گزارش رونمایی ار آرت بوک فیلم بادیگارد؛

حاتمی‌کیا: زکات «باد‌یگارد» را پرداخت کردیم/ شاهسواری: ما باید ناز هنرمندانی همچون حاتمی‌کیا را بخریم

شاهسواری گفت: شجاعت افکاری مانند حاتمی کیا و درویش، ما را وادار به خریدن نازشان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم حاتمی‌کیا ضمن تشکر از حضور مهمانان در این مراسم گفت: یک روز اسماعیل پسرم‌ از من خواست که آرت بوک‌ فیلم «بادیگارد‌» را درست کنیم ما در این راستا نمونه‌هایی را در کشور‌های خارجی مشاهده کردیم که هر کدام دیدگاه‌های خاص خود را در آن بکار بردند و ما تصمیم به انجام این کار گرفتیم.
 
وی افزود: این تجربه تازه‌ای برای من و سینمای ایران است که تا الان سابقه نداشته که یک نفر از من بخواهد تصورات ذهنی‌ام را در قالب یک فیلم بگنجا‌نم اما در کنار سهیل دانش اشراقی نشستم و این کار را انجام دادم.
 
حاتمی‌کیا  ادامه داد: ساخت آرت ‌بوک تجربه خوبی بود و به نحوی زکات فیلم «باد‌یگارد» را پرداخت کردیم. در این سینمای فقر زده ما سعی کردیم به این کار که قبل تر ها بوده منظم‌تر و بهتر بپردازیم البته ایر‌اداتی هم دارد که آن را قبول داریم.
 
وی عنوان کرد: اگر روح نوگرایی آقای حسنی در سازمان اوج و صبر و طاقت لشکری‌پور نبود این اتفاق نمی‌افتاد.
 
حاتمی‌کیا  افزود: البته باید در نظر گرفت این وضعیت بد فضای مجازی و دانلود فیلم‌ها، سینما از لحاظ اقتصادی لطمه زیادی خواهد خورد و پخش فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به لطمات کار اضافه خواهد کرد. امیدوارم این فیلم برگی تازه به سینمای ایران بیافزاید.
 
همچنین مریلا زارعی گفت: به واقع برای من حرکات قابل توجهی بود با وجود اینکه در دل کار حضور داشتم هر چند که به نظرم رسید ای کاش همه سرگروه‌ها نیز چشم و شعورشان ر ا در این کتاب ثبت می‌کردند.
 
وی افزود: این سال‌های اخیر یک پسوند فاخر برای برخی فیلم‌ها گذاشته می‌شود که معمولا با به کار بردن این لفظ انگار حرف نادرستی زده می‌شود که این اتفاق صحیحی نیست برخی‌ها وقتی می‌گوییم فاخر فکر می‌کنند بودجه‌های کلان را صرف کردن است در صورتی که این نگاه صحیح نخواهد بود.
 
زارعی افزود: حاتمی کیا به شدت نگاه و موضوع درستی در بیان فیلم‌های فاخر به کار می‌برد و به شدت به مبحث بیت‌المال را مد نظر قرار می‌دهد و در این زمینه دقت فراوانی دارد که از همین جا از آقای حاتمی‌کیا و آقای حسنی تشکر می‌کنم.
 
محمود کلاری در ادامه عنوان کرد: پس از تجربه «از کرخه تا راین»، «بادیگارد» یک توفیق سازنده دیگری بود که با حاتمی کیا داشتیم در ساخت این کتاب نیز که کاری خاص است با او همکاری کردم. البته معنای کار دقیقا متناسب با قواره آن چیزی است که متن می‌طلبید و در راستای توان سینمای ایران بود.
 
وی افزود: بنابراین آدم‌هایی برای ساخت این کتاب جمع شدند که هر چه خواسته‌ایم و اراده کرده‌ایم و در ذهن ابراهیم بود با همه محدودیت‌ها انجام شد و مهمترینش تازه بودن این جریان است.
 
کلاری خاطر نشان کرد: مفتخرم که این کتاب چیزی از آثار منتشر شده خارجی کم ندارد. این کتاب می‌تواند در طول سال‌ها بماند و گویای وضعیت سینمای سال خوب باشد.
 
در ادامه اسماعیل حاتمی کیا عنوان کرد: این کتاب حاصل 7 ماه تلاش شبانه‌روزی ما بود که باید در ساخت آن تمام جزئیات در نظر گرفته می‌شد و سازمان اوج به خاطر حمایت از یک تازه‌کار تشکر می‌کند.
 
وی افزود: پدر نیز من را در ابتدای کار ترساند و شاید قصد امتحان من را داشت اما کوتاه نیامدم و انجام وظیفه کردم.
 
حاتمی کیا در ادامه عنوان کرد: این کتاب تحفه‌ای به سینمای نجیب ایران است و از سهیل دانش اشراقی به عنوان اعجوبه سینما یاد می‌کنم.
 
منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما بیان کرد: ما تنها حرفه‌ای هستیم که اگر حرفه ما به فرزندانمان برسد لذت می‌بریم و کم البته فرزندانمان را کمتر مورد حمایت فراوان قرار می‌دهیم چون باید این حرفه را یاد گرفت. این جزو ارزش سینمای ایران است که متأسفانه آنچنان به آن بها داده نمی‌شود.
 
وی افزود: از دیگر مشکلات سینمای ما فضای قاچاق است که ضربه مهلکی بر بدنه این سینما زده و حقوق مادی و معنوی را زیر سوال برده است.
 
شاهسواری ادامه داد: بحث دیگری که باید به آن پرداخت دانش نیاز اساسی ما است برای اینکه این خلاقیت انباشته شده در بین سینمای ایران و دانشجویان و نوجوانانش‌ حرف اصلی را می‌زند خوشحالم متنی از یک دانش قابل انتقال درست شده است.
 
وی عنوان کرد: یوسف و اسماعیل حاتمی کیا به درستی جا پای خودتان گذاشتید و به خاطر نسبتتان با پدرتان در این راه گام برنمی‌دارید.
 
شاهسواری اضافه کرد: ما باید ناز همه هنرمندانی مانند حاتمی‌کیا و دیگران را بخریم، ناز به معنای فرصتی که بین ما باید وجود داشته باشد. شجاعت افکاری مانند حاتمی کیا و درویش است که ما را وادار به خریدن نازشان می‌کند.

در ادامه مراسم اکبر نبوی سخنرانی کرد و گفت: ساعت 3 صبح بود که این کتاب به دستم رسید و تا 6 صبح با آن صفا کردم. واقعیت این است که خیل عظیمی از جوانان علاقه‌مند به سینما هستند و تمام این کتاب ارزش‌های ارزنده‌ای دارد که به نوعی انتقال تجربه به آنها محسوب می‌شود. این کتاب برای آموزش جدی بسیار مناسب است و همچنین باید گفت هیچ هنری در شرایط کنونی به اندازه سینما جدی نیست.

وی افزود: مقدمه‌ای که ابراهیم حاتمی‌کیا برای کتاب نوشته خیلی مهم است که استاد مسلم سینما از ادب شاگردی حرف زده است که یکی از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده سینمای ایران است و آن تواضع برای یادگیری است.

بعد از صحبت‌های نبوی ، احمدرضا درویش کارگردان شناخته شده سینمای ایران به روی صحنه حاضر شد و گفت: تمام صحبت‌ها توسط دوستان انجام شده است و من در قامت قلندر سینمای ایران ذره‌ای نیستم و شاگردم. وقتی این کتاب قرار بود به دستم برسد بی‌صبرانه منتظر آن بودم و در حال حاضر با توجه به سالنی که در آن قرار داریم باید بگویم در جایی هستیم که ماهی هست و حوضی و عکس شهید و فکر می‌کنم چه باید بگویم و با خود می‌گویم که باید حرف دلم را بزنم اما چگونه همه حرف دل را هم که نمی‌توان گفت.

درویش در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد که چند دقیقه‌ای می‌خواهم به جای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور با حاتمی‌کیا حرف بزنم که اگر بود امروز به او چه می‌گفت. «این چه کاری است که می‌کنید، برای چه این فیلم را ساختی، مگر سرت درد می‌کند، برای چی؟ برای کی؟ عقل ایجاب می‌کند که تیتراژ نداشته باشی، برای چه خودت را معرفی می‌کنی، پوسترت را می‌دهم به کرخه و آغشته به خون شهدا. سینمای ایران بادیگارد نمی‌خواهد، کتاب نمی‌خواهد. مگر تخم دو زرده کردی، خودت را تابلو می‌کنی که چی. حاتمی‌کیا این کتاب برای هزینه خواهد داشت و خواهی دید».

در ادامه این مراسم فریدون جیرانی با اشاره به اینکه از صحبت‌های دوستان لذت برده است، گفت: خوشحالم که حاتمی‌کیا وارد هیچ دسته‌بندی نشده است و همواره سینما برای‌تان مهم‌تر بوده. در تولید این آرت‌بوک سرمایه‌گذار نقش مهمی داشته و صرفاً هدفش سرمایه‌گذاری نبوده است. او با یک اندیشه کارش را آغاز کرده است در این اثر توان هنری قابل توجهی وجود داشته که بالاتر از سینمای ایران بوده است. متأسفم که سیاست داخل سینمای ایران شده و این دوقطبی‌ها را به وجود آورده و قدرت تشخیص درست را از ما گرفته است. باید این جریانات را به درستی تعریف کنیم و همچنین متأسفم که اتفاق بزرگ بادیگارد در جشنواره دیده نشد.

سپس منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما گفت: فضای کنونی فضای بسیار بدی شده است، فضای دردناکی به وجود آمده و ما به افرادی نیاز داریم که با این فضا مقابله کند. برخی از بخش‌های مهم را رها کردیم و به بخش‌های خاله‌زنگی سینما می‌پردازیم.

او همچنین گفت: حاتمی‌کیا دیگر درخت تنومندی شده که فقط باید به فکر قد کشیدن خودش باشد اما روی صحبتم به فرزندان حاتمی‌کیا است. امیدوارم که جا پای پدرشان بگذارند آن هم از جهت اخلاق و منش. چرا که حاتمی‌کیا نشان داد شجاعت دارد و در عقیده و اعتقاد به باورهایش آن را به همراه داشته است آنها نیز این را به ارث ببرند.

در پایان مراسم رونمایی از «آرت‌بوک بادیگارد» توسط ابراهیم حاتمی‌کیا و سایر سینماگران انجام شد.

اکبر نبوی، فریدون جیرانی، محمو کلاری،کوهیار کلاری، شهاب اسفندیاری، آزیتا موگویی، احمدرضا درویش، منوچهر شاهسواری، محمدرضا شفیعی، حبیب ایل بیگی و منوچهر محمدی در این مراسم حضور داشتند.


 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار