بجنورد؛

کاهش 19درصدی مبتلایان تب مالت در خراسان شمالی

مبتلایان به تب مالت درخراسان شمالی نسبت به سال گذشته 19 و 7دهم درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: برابر آمار دانشگاه علوم پزشکی استان، شمار افراد مبتلا به تب مالت در نیمه نخست امسال 187 نفر بوده که نسبت به 233 بیمار شناسایی شده سال گذشته کاهش 19و دهم درصدی 7 درصدی را نشان می دهد.

حمید رمضانی این آمار را نشان دهنده مؤثربودن برنامه های مبارزه و پیشگیری از شیوع بروسلوز در جمعیت دامی استان در سال های اخیر دانست و تصریح کرد: کاهش حدود 20 درصدی آمار مبتلایان تب مالت در استان، حاکی از موفقیت برنامه های مبارزه، پیشگیری و مراقبت دامپزشکی است.

وی با بیان این که مهم ترین راه های کنترل بروسلوز در جمعیت دامی کشورمان شامل مایه کوبی دام های حساس، شناسایی و حذف دام های آلوده از گله و رعایت اصول بهداشتی و ضوابط قرنطینه ای است، افزود: آموزش آحاد جامعه به ویژه اقشار روستایی و عشایر از طریق رسانه های همگانی و آگاه کردن آن ها درباره مخاطرات مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه، نقش به سزایی در کنترل شیوع این بیماری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی به دلایل گوناگون ازجمله شیوه غالب زندگی در روستاها و ذائقه و فرهنگ تغذیه ای بسیاری از خانوارها که فرآورده های لبنی سنتی را به پاستوریزه ترجیح می دهند، ابتلا به تب مالت از فراگیری به نسبت بالایی برخوردار بوده ولی اکنون رو به کاهش است.

رمضانی گفت:بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان است و قابلیت سرایت از دام به انسان را دارد.

گفتنی است:از هفته جاری نیز طرح مطالعه مقطعی تعیین شیوع بروسلوز در جمعیت دام روستایی و عشایری در استان همانند سراسر کشور آغاز شده است.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.