استاد دانشگاه کابل در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

انتخاب ترامپ سیاست‌های آمریکا در افغانستان را تغییر نخواهد داد

نظری گفت: حضور آمریکایی‌ها در افغانستان با حیثت و اعتبار ایالات متحده گره خورده، لذا انتخاب ترامپ تاثیری در سیاستهای آنان نخواهد داشت.

انتخاب ترامپ سیاست‌های آمریکا در افغانستان را تغییر نخواهد داد
«عبدالطیف نظری» استاد دانشگاه کابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران انتخاب دونالد ترامپ را در سیاست‌های آمریکا در افغانستان بی‌اثر دانست و اظهارداشت: حضور آمریکایی‌ها در افغانستان اکنون با حیثت و اعتبار ایالات متحده در سطح منطقه و جهان گره خورده است.

وی با بیان اینکه جنگ افغانستان اکنون به یکی از طولانی‌ترین منازعات برای ایالات متحده تبدیل شده است، تصریح کرد: این جنگ هزینه‌های مالی و انسانی بسیاری برای آمریکایی‌ها داشته بنابراین آن‌ها تلاش خواهند کرد تا افغانستان را در نقطه مرکزی تحولات سیاسی خود نگه دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان بیان داشت: در زمان مبارزات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری  آمریکا، موضوع افغانستان در حاشیه سیاست خارجی این کشور قرار داشت، چرا که تحولات سوریه و عراق از اولویت‌های نخستین آنان بود، اما به‌نظر می‌رسد پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، افغانستان به لحاظ موقعیت ژئوپولتیک و مجاورت با آسیای میانه، روسیه و چین در محور سیاست خارجی ایالات متحده قرار گیرد و سیاستمداران آمریکایی تلاش کنند حضور خود در افغانستان را حفظ کنند.

نظری با اشاره به اینکه آنها برای حفظ موقعیت خود در افغانستان و منطقه از گروههای افراطی و تروریستی هم به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده برای کاهش قدرت رقابت روسیه و چین استفاده خواهند کرد، اضافه کرد: لذا بحث افغانستان می‌تواند از نظر ترامپ به عنوان یک نقطه مرکزی در تحولات سیاست خارجی آمریکا مطرح باشد.

وی با اشاره به حملات کورکورانه نیروهای آمریکایی به غیرنظامیان در شهر قندوز نیز گفت: بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی در طی 15 سال گذشته همواره مورد توجه افکار عمومی افغانستان قرار داشته است و انتقادهای سختی نیز در محافل سیاسی و مطبوعاتی این کشور به آن شده است. منتهی آمریکایی‌ها همیشه به این مطالبات مشروع و منطقی مردم و دولت افغانستان بی اعتنا بوده‌اند.

این استاد دانشگاه کابل با تاکید بر اینکه هر از گاهی افراد غیرنظامی در افغانستان مورد بمباران نیروهای آمریکایی قرارگرفته‌اند به طوری که سال گذشته نیز بیمارستانی در قندوز مورد حمله قرار گرفت، بیان داشت: این حملات به قدری وحشیانه بود که حتی در برخی موارد سازمانهای حقوق بشری نیز انتقادات گسترده ای به این روند داشته اند.
 
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته شاهد تکرار چنین حوادثی در قندوز بودیم و به نظر من تا زمانی که این بحث از سوی دولت افغانستان به صورت جدی در محافل بین‌المللی مطرح نشود، این خطاها ادامه پیدا خواهد کرد و کسانی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند باید در برابر مردم افغانستان پاسخگو باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تاکید کرد: دولت افغانستان باید پرونده این جنایات را در دادگاههای بین‌المللی مطرح کند و حتی برخی جنایتکاران جنگی نیز محاکمه شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار