شیراز؛

آشنایی بهورزان با 3سطح پیشگیری و مهار فشارخون

نشست آموزشی پيشگيري و مهار بيماري هاي قلبي عروقی ویژه بهورزان مركز بهداشت شهداي والفجر شيراز و با آموزش سه سطح برای پیشگیری و مهار بیماری فشارخون برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس مركز بهداشت شهداي والفجر شيراز گفت: بيماري هاي ديابت، پرفشاری خون، بيماري هاي قلبي به همراه عوامل خطر كم تحركي، تغذيه ناسالم و مصرف دخانيات، مهم ترين علل مرگ و مير هستند و به همين دليل، سازمان جهاني بهداشت مهار اين بيماري ها و عوامل زمينه ساز آن ها را، به عنوان هدف اصلي كاهش مرگ و مير به ميزان 25درصد تا سال 2025 میلادی تعيين كرده ا ست.
دكتر عبدالحسين فرح بخش افزود: در تمامي فعاليت هاي نظام بهداشتي، بهورز پيگير سلامت افراد زیرمجموعه و محور خدمات سلامتي به جامعه هدف است که علاوه بر ارایه خدمات اوليه به جمعيت تحت پوشش، اقدامات و مراقبت هاي مربوط به هر فرد در ساير سطوح مراقبت را نیز پيگيري مي کند.
کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، فشار خون بالا را يكي از عوامل خطر مهم سكته هاي قلبي و مغزي عنوان کرد و گفت: در دنيا حدود 62درصد بيماري هاي عروق مغزي و 42درصد بيماري هاي عروق قلبي منتسب به فشار خون بالا است.
دكتر راحله نظری افزود: شناسايي و درمان بيماري فشار خون بالا، اندازه گيري و بر آورد دقيق فشارخون هر فرد، بر اساس چند اندازه گيري كه در موقعيت هاي جداگانه و در طول يک دوره اندازه گيري شده است، تشخيص داده شود.
وی ادامه داد: بهورز پس از رعايت نكات لازم در اندازه گيري فشار خون، در صورت بالا بودن فشار خون، فرد را به پزشک خانواده ارجاع مي دهد و فقط پزشک خانواده مي تواند وجود پرفشاری خون در فرد را تاييد كند.
او با توجه به وجود سه سطح برای پيشگيري و مهار بيماري فشار خون، بیان کرد: در پيشگيري نخست، افراد در معرض خطر نظير افراد چاق، كم تحرک، داراي تغذيه نامناسب و سيگاري، شناسايي و آموزش هاي لازم در خصوص تغيير شيوه زندگي و مراقبت هاي دوره اي برای تشخيص زودرس فشا خون براي آنها، انجام می شود.
نظری تصریح کرد: در سطح پيشگيري دوم مربوط به افراد در معرض خطر است که با اندازه گيري منظم و دوره اي فشار خون، تشخيص زودرس بيماري و برای افراد مبتلا به فشار خون، مراقبت و درمان صحيح برای پيشگيري از بروز آسیب های حاد و مزمن، صورت می پذیرد.
کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، افزود: پيشگيري سطح سوم، غربالگري و مراقبت مبتلايان به فشار خون بالا، از نظر تشخيص زودرس، آسیب های چشمي، كليوي و قلبي، درمان به موقع اين آسیب ها همراه است.
دكتر نظري خاطر نشان کرد: در اجراي طرح پيشگيري و مهار فشارخون بالا و اجراي تمامي سطوح مراقبت، بهورزان نقش بسيار مهم و حساسي را بر عهده دارند و در مناطق روستايي، در خط مقدم مراقبت ها هستند که بنابراین بايد آموزش هاي موثر و لازم را دریافت کنند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار