شیراز؛

ناتوانی افراد با سکته مغزی

سکته مغزی بیش از اینکه باعث مرگ و میر شود، باعث ناتوانی و از کارافتادگی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در همایش روز جهانی سکته مغزی، این بیماری را به مردم معرفی کرده و توجه به راهکارهای پیشگیری و درمان به موقع آن را مورد تاکید قرار دادند.
دکتر عبدالحمید شریعت متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش مردمی، گفت: مطلب مهم در مورد سکته مغزی، ناتوان کردن فرد است؛ در برخی کشورها، نخستین علت ناتوانی در افراد سکته مغزی است؛ بنابراین بیش از اینکه باعث مرگ و میر شود، باعث ناتوانی و از کارافتادگی می شود و این مساله آسیب هایی را برای جامعه به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در سال 1990 میلادی، سکته باعث شد 38 میلیون سال عمر مفید افراد کم شود، افزود: در گذشته، فردی که فعال بود به علت سکته یا فوت می کرد یا ناتوان می شد و پیش بینی شده در سال 2020 میلادی، سال های از دست رفته عمر مفید انسان ها به 61 میلیون سال برسد که این رقم بسیار بالایی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در مورد ایران در سال 2002 میلادی، عدد سال های از دست رفته عمر مفید افراد به ازای هر صد هزار نفر، 38 هزار و 976 سال اعلام شد؛ در واقع بر اساس این آمار، چند میلیون سال از عمر افراد ایرانی از دست می رود.
او با اشاره به هزینه های بالایی که سکته در مراحل مختلف مراقبت، از کارافتادگی و درمان دارد، گفت: برای اینکه توجه جامعه و سیاست گذاران جامعه به این مساله جلب شود و بدانند که سکته مغزی یک مشکل عمده بهداشتی است، بیست و هفتم اکتبر به عنوان روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است.
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید به این نکته که پیشگیری بر درمان بیماری ها اولویت دارد، اضافه کرد: در بیماری که هنوز سکته نکرده است، باید تمام عوامل خطرساز مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت و استفاده از سیگار شناسایی و مورد توجه قرار گیرد؛ توجه به این عوامل در فردی که هنوز سکته نکرده و فردی که تجربه سکته داشته، مهم است.
دکتر شریعت با بیان اینکه در چند سال گذشته، دارویی به نام RTPA استفاده می شود که لخته خون را حل می کند، افزود: تزریق این دارو باید در چهار ساعت و نیم ابتدایی بروز سکته باعث می شود میزان ناتوانی در بیمار کم شود.
او تاکید کرد: نکته ای که باید مردم به آن توجه کنند زمان طلایی مصرف این دارو است، افراد هر چه زودتر مراجعه کنند تاثیر دارو بیشتر است و درصد ناتوانی کمتر می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: به طور طبیعی افراد هر سال که پیر می شوند، تعدادی از سلول های مغز را از دست می دهند، در فردی که دچار سکته می شود، وقتی یک ساعت از زمان سکته می گذرد معادل سه و 6دهم سال از سلول های مغزی از بین می رود؛ یعنی در یک ساعت، سه و 6دهم سال پیرتر می شود، یک سکته بزرگ باعث می شود که فرد 36سال پیرتر شود و این به معنای آن است که تعداد سلول هایی که از دست می دهد، معادل 36سال است و این نقش اهمیت زمان را نشان می دهد.
دکتر شریعت ادامه داد: در صورت مشاهده نشانه های سکته، باید هر چه زودتر به مراکزی که این دارو را تزریق می کنند مراجعه شود؛ این دارو در حال حاضر در بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی در شیراز به مراجعه کنندگانی که در زمان طلایی مراجعه کنند، ارائه می شود.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: سنگینی زبان، اختلال در حرف زدن، بی قوتی و ضعف در یک سمت بدن، نداشتن تعادل، سرگیجه، استفراغ و تاری دید هم می تواند از دیگر نشانه های سکته مغزی باشد که تشخیص آنها با متخصص است، هر کدام از این نشانه ها در فرد دیده شود، باید به یکی از دو بیمارستان، مراجعه کنیم.
او افزود: در سال 1394، وزارت بهداشت با کمک متخصصان مغز و اعصاب کشور، سندی ملی تدوین کردند که به نام شناسنامه خدمات مدیریت سکته های مغزی نامگذاری شد و به بیمارستان ها اعلام کرد تا بیمارستان های مشخص شده، بر اساس شرایطی که در این سند ملی عنوان شده است، مجاز باشند داروی RTPA را به بیماران تزریق کنند و اقدامات پیشرفته درمان سکته مغزی را انجام دهند؛ بنابراین بر اساس پروتکل ها و معیارهای موجود، درمان های مناسب برای بیماران انجام شود.
او افزود: در این شناسنامه ملی پروتکل های پیش بیمارستانی مشخص شده است که مخصوص اورژانس است و به اورژانس اعلام شده که بیماران با این شرایط کد سکته مغزی را به بیمارستان های مقصد اعلام کنند تا آمادگی پذیرش این بیماران را داشته باشند.
این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: همچنین یک سری پروتکل های درون بیمارستانی مشخص شده است که در بیمارستان نمازی در حال تکمیل است، بر اساس این پروتکل های بیمارستانی، وقتی بیمار وارد بیمارستان می شود پرستار با مشاهده بیمار نشانه های سکته را تشخیص می دهد و سیستم را فعال می کند و این شناسنامه باعث شده است به بیماران سکته مغزی توجه بیشتری شود.
دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این همایش با اشاره به نامگذاری هشتم آبان به نام روز جهانی سکته مغزی، نشانه های هشداردهنده این بیماری را معرفی کرد.
دکتر افشین برهان حقیقی با بیان اینکه سکته مغزی، سومین علت مرگ و میر و نخستین علت معلولیت در دنیا است، گفت: در ایران، در سنین پایین تری شاهد ابتلا به این بیماری هستیم و آمارهای به دست آمده از پژوهش هایی در بیمارستان نمازی نشان می دهد که یک سوم مبتلایان مراجعه کننده، زیر 65 سال، یعنی زیر سن بازنشستگی و یک ششم هم زیر 45 سال هستند که این پژوهش از معدود آمارهای مستند کشوری در این زمینه است.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب، سکته های مغزی را به دو دسته لخته ای(ایسکمیک) و خونریزی دهنده(هموراژیک) دسته بندی کرد و گفت: این سکته ها با نشانه هایی مانند فلج یک طرف بدن، اختلال حسی یک طرفه، اختلال تکلمی، اختلال هوشیاری و اختلال بینایی، سرگیجه های حاد و دیگر علایم مغز و اعصاب به شکل حاد بروز می یابد.
دکتر برهان حقیقی، پنج عامل خطر برای ابتلا به سکته های مغزی را شامل فشارخون، چربی خون بالا، مصرف دخانیات، دیابت و زندگی کم تحرک عنوان کرد و گفت: فشارخون، در دو نوع لخته ای و خونریزی دهنده موثر بوده و می توان گفت که مهم ترین عامل است و در مورد دیابت، باید افراد علاوه بر قند صبحگاهی، پایش مستمر قند را نیز مورد توجه قرار داده و جدی بگیرند.
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شایع ترین نشانه فشارخون و قندخون را بی علامتی برشمرد و تاکید کرد: در این زمینه، مردم استان فارس با کمک پزشکان خانواده، از امتیاز ویژه ای برخوردار هستند و می توانند با هزینه های اندک، به طور منظم، وضعیت سلامت خود را پایش کنند.
او در خصوص چربی خون بالا به عنوان عاملی دیگر در ابتلا به سکته مغزی، به کاهش تری گلیسیرید کلسترول توصیه کرد.
دکتر برهان حقیقی با اشاره به دخانیات به عنوان دیگر عامل ابتلا به سکته های مغزی، ادامه داد: قلیان، خطراتی به مراتب بیشتر از سیگار به همراه دارد و لازم است تاکید شود که بر خلاف برخی باورهای عمومی، تریاک و دیگر ترکیبات افیونی، هیچ نقشی در پیشگیری از سکته های مغزی و درمان این بیماری ندارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کم تحرکی را به عنوان دیگر عامل بروز خطر، در بروز قند خون، چربی خون و فشارخون بالا موثر دانست و اضافه کرد: در زمینه درمان این بیماری، چنانچه نشانه های سکته به صورت حاد بروز یابد، با رسیدن بیمار در زمان زیر 6ساعت به بیمارستان های دارای خدمات درمان سکته مغزی، می توان شاهد بهبودی و درمان بیمار بود.
دکتر برهان حقیقی افزود: در سکته های لخته ای، روش های درمانی برای تجزیه یا بیرون کشیدن لخته وجود دارد که با حضور به موقع بیمار برای درمان، ممکن می شود؛ بنابراین لازم است به دو نکته اساسی کاهش عوامل خطر نامبرده و مراجعه سریع و به موقع، دقت کنیم.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با حمایت های های وزیر بهداشت، داروهای سکته مغزی مورد قبول شرکت های بیمه قرار گرفته است که همین امر در افزایش خدمت رسانی به بیماران نقش موثری را ایفا می کند و امیدواریم با توجه به آمار رو به رشد بیماری های غیرواگیر، با افزایش تخت های ویژه برای بیماران، ایجاد ساختار تعریف شده درمان و بهبود خدمات توانبخشی پس از سکته بتوانیم شاهد ارتقای ارائه خدمات به مبتلایان به سکته مغزی باشیم.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.