سمنان؛

جلوگیری از تولد کودکان معلول درسمنان

غربالگری پیش از ازدواج به عنوان اقدامی پیشگیرانه، با هدف کاهش نرخ معلولیت‌ها و کاهش نرخ مرگ کودکان زیر پنج سال اجباری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: سالانه بین 25 تا 30 هزار معلول در ایران متولد می شوند و این آمار خود برهانی برای اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج برای زوج ها است.
نظام الدین زرگری افزود: فرد معلول نه تنها برای جامعه بلکه برای خانواده ها نیز هزینه بسیاری زیادی دارد و خانواده ها علاوه بر پرداخت هزینه های مالی، هزینه های عاطفی زیادی صرف می کنند.
وی تصریح کرد: کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا در خانواده آنان افراد مبتلا به بیماری های ارثی وجود دارد، باید به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و افرادی که قصد ازدواج و یا فرزندآوری دارند بهتر است به مشاور ژنتیک مراجعه کنند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.
زرگری اظهار داشت: در استان سمنان چهار مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که سه مرکز در شاهرود و یک مرکز در سمنان است.
نظام الدین زرگری اظهار داشت: تا سال 94 طرح مشاوره و غربالگری پیش از ازدواج به طور رایگان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برای زوج ها در مرکز ژنتیک شاهرود انجام می شد، اما در سال 95 در حالی که مرکز مشاوره ژنتیک سمنان آغاز به کار کرد، طبق دستور وزرات بهداشت، طرح غربالگری باید بدون همکاری بهزیستی انجام می شد و به همین دلیل، این طرح در سال جاری در استان سمنان به اجرا درنیامد.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان اعلام کرد: علاوه بر طرح غربالگری ، مشاوره های پیش از ازدواج برای دختران مجرد برای انتخاب فرد درست و در نتیجه زندگی سالم بسیار اهمیت داد.
زرگری گفت: به همین منظور طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک برای دختران دبیرستانی پایه دهم و دوازدهم در 2 شهرستان سمنان و شاهرود با جمعیت آماری 2 هزار نفر آغاز شده است.
انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.