اهواز؛

اعطای وام خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز از رایزنی‌ برای افزایش سقف حمایت‌ها و اعطای یک وام به نام "وام خدمات" به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر سید یحیی میرزایی، رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: حمایت از محققان، فارغ‌التحصیلان، اعضای هیأت‌علمی، دانشجویان و سایر مؤسسات آموزش عالی به‌خصوص شرکت‌های تازه تأسیس ازجمله اهداف و برنامه‌های مرکز رشد است.

وی تصریح کرد: هدف کلی حمایت از ایده‌هایی است که پتانسیل تجاری‌سازی را دارند؛ البته بحث مسائل اقتصادی در تولید و فروش این محصولات نیز مطرح است. ایده‌ها توسط افراد به مجموعه معرفی می‌شوند و پس از ارزیابی فنی – اقتصادی، اگر پاسخ مثبت دریافت کنند وارد دوره آزمایشی 6 ماهه پیش‌رشد می‌شوند.

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پس از آن اگر شرکت معیارهای لازم را کسب کند، وارد دوره سه ساله رشد خواهد شد که هدف از این دوره سه ساله کاهش ریسک شرکت‌های تازه تأسیس است زیرا بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها به دلیل عدم آشنایی با بازار، نداشتن سرمایه اولیه و شناخته نبودن عموماً زمانی که وارد بازار تجاری کشور یا استان می‌شوند، شکست می‌خورند.

میرزایی خاطرنشان کرد: مرکز رشد حمایت‌های مختلفی را از این شرکت‌ها انجام می‌دهد؛ شرکت‌ها از فضای دفتری که مرکز رشد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و از برند مرکز رشد استفاده می‌کنند و یک اعتبار اولیه در بازار کسب می‌کنند. با این اقدامات، ‌ریسک‌های اولیه این شرکت‌های تازه تأسیس کاهش پیدا می‌کند تا بتوانند سرپا بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: هم‌اکنون در مجموع 43 شرکت در مرکز رشد فناوری دانشگاه در حوزه‌های مختلف مکانیک، الکترونیک، کشاورزی، مهندسی پزشکی، محیط‌زیست و ... مستقر هستند که حدود یک سوم از این شرکت‌ها مجوز دانش‌بنیانی خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اخذ کرده‌اند.

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص سیاست‌های این مرکز در سال جاری، تصریح کرد: امسال تلاش می‌کنیم که تعداد بیشتری از شرکت‌های مستقر در مرکز را به سمت اخذ مجوز دانش‌بنیانی هدایت کنیم تا این شرکت‌ها بتوانند از حمایت‌ها و خدمات مناسب صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که منوط به داشتن مجوز دانش‌بنیان است، برخوردار شوند.

میرزایی درباره دیگر برنامه‌های این مرکز، گفت: برگزاری تور بازدید افراد از مرکز در اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذرماه، عرضه محصولات و خدمات شرکت‌ها در نمایشگاه هفته پژوهش به‌منظور معرفی بیشتر شرکت‌ها و مجموعه و برگزاری برخی دوره‌های آموزشی مورد نیار از برنامه‌های پیش رو است؛ همچنین کلاس‌های کارآفرینی دانشگاه در مرکز رشد برگزار خواهد شد تا تنها به‌صورت تئوری درباره کارافرینی بحث نشود و دانشجو بتواند با حضور در محل و از نزدیک با مباحث کارآفرینی آشنا شود.

وی افزود: تاکنون یک وام با مبلغ حدود 30 میلیون تومان به‌منظور توسعه فناوری به شرکت‌های مستقر در مرکز اعطا می‌شد اما اکنون در حال رایزنی‌هایی برای افزایش سقف این حمایت‌ها و اعطای وام دیگری به نام وام خدمات به شرکت‌ها هستیم؛ مبلغ این وام می‌تواند نسبت به حجم تجهیزاتی که شرکت‌ها نیاز دارند متفاوت باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.