افزایش تولید پلاسما از 600 هزار لیتر تا یک میلیون لیتر تا سال 1400

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: سازمان انتقال خون به دنبال خودکفایی اقتصادی در تولید پلاسما و فرآورده های خونی است.

علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو یا خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رشد انتقال سلول‌های بنیادی غیرخویشاوندی در کشور گفت: یکی از ویژگی های مرکز اهدای خون، قابلیت اهدای پلاسما، پلاکت و سلول‌های بنیادی است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون باید با قشر فرهیخته گره بخورد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا برای تولید داروهای مشتق از پلاسما، پلاسمای موردنیاز از کشور تامین شود و در حال حاضر 160 هزار لیتر ظرفیت جمع‌آوری پلاسما مازاد بر نیاز بیمارستانی را سازمان انتقال خون دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان توسعه ظرفیت جمع‌آوری پلاسما به 200 هزار لیتر است، اظهار داشت: 200 هزار لیتر پلاسما به روش جمع‌آوری مستقیم از طریق هشت مرکز بخش خصوصی انجام می‌شود و برآورد این است که 600 هزار لیتر پلاسما را جمع‌آوری کنیم تا از این طریق بتوان نیازهای بازارهای منطقه ای را با داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی تامین کنیم که همین امر باعث صرفه‌جویی مناسب در کشور می شود.

وی ادامه داد: با همکاری و کسب مجوز از سازمان غذا و دارو در در حال پیگیری و تهیه  فرآورده‌های حاصل از خون و پلاسما، با استفاده از پلاسمای ایرانی در داخل کشور هستیم.

پور فتح الله در باره برنامه راهبردی سازمان انتقال خون بیان کرد: سازمان انتقال خون در برنامه راهبردی به دنبال اهدای ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما است که تا سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون لیتر که بیش از ظرفیت نیاز کشور است می رسد.

وی با بیان کرد: درسال 2011 کاهش ارزی‌ برای واردات پلاسما 11 میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد ارزش محصولات داروهای مشتقات مربوط به پلاسما است، عنوان کرد: در سال ۹۴، از طریق افزایش اهدای پلاسما، ۱۷ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در واردات پلاسما شده است.

پورفتح‌الله با بیان اینکه بهداشت و درمان برای اولین بار اولویت اصلی یک دولت بوده است، تاکید کرد: سازمان انتقال خون به دنبال خود کفایی اقتصادی در تولید پلاسما و فرآورده های خونی و ایجاد فضای فیزیکی مناسب در سایر استان های کشور است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار