مدیریت خون بیمار کوششی برای کاهش هزینه‌های درمان/ جراحی بدون اهدای خون باید صورت گیرد

مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن اشاره به هفته «مدیریت خون بیمار» گفت: که هنگام جراحی باید خون خود بیمار را مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور صبح امرور در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به اینکه این هفته به عنوان هفته مدیریت خون بیمار مطرح شده است، گفت: ادبیات مدیریت خون بیمار حدود پنج سال به عنوان ادبیات جدید طب انتقال خون مطرح شده است که در مدیریت خون بیمار تلاش می شود که خون خود بیمار مدیریت شود و نیازی به خون دیگر اشخاص نباشد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با رشد پنج درصدی افزایش اهدای خون مواجه شده اظهار داشت: در سال 2014 بالغ بر 16 میلیون اهدای خون داشتیم که امیدواریم تا سال 2016 این رقم افزایش یابد.

پور فتح الله با اشاره به اینکه فرهنگسازی مدیریت خون یک حرکت جهانی است، گفت: قبل از سال 2000 نگاه انتقال خون نگاه آزاد بوده است و برای مدیریت بهتر خون نیاز به مراکز درمانی بوده است.

به گفته وی، باید فرآورده های خونی در اختیار جراحان و مراکز درمانی قرار گیرد تا بتوانند جراحی پیشرفته را انجام دهند تا در واقع بهتر بیمار را مدیریت کنند اما به دنبال بحث هایی که به دنبال عوارض خون و گرفتاری های و فرآورده های خونی مطرح شده است سازمان انتقال خون وارد دوره انتقال خون محافظه‌کارانه شده است.

پور فتح الله با بیان اینکه مدیریت انتقال خون هم در راستای انتقال خون به شدت محافظه کارانه است، بیان کرد: ما می توانیم از خون خود بیمار استفاده کنیم و صرفاً به دنبال تزریق خون به بیمار نباشیم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون برنامه مدیریت خون بیمار را آغاز کرده است، افزود: این هفته برنامه مدیریت خون بیمار با همکاری گروه‌های آموزشی که بیشترین مصرف خون و فرآورده های خونی را دارند، در پیش است. از طرفی در سال های آینده برنامه گسترده‌تری را در خصوص بحث مدیریت خون بیمار اعمال خواهیم کرد.

به گفته وی، برای اینکه وارد اصل مدیریت خون بیمار شویم، اقداماتی را باید نظام سلامت انجام دهد که مهم ترین آن این است که برای خدمات و فعالیت هایی که در ارتباط با مدیریت خون بیمار انجام می شود، ارزش‌گذاری خدمات انجام دهیم و برای آن تعرفه داشته باشیم و بیمه های مختلف آن را حمایت کنند.

وی با بیان اینکه برای تزریق خون بجز گرفتاری های مرتبط با تشخیص میزان ایمنی بدن فرد گیرنده نیز اهمیت دارد، افزود: کسی که در بیمارستان وارد شده است، سیستم ایمنی آن مورد بررسی قرار می گیرد.

پور فتح الله با اشاره به اینکه اصولا محیط بیمارستان باعث تضعیف سیستم ایمنی بیمار می شود، بیان کرد: زمانی که خون بیمار دریافت می شود، طول بستری افزایش پیدا کرده و هزینه‌های اضافی بر دوش نظام سلامت تحمیل می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: حضور بیمه ها به فرهنگ و ادبیات "مدیریت خون بیمار" به وضعیت بیماران در نظام سلامت کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار