غلامی جلیسه در نشست خبری هفته کتاب خبر داد:

هفته کتاب در پایتخت کتاب کلید می‌خورد/ امسال صدا خیلی رساست

هفته کتاب بر خلاف سال‌های گذشته، امسال در نیشابور پایتخت کتاب کلید می‌خورد.

هفته کتاب در پایتخت کتاب کلید می‌خورد/ امسال صدا خیلی رساست

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هفته کتاب در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

مجید غلامی‌جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب در این مراسم گفت: هفته کتاب امسال در پایتخت کتاب کلید می‌خورد و این امر به نوعی ساختار شکنی است؛ زیرا این هفته سال‌های گذشته در پایتخت ایران کلید می‌خورد.

وی افزود: امسال صدا خیلی رساست و امیدواریم که با آغاز هفته کتاب سیمای آن نیز به همان اندازه رسایی صدا، خوش چهره باشد. امید داریم که رسانه ملی هم هفته کتاب را جدی‌ بگیرد و بیش از پیش به این مقوله بپردازد. در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر روی این موضوع داشته که نهادهای مسئول هفته کتاب را جدی بگیرند و این عنایت رهبر به هفته کتاب جایگاه خوبی را برای این هفته رقم زده است.

مدیر عامل خانه کتاب اظهار داشت: هفته کتاب یک برنامه ترویجی و تشویقی است و ما با برگزاری این هفته تلاش می‌کنیم که افراد را بیش از پیش به کتابخوانی تشویق کنیم. البته به دنبال آن نیستیم که افرادی را که تا به امروز کتابی نخوانده‌اند، به سمت کتابخوانی بکشانیم؛ زیرا کتاب و کتابخوانی یک کار بنیادین است و تزریقی و کپسولی نیست.

جلیسه ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که برنامه‌هایی را در هفته کتاب نهادینه کنیم که در درازمدت تاثیر مثبتی بر روی جامعه داشته باشند. یکی از برنامه‌هایی که سال گذشته شکل گرفت و تاثیر خوبی بر روی جامعه داشت، طرح کتابفروشی به وسعت ایران بود. ما در سه طرحی که در همین راستا برگزار شد، شاهد فروش قریب به یک میلیون جلد کتاب توسط کتابفروشی‌ها بودیم.

دبیر هفته کتاب تصریح کرد: باشگاه‌های کتابخوانی نیز همزمان با فرا رسیدن هفته کتاب در نیشابور پایتخت کتاب ایران کلید می‌خورند و بنا بر این است که 2 هزار باشگاه در 15 استان به صورت آزمایشی شکل بگیرند. البته استان‌های دیگر نیز خواستار برگزاری این طرح هستند.

وی افزود:‌ در قالب این طرح مربیان مهدکودک‌ها و معلمان مدارس آموزش می‌بینند که باشگاه‌هایی را تشکیل بدهند و اعضایی را در این باشگاه‌ها گرد هم بیاورند تا به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنند. تا به امروز 600 عنوان کتاب برای گروه‌های مشخص شده شناسایی شده‌اند و بنا بر آنچه به ما گزارش شده، هم اکنون 30 هزار نفر در سراسر کشور عضو باشگاه‌های کتابخوانی شده‌اند.

مدیر عامل خانه کتاب گفت:‌ انجمن ناشران کتاب کودک نیز در هفته کتاب همایش نیم روزه‌ای در مورد مشکلات نمایشگاه کتاب برگزار خواهد کرد و ما نیز دنبال تدارک نشستی با حضور نماینده شهرداری، تامین اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات و دغدغه نویسندگان هستیم.

جلیسه در بخش دیگری از سخنانش به پررنگ‌ شدن نقش مردم و نهادهای مردمی در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب اشاره کرد و برنامه‌های این هفته را چنین تشریح کرد:

امسال 70 فیلم با موضوع و محوریت کتاب در جشنواره «کتاب و سینما» به نمایش درآمده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته با افزایش 6 یا 7 برابری مواجه بوده است و نشان می‌دهد که فیلمسازان جوان ما رغبت بیشتری به تولید آثاری در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند.

مدیرعامل خانه کتاب با تاکید بر اینکه جشنواره گروه‌های مروج کتاب نیز امسال کاملا به صورت مردمی برگزار خواهد شد گفت:‌ امسال به دلیل تقارن هفته کتاب با ایام اربعین اقدامات مرتبط با این هفته کمی زودتر شروع می‌شود. البته ما معتقدیم که در سال جاری هفته کتاب نداریم و دهه کتاب داریم. یعنی برنامه‌های ما از 24 آبان ماه و با برگزاری جشنواره کتاب و سینما در پردیس سینمایی چارسو آغاز می‌شود.

وی افزود: از برنامه‌های دیگری که در روز 24 آبان ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود، می‌توان به برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب و سینما، برگزاری نشست تخصصی با حضور صاحب نظران کتاب و سینما، رونمایی از بسته کتاب فیلم پسرک چشم آبی، اهدای جایزه به شایستگان تقدیر بخش جنبی کتاب و سینما و اهدای مبلغ 33 میلیون به 4 فیلم برگزیده این بخش اشاره کرد.

جلیسه اظهار داشت: در روز پنجشنبه نیز جشنواره «با من بمان» در محل کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. این همایش دو روزه به معرفی و کارکرد این طرح اختصاص دارد.

دبیر هفته کتاب ادامه داد: روز شنبه به تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) می‌رویم و در همین روز علاوه بر افتتاح هفته کتاب با حضور سید عباس صالحی و مقامات کشوری در شهر نیشابور دومین نمایشگاه تخصصی کتاب هنر را در فرهنگستان هنر می‌گشاییم.

جلیسه تصریح کرد: در روز یکشنبه آیین پایانی کتاب سال معلولین را برگزار می‌کنیم و روز دوشنبه را نیز به برگزاری همایش بزرگ کتابداران در تالار وحدت و افتتاح طرح پاییزه کتاب اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه 25 آبان ماه به برگزاری آیین پایانی کتاب سال دانشجویی است و 26 آبان ماه نیز مراسمی برای برگزاری آیین پایانی سومین جشنواره مروجان کتاب و کتابخوانی و آیین پایانی کتاب و رسانه و اکران دو فیلم برگزیده جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

مدیر عامل خانه کتاب خاطر نشان کرد: مراسم اختتامیه دومین جایزه سیلک و روز کتابگردی و دیدار با کتاب فروشی‌ها پنجشنبه برگزار می‌شود و جمعه نیز به برگزاری آیین پایانی جشنواره شیرازه‌ ( طراحی کتاب ) و آیین گشایش جشنواره کتاب مجازی اختصاص پیدا کرده است.


انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار