شهرکرد؛

خرس های قهوه ای در باغات روستای قلعه تک

خرس های قهوه ای مدتی است میهمان باغات روستای قله تک در استان چهارمحال و بختیاری هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ دهیار روستای قلعه تک در استان چهارمحال و بختیاری گفت: 6 قلاده خرس قهوه ای بیش از 2 سالی است در کوه های اطراف این روستا که از ارتفاعات جهان بین به شمار می رود مشاهده می شوند.

فرهاد بختیار افزود: ورود این خرس ها خصوصاً هنگام شب به باغات، ضمن ایجاد رعب و وحشت برای اهالی و باغداران، به درختان و محصولات باغی بویژه بادام آسیب و خسارت وارد می کند.

وی با اشاره به دغدغه و نگرانی مردم منطقه در این خصوص، خواستار توجه جدی اداره کل حفاظت محیط زیست و دستگاه های مربوطه برای دور کردن این حیوانات وحشی از اطراف و باغات روستا شد.

به گفته بختیار؛ بر اساس شایعات موجود، این خرس ها توسط محیط بانان در اطراف و باغات روستا رهاسازی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم ضمن رد شایعه رهاسازی این خرس ها توسط محیط بانان گفت: هیچ گونه رهاسازی خرس در این روستا و دیگر نقاط استان صورت نگرفته است.

شهرام احمدی افزود: خشکسالی٬ سد سازی ها٬ تغییر مسیر جریان رودخانه ها، تخریب محیط زیست و کمبود غذا سبب شده تا خرس ها برای دسترسی به ماهی وحشی، عسل طبیعی و سبزی های تازه به مراتع و مناطق مختلف بویژه باغات و اطراف روستاها روی بیاورند.

وی اضافه کرد: آماده شدن برای خواب زمستانی از دیگر علل حضور خرس ها در باغات است.

احمدی همچنین گفت: برنامه ای برای پرداخت خسارت به باغ های مورد هجوم خرس ها در حال تدوین است که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی؛ مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره٬ مهم ترین و بکرترین مناطق کشور در حفظ و تکثیر گونه های مهم جانوری نظیر خرس٬ پلنگ٬ گراز٬ گربه وحشی و پرندگان کمیاب است.

روستای قلعه تک از توابع شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.