اصفهان؛

کارنامه ضعیف کاشان در عملکرد مقابله با برداشت بی رویه از منابع آبی

عملکرد این شهرستان مقابله با برداشت بی رویه از منابع آبی کارنامه ضعیف و غیر قابل دفاع و اقدامات آن نیز در حوزه مبارزه با بحران بی آبی منفعلانه و دیرهنگام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون استاندار و فرماندار کاشان ، در شورای حفاظت از منابع آب کاشان  گفت: اقدامات برای پیشگیری از بحران آب منفعلانه و دیرهنگام است به‌گونه‌ای که بیشتر چاه‌های کشاورزی به واسطه برداشت‌های بی رویه دچار نقصان شدید آبدهی شده است در حالیکه مسوولین به دنبال طرح تعدیل چاههای آب کشاورزی هستند تا برداشت از آن را کاهش دهند و این ناشی از ضعف دستگاهها و ادارات مسوول است.

حمیدرضا مومنیان با تاکید بر اینکه پذیرفته شده نیست اداره‌ای با دستاویز قراردادن تنش اجتماعی به وظیفه قانونی خود عمل نکند تصریح کرد: بحران آب جدی است بسیاری از مناطق، دشت‌ها و تفرج‌گاه‌های منطقه و شهرستان که در گذشته نه چندان دور مورد استفاده قرار گرفته است اکنون به واسطه بی آبی به مخروبه ای تبدیل شده است.

به‌گفته‌وی، این موضوع با شیب خطرناک در حال طی شدن است و چنانچه به فوریت تدبیری برای آن اندیشیده نشود عواقب و تبعات آن در آینده ای نزدیک ناخوشایند و فاجعه آمیز خواهد بود.

فرماندار کاشان،وی بستن چاه‌های غیرمجاز آب، کاهش برداشت از چاه‌های مجاز و جمع آوری ادوات حفر چاه در منطقه را از راه‌های مقابله با برداشت از منابع آب منطقه دانست و تأکید کرد: کارنامه عملکرد شهرستان در حوزه مقابله با برداشت بی رویه از منابع آب کاشان کارنامه ضعیف و غیرقابل دفاع است.

مومنیان، اظهارداشت:اگرچه این یک موضوع فراگیر و کشوری است ولی بر اساس وظیفه شهروندی و مسوولیت قانونی باید نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

وی، افزود:این یک موضوع مهمو حیاتی است که آینده ما و فرزندان ما را هدف گرفته است و باید برای پیشگیری از عواقب و تبعات آن عزم همگانی ایجاد شود تا در این راستا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی همگام با دیگر اقدامات بااهمیت و ضروری انجام شود.

فرماندار کاشان، در اولویت قرارگرفتن پر کردن چاه‌های آب غیرمجاز ا و شخصی را تاکیدکرد و گفت: استفاده برق سه فاز در منازل مسکونی نیز شائبه وجود چاه غیرمجاز و برداشت آب از آن را دارد که اقدام ضروری اداره برق شهرستان با همکاری امور منابع آب نسبت به شناسایی و تبدیل آن به برق تک فاز را می‌طلبد.

وی،در پایان اظهارداشت: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی باید به نحوی باشد که همه شهروندان به ضرورت این موضوع پی برده و به‌صورت شخصی نسبت به کاهش برداشت آب از منابع اقدام کنند تا کار به استفاده از ابزارهای قانونی و قضایی نرسد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.