اهالی فرهنگ و هنر درباره انتظارات خود از وزیر جدید می‌گویند؛

از دستمزد سینماگران و مطالبات حقوقی اهالی موسیقی تا جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای چاپ

اهالی فرهنگ و هنر در گفتگویی از مطالبات و درخواست‌های خود گفتند.

صالحی امیریبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگیباشگاه خبرنگاران جوان؛ بی تردید با روی کار آمدن سید رضا صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات اهالی فرهنگ و هنر از وزیر جدید هم فصل جدیدی را تجربه خواهد کرد و همه منتظر هستند تا کاستی‌های فضای فرهنگی با برنامه ریزی‌ و رویکردی عملی رفع شود و فضای بهتری را تجربه کنند. به همین بهانه با برخی از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف به گفتگو نشستیم که می‌خوانید.

امیر دژاکام:توازن بین دریافتی سینماگران با اهالی نمایش برقرار شود

امیر دژاکام بازیگر و کارگردا تئاتر نیز پیرامون انتخاب سید رضا صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: صالحی امیری شخصی فرهيخته است که سالیان سال با تحقیق و پژوهش در کتابخانه ملی فعالیت داشته و بسیار خوشحالم که این فرد با چنین معلومات فرهنگی جای آقای جنتی را پر می‌کند. 

وی درخصوص انتظارات خود از صالحی امیری و وزارت جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیشترین انتظار من به عنوان یک تئاتری، برقراری توازن بین دریافتی سینماگران با اهالی نمایش است. همکاران ما در سینما حقوق و درآمد به جایی دارند اما دریافتی‌های اهالی تئاتر دچار بحران صنفی است. 

دژاکام به ورود سیاست به دنیای هنر خاطرنشان کرد: من از سیاست تعریفی بلد نیستم، اما می‌دانم عاملان بیرونی می‌توانند با تدبیر وزیر همراه باشند. دل همه هنرمندان برای فرهنگ و هنر می‌سوزد و برای این سرزمین کار می‌کنند اما زبان سرخ دارند، اگر هدف دولت مردان آبادانی کشور است، ما هنرمندان را تحمل کنند.



جواد نوروزبیگی:سینما در بخش تولید و زیرساخت مشکل دارد

جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما در خصوص خواسته‌اش از سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: اگر بخواهم انتظاراتم را در مورد سینما بیان کنم می‌توان گفت سینما در بخش تولید و زیرساخت مشکل دارد که باید رفع شود. همچنین یکی از اتفاقات مثبت تزریق بودجه خواهد بود؛البته به جز این مشکلات، خواسته‌های دیگری نیز وجود دارد که اکثر سینماگران فبلا به آن پرداختند.

انتظارات هنرمندان مشخص است البته نه اینکه فقط قصد صحبت کردن در مورد سینماگران و انتظارات آن ها داشته باشم بلکه در خصوص انتظارات همه طیف های هنری حرف می زنم.

وی افزود: اگر وزیر درباره هر بخش هنری تحقیق و بررسی کند آنقدر انتظارات و کارهای انجام نشده وجود دارد و قبلا گفته شده که به نتیجه خواهد رسید.

نوروزبیگی اضافه کرد: انتظار می‌رود و امیدواریم پس از دستیابی به مشکلات حوزه فرهنگ در حد توانشان در باقی مانده این دولت نیازها را رفع کند.

حجت اشرف زاده:وزیر جدید ارشاد از هنرمندان حمایت بیشتری کند
 

حجت اشرف زاده خواننده سنتی کشورمان پیگیری مطالبات حقوقی موسیقی دانان را انتظار اساسی آنان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: یک بخش از مطالبات حقوقی موسیقی دانان، اجرای قانون حمایت از مصنفان و قانون کپی رایت و جلوگیری از پخش و دانلود غیر قانونی آثار هنرمندان در فضای مجازی است که باعث به یغما رفتن این آثار می شود و حقوق هنرمندان در این زمینه رعایت نمی شود.

این خواننده در رابطه با لزوم حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان گفت: بخش دیگر از مطالبات حقوقی موسیقی دانان، حمایت از هنرمندانی است که مجوز دارند. اگر هنرمندی از وزارت ارشاد مجوز دارد، باید حمایت وزارت را هم در پس این موضوع داشته باشد. به عنوان مثال هنرمندانی که مجوز کنسرت دریافت می کنند ، بتوانند کنسرتشان را برگزار کنند و کنسرتشان لغو نشود. در عین حال مسیرهای اخذ مجوز هم باید کوتاه‌تر شود.

خواننده آلبوم «شرح پریشانی» در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم این موارد در ذیل  فعالیت های وزیر محترم که من هم به ایشان تبریک می گویم ، لحاظ شود و اهالی موسیقی نسبت به گذشته شاهد حمایت های بیشتری باشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ:نظارت بر واردات بی‌رویه کالاهای چاپ شده

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ به تبیین انتظارات صنعت چاپ کشور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و اظهار داشت:نظارت بر واردات بی‌رویه کالاهای چاپ شده یکی از انتظارات ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: انتظار می‌رود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد ارتباطی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،گمرک و تشکل‌های مرتبط با واردات صنعت چاپ زمینه‌های مناسب را برای بررسی توانایی تولیدکننده داخلی برای تولید محصولاتی که وارد کشور می‌شوند و معرفی ارزش واقعی کالاهای چاپ شده به گمرکات کشور فراهم کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اظهار داشت: با نظارت بر واردات بی‌رویه کالاهای چاپ شده ؛هم دولت به حق اصلی خود می‌رسد و هم از ورود کالاهای چاپ شده به نام کالاهای خام جلوگیری می‌شود، زیرا زمانی که واردکنندگان ،کالاهای چاپ شده را به نام کالاهای خام وارد کشور می‌کنند با توجه به اینکه تعرفه خاصی برای واردات کالاهای خام تعریف نشده، گمرکی تعیین شده کالاهای چاپی از واردکننده دریافت نمی‌شود.

عابدینی ادامه داد:یکی دیگر از انتظارات ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه خاصی را برای چاپ دریافت نمی‌کند ،نگاه فرهنگی و محیط نظارتی به این صنعت تبدیل به نگاه نظارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه صنعتی وزارت صنعت،معدن و تجارت شود.

وی تصریح کرد:ما در چند سال گذشته حمایت خاصی از صنعت چاپ ندیدیم و می‌دانیم که همه صنایع کشور به این صنعت وابسته هستند و اگر صنعت چاپ پویایی داشته باشیم سایر صنایع نیز به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و در غیر این صورت کشور به نوعی به سایر کشورها وابسته خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ افزود:رفع موانع کسب و کار موجود بر سر راه محصولات چاپی و صدور آنها یکی دیگر از انتظارات ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عابدینی گفت:زمان یکی از موارد مهم در قراردادهای بین‌المللی بوده و این در صورتی است که ما در داخل کشورمان برای کسب مجوز اولیه صدور کالاهای چاپی و مجوز خروج آنها زمان زیادی را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد:یکی دیگر از انتظارات ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازبینی قوانین دست‌وپاگیر صنعت چاپ است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اظهار داشت:حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نوسازی صنعت چاپ و اختصاص تسهیلات لازم برای به روز کردن ماشین‌آلات این صنعت یکی دیگر از انتظارات ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عابدینی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم هزینه‌های چندین میلیاردی بازسازی ماشین‌آلاتمان را تأمین کنیم در ادامه گفت:بازبینی قوانین مالیاتی  یکی دیگر از انتظارات ما فعالان صنعت چاپ از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و حمایت از صادرات محصولات چاپی و حضور تولیدکنندگان یکی دیگر از انتظارات ما از این وزیر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ خاطرنشان کرد:صنعت چاپ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی است.

مسافر آستانه:امیدوارم وزیر جدید نگاه ویژه‌تری به مسائل دفاع مقدس و دینی داشته باشد
حسین مسافر آستانه هنرمند در این باره گفت: مسائل و موضوعاتی در فرهنگ وجود دارد که متاسفانه در گذشته مدیران به آن بی توجه بودند و تنها به صورت فرمایشی و رفع تکلیف به آن نگاه میکردند.

وی ادامه داد:  به عنوان مثال تاریخ بعد از انقلاب ما سرشار از مسائلی است که یک هنرمند باید به آن بپردازد و یک مدیر هم باید جزو سیاست‌های فرهنگی خود قرار دهد چراکه زنده نگه داشتن این مسائل  یعنی زنده نگه داشتن اصول انقلاب است.

مسافر آستانه تصریح کرد: در دوره های گذشته مسائل مذهبی مغفول واقع شده امیدوارم در دوره‌ی وزیر جدید نگاه ویژه‌تری به مسائل دفاع مقدس و دینی شود اما متاسفانه در این سالها مسائل دفاع مقدس، به صورت ابزاری مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: تحلیل‌ها در این دوره باید به درستی صورت بگیرد تا افکار مورد نیاز جامعه را در ابعاد مختلف بسنجیم و آنها را به زبان هنر به مردم منتقل کنیم اما در این راستا هنرمند هم نیاز به حمایت دارد تا در راستای هنر انقلابی و دفاع مقدسی حرکت کند.

رئیس کل هنرهای تجسمی ارشاد: رفع مطالبات جامعه هنری و درک نگاه های متفاوت در وزارت جدید ارشاد

مجید ملانورزوی رئیس کل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد در خصوص انتظارات و توقعاتی که در این حوزه از صالح امیری دارد، بیان کرد: من آدم سیاسی نیستم، اما جامعه هنری یکسری مطالبات دارد  که باید به فکر آنها باشیم. از طرفی در این عرصه همواره ذائقه‌ها و سلایق گوناگونی وجود دارد که کنار آمدن و پذیرفتن آن ها نیاز به یک نگاه و دید متعادل دارد. از طرفی برقراری ارتباط و تعامل با کشورهای دیگر نیز از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید مدنظر قرار داده شود.

رئیس کل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد یادآور شد: رمز موفقیت در مدیریت  این حوزه این است که در عین حفظ ارزش ها و اولویت های اسلام و انقلاب تعامل و ارتباط دوستانه و گسترده ای را با هنرمندان و مراکز هنری داشته باشند، همچنین نگاه های متفاوت را درک و در صورت امکان حمایت کنند.؛ ما امیدوارم در دوره وزارت ایشان نیز این اتفاق مثل قبل رخ دهد.

میرجلال‌الدین کزازی:وزیر ارشاد بیشتر بر بخش فرهنگی کار خود درنگ بورزد

میرجلال‌الدین کزازی،نویسنده،مترجم،شاهنامه پ‍‍ژوه و پژوهشگر در خصوص انتظاراتی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دید من هنگامی کار خود را که کاری است بسیار دشوار به درستی و به شایستگی به انجام خواهد رساند که بیشتر بر بخش فرهنگی کار خود درنگ بورزد، زیرا که آنچه جامعه ما بدان نیازمند هستیم فرهنگ است، ویژه از این روی که این وزارتخانه بیشتر با کسانی در ارتباط است که در شمار فرهیختگان هستند مانند دانشجویان،اساتید و نویسندگان.

وی خاطرنشان کرد:از همین روی اگر برنامه‌ریزی‌ها فرهنگی باشند کشور ما می‌تواند در جهت حفظ هنجارها و رسم و آیین‌هایی که سرزمین کهنی چون ایران در درازنای تاریخ خود با آنها به عنوان سرزمین فرهنگ،هنر و اندیشه شناخته شده گام‌های استوارتری بردارد و تلاش‌های خود را سامان بدهد.

رئیس انجمن نقاشان ایران: به بینال‌ها و جشنواره‌های هنری رسیدگی شود

معصومه مظفری رئیس انجمن نقاشان ایران در خصوص انتظاراتش از سید رضا صالحی امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و نامه‌ای که برای وی نوشته‌اند، بیان کرد: در روزهای آتی علاوه بر اعلام در رسانه‌ها نامه‌ای را برای ایشان می‌فرستیم، اما به طور کلی وزارت فرهنگ و ارشاد باید ارتباط بیشتری با هنرمندان داشته باشد و از انجمن های تخصص و هنرمندان آن ها مشاوره بگیرد.

وی افزود: ما تعداد زیادی هنرمند متخصص و خبره داریم که مشورت با آنها موجب برقراری هر چه بیشتر ارتباطی می‌شود که لازمه جامعه هنری است. 

مظفری تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که لازم است به آن پرداخته شود تشکیل شورای تجسمی است؛ شورایی که متشکل از هنرمندان، انجمن‌ها، نمایندگان گالری‌ها، مراکز هنری و مسئولان دولتی باشد. این اتفاق منجر می‌شود تا آشفتگی‌هایی که کماکان در این حوزه دیده می‌شود مقداری کم شده و هر موضوعی پاسخی داشته باشد.

وی با اشاره به بینال‌ها و جشنواره‌های هنری تصریح کرد: رسیدگی به انجمن‌ها برای برگزاری بینال‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود، ارشاد باید پیگیر برگزاری این برنامه‌ها به شکل صحیح و حمایتی باشد و باز هم روی ارتباط با بدنه هنرهای تجسمی که از مهمترین موضوعات است، تاکید داریم.

شهرام اقبال زاده: وزیر جدید، با برنامه به وضعیت فرهنگ سر و سامان بدهد

شهرام اقبال زاده نویسنده در خصوص وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسم و سوابق وزیر برای من مهم نیست، هر چند از روی سوابق می‌توان اظهارنظر کرد. آنچه برای من مهم است، کارکرد است.

وی افزود: انتظار دارم وزیر آینده برنامه‌های مثبت و سازنده‌ای ارائه دهد. تغییر وزیر پاسخگوی نیازهای اهل ادب و قلم نیست. امیدوارم افق روشن‌تری به روی اهل قلم باز شود و همانطور که برنامه‌هاشان را اعلام می‌کنند پای آنها باشند و عمل کنند. اعلام برنامه به خودی خود کافی نیست.



وزیر ارشاد انتظارات رهبری را رصد کند
مجتبی شاکری، نویسنده،  انتظارات خودش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی را چنین تشریح کرد: علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایی عنوان کرد: «من انتظارات مقام معظم رهبری را نتوانستم برآورده کنم». انتظار من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی این است که در ماه‌های باقیمانده انتظارات رهبر را رصد کند و خود را با این انتظارت که انتظاراتی واقعی هستند و از سوی فردی که آگاه به شرایط فعلی جهان و عرصه فرهنگ و هنر مطرح شده، تنظیم کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نرفتند و این عمل ایشان معنادار است بنابراین به نظر می‌رسد وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با رصد چنین اموری دلایلش را متوجه شود و کار خود را با توجه به این موضوع پیش بگیرد.

این نویسنده خاطرنشان کرد:بعضی از گزارش‌های مرتبط با ولنگاری فرهنگی نشانه برآورده نشدن انتظارات مقام معظم رهبری در دوره وزارت وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار