معاونت در هفته ای که گذشت؛

طراحی سامانه 101 با هدف تولید محتواهای آموزشی در کشور

بهره برداری از نانو مواد در زمینه دارو رسانی، تجاری شدن 70 محصول لیزر و طراحی سامانه 101 از جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهره برداری از نانومواد در زمینه دارو رسانی، تجاری شدن 70 محصول لیزر ، ایجاد مرکز فوتونیک و کوانتومی در سازمان انرژی اتمی از جمله برنامه های مهم معاونت در هفته گذشته بود.

بهره‌برداری از نانو مواد در زمینه دارو رسانی هدفمند
عبدالرضا سیم‌چی دبیر اجرایی سومین نمایشگاه بین‌المللی کاربرد نانومواد در پزشکی گفت: گروه فیزیک مواد پیشرفته هر ساله یک کارگاه بین‌المللی برگزار می‌کند که دوره اول آن مربوط به سیستم‌های الکترونی و پدیده‌های مرتبط با آن بوده، کنفرانس دوم در رابطه با پدیده‌های کوانتومی و سومین هم در رابطه با کاربرد نانومواد در پزشکی است که امسال با همکاری این گروه برگزار شد.

وی افزود: در این کنفرانس متخصصانی برجسته از داخل و خارج کشور حضور دارند که آخرین دستاوردهای این حوزه را ارائه و پیرامون مسائل و مشکلاتی که مانع توسعه آن می‌شوند، راه‌حل ارائه دهند.

سیم‌چی عنوان کرد: اهداف دیگر این نمایشگاه افزایش ارتباطات و تعاملات دانشمندان ایران و سایر کشورهایی است که در این زمینه تجارب موفقی داشته‌اند، و نیز آشنایی دانشجویان از آخرین دستاوردهای این حوزه است و این کنفرانس در سال آینده هم با موضوع نانو مغناطیس‌ها و با حضور دانشمندان برجسته دنیا برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی نمایشگاه کاربرد نانو مواد در پزشکی، گفت:  د نمایشگاه امسال عمده میهمانان و دانشمندان مدعو از کشورهای آمریکا، یونان و عراق هستند و در زمینه کاربرد نانو مواد در پزشکی با این کشورها تعاملات ویژه‌ای خواهیم داشت.

70 محصول لیزری شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شدند
صادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختار‌های میکرونی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: بر خلاف برخی اخبار که از صفر شدن تجاری‌سازی در تکنولوژی لیزر خبر می‌دهند، میزان تجاری‌سازی این حوزه به صفر نرسیده اما مشکلاتی در زمینه لیزر در کشور وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر با بیان اینکه بالغ بر 70 محصول لیزری در شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی و عرضه شده‌اند، افزود: این شرکت‌ها مورد حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بوده و روند این حمایت‌ها همچنان ادامه‌دار است تا این تکنولوژی به طور وسیع در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی برای تجاری‌سازی ایده‌های دانشمندان کشور از سه سال پیش آغاز شده و به جد توسعه پیدا کرده است، بیان کرد: در نمایشگاه ساخت ایران نمونه‌های زیادی از لیزر که تجاری‌سازی شده‌اند به نمایش گذاشته شده بودند.

ایجاد مرکز فوتونیک و فناوری های کوانتومی در سازمان انرژی اتمی
حسین خلفی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از موارد مهمی که پیرو راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و به دستور ریاست سازمان انرژی اتمی دیروز در سازمان پایه‌گذاری شد، بحث فتو‌نیک و فناوری‌های کو‌انتومی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روز گذشته فعالیت و ایجاد یک مرکز در زمینه فتو‌نیک و فناوری‌های کو‌انتومی در پژوهشگاه علوم و فنون سازمان انرژی اتمی به تصویب رسید، افزود: هدف ما از احداث این مرکز جذب نیروهای متخصص و سطح بالا در زمینه علوم نوین و روز دنیا است.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی گفت: با ایجاد این مرکز جوانان پژوهشگر در زمینه علوم نوین مانند مخابرات، محاسبات پیشرفته و با سرعت‌های بالا و مباحث درهم تنیدگی کو‌انتومی که جز دانش‌های روز دنیا‌ است فعالیت می کنند.

مردم انرژی اتمی را محدود به غنی سازی و سانتريفيوژ می‌دانند
بهروز كمالوندی سخنگو و معاون بين الملل سازمان انرژي اتمی  گفت: در حوزه هاي هسته اي غني سازي با ليزر مي تواند كاربرد داشته باشد، اما غني سازي با ليزر از لحاظ قيمت بسيار گران است و كاربرد صنعتي كمتري دارد.

سخنگوی سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه يكي از سياست هاي سازمان انرژي اتمي تجاري سازي تكنولوژي و فنون مطابقه نياز جامعه است، افزود: در كشور ما وقتي صحبت از انرژي هسته اي مي شود، مردم فقط غني سازي  را مدنظر  قرار مي دهند در حالي كه غني سازي يكي از شاخه هاي انرژي اتمي است.

وي ادامه داد: ما در سازمان به طيف گسترده اي از علوم و تكنولوژي مانند ليرز مي پردازيم، بايد تلاش كنيم تا مردم سازمان و انرژي اتمي را فقط محدود به غني سازي و سانتريفيوژ ندانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.