سفیر سابق ایران در کابل در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

مدعیان مجهزترین ارتش دنیا در افغانستان دچار اشتباه راهبردی‌ شده‌اند!

فداحسین مالکی گفت: آمریکایی‌ها به‌دلیل نداشتن استراتژی در افغانستان به عملیات کورکورانه و کشتار غیرنظامیان دست می‌زنند.

مدعیان مجهزترین ارتش دنیا در افغانستان دچار اشتباه راهبردی‌ شده‌اند!
فداحسین مالکی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره حملات هوایی نیروهای آمریکایی به قندوز و کشته شدن زنان و کودکان، با بیان اینکه در طول 15 سال گذشته از حضور نیروهای خارجی در افغانستان مردم آسیب‌های زیادی دیده‌اند و جای تأسف بسیار است که مجامع بین‌المللی چشمان خود را به روی این جنایات در افغانستان بسته‌اند و واکنش موثری در این زمینه ندارند.

سفیر سابق ایران در کابل با بیان اینکه آمریکایی‌ها و ناتو بعد از حادثه برج‌های دوقلو به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وارد افغانستان شدند و مجامع بین‌المللی هم این موضوع را پذیرفتند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از زمان حضورشان در این کشور بارها دست به عملیات کورکورانه زده‌اند و مردم افغانستان را در بیمارستان‌ها، مراسم‌ عروسی و ... مورد هدف قرار داده‌اند. 

وی تصریح کرد: در انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری آمریکا، افغانستان برای اوباما بسیار مهم بود. به همین دلیل خشن‌ترین افسر نظامی‌اش یعنی "ژنرال پتروئس" را به عنوان فرمانده کل نیروهایی آمریکایی در افغانستان انتخاب کرد؛ اما این ژنرال آمریکایی که از سوی غربی‌ها به‌عنوان برگ برنده اوباما در انتخابات مطرح بود، پس از گذشت دو سال به‌دلیل عملکردش به شدت مورد تحقیر مردم افغانستان قرار گرفت و ناچار شد افغانستان را ترک کند. اوباما هم برای حفظ آبرویش مجبور شد تا وی را به ریاست سازمان سیا منصوب کند.

مالکی با بیان اینکه تحولات افغانستان بسیار پیچیده است و آمریکایی‌ها بارها در این کشور شکست خورده و مورد تحقیر قرار گرفته‌اند، گفت: آمریکایی‌ها به‌دلیل نداشتن استراتژی دست به عملیات کورکورانه می‌زنند. لذا کشوری که ادعای مجهزترین ارتش دنیا را دارد مرتکب چنین اشتباهات نظامی‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه ورود آمریکایی‌ها به منطقه صرفا به‌خاطر مبارزه با تروریسم نبوده و اهداف کلانی را دنبال می‌کند، اضافه کرد: مردم افغانستان تاکنون روی‌خوشی را به نیروهای آمریکایی نشان نداده‌اند. چرا که می‌دانند آن‌ها هیچ استراتژی برای رشد و توسعه افغانستان ندارند و درپی منافع خویش هستند.

مالکی با اشاره به اینکه تنها خروجی حضور آمریکایی‌ها از سال 2001 تاکنون در منطقه، پیدایش خطرناک‌ترین گروه تروریستی یعنی داعش است، گفت: این همه جنایات در عراق و سوریه نشان می‌دهد که داعش و القاعده خشن‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که حتی روی طالبان را هم سفید کردند و بیم آن داریم که با نگرش آمریکاییها و حمایت آنها از این گروه تروریستی فردا این گروه‌ها را در افغانستان ببینیم.

سفیر سابق ایران در کابل تأکید کرد: باتوجه به شکست‌های داعش از ارتش و نیروهای مردمی سوریه بعید نیست آن‌ها فردا با حمایت آمریکایی‌ وارد افغانستان شوند.

اضافه می‌شود؛ در روزهای گذشته و در جریان حمله نیروهای آمریکایی به مواضع طالبان در ولایت قندوز در شمال افغانستان، 30 غیرنظامی کشته و زخمی شدند. سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان اعلام کرد که این حمله در دفاع از مردم افغانستان انجام شده است و مسئول کشته‌شدن غیرنظامیان هم مخالفین مسلح دولت افغانستان هستند.

اما دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان حمله هوایی آمریکا به غیرنظامیان درمنطقه موسوم به «بزقندهاری» در استان قندوز را که روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داد، را تحقیق و بررسی می کند. یوناما افزوده است که براساس یافته‌های آنان در این حملات 22 منزل مسکونی ویران شده و جان باختن غیر نظامیان قابل قبول نیست.

در بیانیه تاکید شده است که در زمان انجام حملات هوایی، نظامیان خارجی باید تمامی اقدامات ممکن را که شامل تحلیل کلی از وضعیت برای انجام حملات هوایی می ‌شود، اتخاذ کنند، تا به غیر نظامیان آسیب نرسد. یوناما افزوده است که از اثر افزایش خشونت‌ها در افغانستان در یک ماه گذشته، 95 غیرنظامی کشته و 111 نفر زخمی شده‌ اند.
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
در پایگاه های آمریکا ۵۰ درصد از نیروهای افغانستان شیعه وسنی باشند /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
واقعا خیلی مسخره و مضحک هست که ی کشوری مثل امریکا که 250 از عمر کثیف ش می‌گذرد و تقریبا 224 سال از این عمر صرف حمله و تجاوز ب دیگر نقاط جهان و دخالتها و تفرقه ها بین افراد و دولت ها و حمایت از افرادی برای دیکتاتوری در کشورها سپری کرده است و تا اکنون و در سرتاسر جهان باعث ممرگ و کشتار وب خاک و خون کشیدن هزاران انسان های بی‌دفاع و بیگناه و زن و مرد و کودک بیگناه شده است.واقعا انقد ذات کثیف و خون خواری و اتش برای ر
ریختن خون تا کی تموم و سیر می شونند. و جای تاسف و مضحک که تمام این جنایات جنگی و کشتارها را ب دیگران نسبت می دهد ب راحتی چون تمام سازمان‌های بین‌المللی را در اختیار و نفوذ دارد. و با در اختیار داشتن بیشترین و معروف ترین شبکه های اخباری و روزنامه ها و مجلات ، سایت ها و ماهواره‌ای شبکه ها در جهت اهداف و منافع شان استفاده ئ جلوگیری از اخبار و حوادث واقعی و منتشر اخبار و ادعاهای دروغین . و از زمان تاسیس امریکا در قاره آمریکا و همچنین رژیم کودک کش اسرائیل در غرب اسیا ان روز ، روز شوم و تاریک دنیا و بدبختی های مردم جهان شروع شد. و متاسفانه انها در طی این سالها خیلی پیشرفت و نتیجه گرفتن داشتن ولی در مقابل جبهه مخالف و دشمن آمریکا مقاومت بدون ویشرفت و برنامه ریزی برای مقابله با استکبار نتیجه منفی و شاهد جنگ بین کشورهای همسایه اسلامی ، برادر ، هم زبان هستیم. اسرائیل با نفوذ در امریکا و بدست گرفتن ان ، دوم فرانسه، سوم اعراب وهابی و دیگر نفوذ ها که این سه مورد بیشتر بطوری که سیاست اولیه و هدف انها فقط اولویت اسرائیل هست و منافع ان و بعد اون کشور و مردم.