معرفی موزه/62

خانه‌ای نیمه جان و رو به زوال در قزوین + تصاویر

موزه این هفته از موزه‌ای نیمه متروک دوره قاجاریه در قزوین می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانیکه به شهر قزوین می روید با جاهای  دیدنی روبرو می شوید که خیلی ار آنها از ساختمان های قدیمی و تاریخی تشکیل شده که همچنان پابرجاست اما  از طرفی مکان های تاریخی هم هست که ممکن است خود ساکنین شهر قزوین از آن بی اطلاع باشند چه برسد به مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند. 

خانه ای نیمه جان و رو به انزال درقزوین

در معرفی موزه این هفته از خانه قدیمی می گویم که متعلق به دوران قاجاری بوده و امروزه جایی برای بازدید مردم از آن ساختمانی شده است که در دوره خودش بروبیایی داشته و مردمانی در آن زندگی عادی خودشان را به شب می رساندند. 

خانه ای نیمه جان و رو به انزال درقزوین

خانه سید ابوالفضل خطیب باشی در خیابان مولوی ، محله ی دیمج واقع شده است که قدمت این خانه به دوره قاجاریه می رسد.
 
این خانه  در گذشته دارای شش حیاط بوده که در حال حاضر سه حیاط آن باقی مانده است. 

خانه ای نیمه جان و رو به انزال درقزوین

این بنا دارای دو  ورودی است که یکی در ضلع شمال غربی و دیگری در ضلع شرقی قرار دارد و به وسیله دالانی و از طرق پله به حیاط اصلی خانه وارد می‌شود. تزئینات سردر شامل تاق نماهاست که با آجرکاری تزئین شده اند و یک کتیبه کاشی با متن «یدالله فوق ایدیهم» در ورودی قرار گرفته است. 
خانه ای نیمه جان و رو به انزال درقزوین

خانه تاریخی خطیبی از سه قسمت اصلی شامل: حسینیه (بیرونی)، اندرونی (حیاط اصلی) و حیاط طویله و انبار می‌شود. حیاط اصلی که  در جبهه جنوبی و از همه بزرگتر واقع شده است ، در ماه محرم و صفر چوبی به عنوان تبرک نصب می‌شود و حیاط را با پوششی مسقف و از اتاق‌های دورتا دور برای روضه خانی استفاده می کنند. 

خانه ای نیمه جان و رو به انزال درقزوین

اما موضوعی که ناراحت کننده است عدم رسیدگی مسئولان میراث فرهنگی به این ساختمان بوده که مراحل تخریب شدن را کم کم در حال طی کردن است.

آخر این هفته بهترین فرصت است تا هنوز بطور کامل این بنا تخریب نشده به بازدید از آن برویم و از خانه تاریخی نیم جان خطیبی بازدید کنیم.

گزارش از نیلوفر جوانشیر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.