در گفتگوی ويژه خبری مطرح شد؛‌

چهار پروژه کلان سند توسعه هوا فضا در دستور کار است/به دنبال تامین دو ماهواره سنجشی و مخابراتی از خارج کشور هستیم


صنعت هوا فضای کشور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مسؤلان مربوطه بررسی شد.

چهار پروژه کلان سند توسعه هوا فضا در دستور کار است/به دنبال تامین دو ماهواره سنجشی و مخابراتی از خارج  کشور هستیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  افق پیش روی صنعت هوا فضای کشور امشب16 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور «فتح الله امی» رییس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم و بهرامی رییس سازمان فضایی ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بهرامی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مسائل بودجه ای صنعت هوا فضای کشور گفت: برای ساخت برخی از ماهواره ها نیازمند سپری شدن دو سه سال زمان هستیم، لذا دانشگاه‌های علم و صنعت، شریف و امیرکبیر برای ساخت ماهواره به زمان بیشتری نیازمند هستند.

وی با اشاره به ماهواره های ناهید ۱و۲ افزود: هزینه ساخت ماهواره زیاد است به طوری که به چند ده میلیارد می رسد.

**در پیشبرد طرح‌های فضایی کشور مشکل کمبود بودجه نداریم

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افق پیش روی صنعت هوا فضای کشور اظهار داشت: همه بودجه در نظر گرفته شده برای این صنعت محقق می شود به گونه ای که در پیشبرد طرح های فضایی کشور مشکل کمبود بودجه نداریم.

رییس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تاکنون8 پرتاب موجود زنده داشته ایم، گفت: پروژه‌های وان قرار بود برای پرتاب زیر مداری انسان آماده شود اما اکنون متوقف شده است.

در ادامه بحث، امی رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم با بیان اینکه بودجه های درنظر  گرفته شده برای این پژوهشگاه بسیار اندک است که حتی بودجه های جاری را کفاف نمی دهد، گفت: بودجه جاری این پژوهشگاه در سال ۹۵ برقرار شده ولی هنوز بودجه پژوهشی نداریم که البته در این رابطه قول هایی از سوی سازمان مدیریت به ما داده شده است.

وب ادامه داد: سه چهار پروژه کلان سند توسعه هوا فضا را در دستور کار داریم که قرار است از سوی سازمان مدیریت و شورای عطف (علوم، تحقیقات و فناوری ) تامین اعتبار شود که تا این لحظه هیچ اعتباری برای این پروژه ها به ما داده نشده است.

در زمان تدوین سند توسعه هوا فضا، کارشناسان اقتصادی حضور نداشتند

امی همچنین یادآور شد: زمانی که تصمیم گرفتن شد سند توسعه هوا فضا نوشته شود تنها کارشناسان فنی حضور داشتند و کارشناسان اقتصادی نبودند تا نظر دهند که آیا این سندی که نوشته می شود اعتباراتش قابل تامین خواهد بود یا خیر.

طرح تعطیل یا نیمه تعطیل در صنعت هوا فضای کشور نداریم

در ادامه این بحث، بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران نیز با تاکید بر اینکه طرح تعطیل یا نیمه تعطیلی در صنعت هوا فضای کشور نداریم، اظهار داشت: همه کارهایی که شروع شده یا در حال اتمام است  و یا روی برنامه ادامه پیدا می کند بنابراین کاری نداریم که آن را تعطیل کرده باشیم.

به دنبال تامین دو ماهواره سنجشی و مخابراتی از خارج  کشور هستیم

وی با اعلام این خبر که در کوتاه مدت به دنبال تامین دو ماهواره سنجشی و مخابراتی از خارج کشورهستیم، گفت: امیدواریم تکلیف این ماهواره ها را در یک سال آینده مشخص کنیم ضمن آنکه ساخت این ماهواره ها دو تا سه سال زمان خواهد برد.

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: در مورد اینکه این ماهواره ها را از کدام کشور تامین کنیم، هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

بهرامی در پایان این بحث همچنین اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه همه پروژه های مد نظر ما در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی نام برده شده، به این معنی که این پروژه ها از اولویت ویژه ای برای تامین بودجه شان برخوردارند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار