.

*** انتقاد از تاخیر در پرداخت غرامت کشاورزان

همچنین راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاخیر در پرداخت غرامت محصولات کشاورزی علاوه بر دلسردی و عدم اعتماد کشاورزان به دستگاه های دولتی بر روند و برنامه ریزی های تولید نیز اثر منفی می گذارد که انتظار می رود در جهت تامین نهاده و کاشت محصول از کشاورزان حمایت و پشتیبانی به عمل آید. 

نوری ادامه داد: با توجه به کمبود نقدینگی طی سال های اخیر، میزان قابل توجهی از غرامت کشاورزان از سوی صندوق بیمه پرداخت نشد. دلسردی کشاورزان از بیمه محصولات خود موجب می شود تا در صورت رخداد بلایای طبیعی و غیر طبیعی خطر تولید بر دوش کشاورزان بیفتد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعهدات دولت در قبال کشاورزان محرکی برای تولید است که اگر دستگاه های مربوطه آن چنان که باید و شاید نتوانند نسبت به تعهدات خود پایبند باشند از حیث تولید دچار مشکل خواهیم شد. 

انتهای پیام/









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار