کرمانشاه؛

بیکاری مشکل مزمن کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت:هیچ مرکز استانی بایک میلیون نفر به غیر از کرمانشاه در کشور نداریم که راه آهن نداشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛اسداله رازانی در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان کرمانشاه که امروز (17آبان) و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، به تعدادی از شاخص‌های نگران کننده در کرمانشاه اشاره کرد که مهاجرت از مهمترین آنها بود.

رازنی با بیان اینکه در سال‌های 85 تا 90 حدود شش درصد جمعیت استان از کرمانشاه خارج شده است، بیان کرد: نمی‌توان این عدد را به یک دولت نسبت داد، زیرا این مشکل مزمن و مستمر است و فقط به عملکرد یک دولت و یک دوره محدود نمی‌شود.

مدیر ارشد استان کرمانشاه عنوان کرد: این کاهش شش درصدی جمعیت در شرایطی صورت گرفته که کرمانشاه از استان‌های مجاور مانند لرستان، ایلام و کردستان مهاجرپذیر است و با وجود این مهاجرپذیری، کاهش شش درصدی جمعیت را داشتیم.

رازانی نرخ بالای بیکاری را نیز از دیگر شاخص‌های نگران کننده در کرمانشاه برشمرد و افزود: در شرایطی که سال گذشته نرخ بیکاری کشور به طور میانگین 10 درصد بود، استان کرمانشاه رقم 19 درصدی نرخ بیکاری را ثبت کرد.

به گفته رازانی، کرمانشاه هم اکنون در امور کالبدی و زیربنایی جایگاه 12 کشور، در امور اقتصادی جایگاه 16، در صنعت جایگاه 21، در بهداشت و درمان جایگاه 17 و در امور اجتماعی و فرهنگی جایگاه 20 کشور را دارد.

استاندار کرمانشاه در ادامه به فاصله‌ای که از ابتدای پیروزی انقلاب بین استان‌های برخوردار و کمتر برخوردار وجود داشته اشاره کرد و افزود: جهت‌گیری دولت‌ها و نظام بر کاهش این فاصله بوده و اقداماتی هم انجام شده که باعش شده فاصله در برخی امور رفاهی، بهداشتی، زیربنایی و ... کم شود، اما در بخش اقتصادی و خصوصا از لحاظ نرخ بیکاری این فاصله وجود دارد و در حال بیشتر شدن است.

وی با بیان اینکه این فاصله در شهرستان‌ها نیز به میزان نگران کننده در حال زیاد شدن است، گفت: برای مثال ما در همین استان کرمانشاه شهرستانی با نرخ بیکاری 10 درصد و شهرستانی با نرخ بیکاری 49 درصد داریم که این فاصله می‌تواند تبعات شدیدی داشته باشد.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، حل این مشکلات و این فاصله نیازمند مداخله جدی دولت و خصوصا وزارت راه و شهرسازی است، زیرا کار این وزارت گاهی با سرنوشت استان‌ها پیوند خورده و نقش کلیدی دارد.

رازانی با تاکید بر اینکه نبود سیستم حمل و نقل خصوصا ناوگان ریلی و راه آهن در کنار جنگ و مسائل فرهنگی، از دلایل عدم توسعه یافتگی کرمانشاه است، افزود: توقع زیادی است که وقتی که کرمانشاه راه آهن ندارد، رنگ توسعه به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ مرکز استان یک میلیون نفری در کشور نداریم که راه آهن نداشته باشد، عنوان کرد: فقط کرمانشاه چنین شرایطی دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.