وزیر بهداشت در گردهمایی معاونان غذا و دارو؛

سازمان غذا و دارو به رقم صادرات دارو افتخار نکند/ 70 درصد برندهای دارویی کشور تولید داخل است

وزیر بهداشت گفت: سازمان غذا و دارو نباید به صادرات یک و دو دهمی دارو بهایی دهد چرا که صادرات بسیار ناچیز افتخار نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گردهمایی معاونان غذا و دارو که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با بیان اینکه موفقیت در صادرات بسیار ناچیز است، اظهار داشت: صادرات دارو در قبال واردات 900 میلیون تا یک میلیارد دلاری آن افتخار نیست. پیش از این میزان صادرات دارو 1.3  میلیارد دلار بوده که این رقم اکنون به میزان 1.2 دهم افزایش یافته اما سازمان غذا و دارو زیاد به این آمار و ارقام بهایی ندهد آن هم در شرایطی که هنوز میزان صادرات دارو قابل مقایسه با واردات آن نیست. 

وی با تاکید بر اینکه هنوز با صادرات 3 میلیارد دلاری دارو شاید بیشتر از 10 سال آینده فاصله داریم، تصریح کرد: البته آرزو برجوانان عیب نیست هر چند که خوشبختانه با پیگیری های سازمان غذا و دارو بواسطه حمایت از تولیدات داخل و با کمک به ارتقا کیفیت این محصولات 10 درصد از بازارهای دارویی که در اختیار شرکت های خارجی و بین المللی بوده به شرکت های داخلی اختصاص یافته به گونه ای که هم اکنون 70 درصد از مارکت های دارویی ایران در اختیار شرکت های دارویی داخلی قرارگرفته است. 

اجبار به مصرف داروهای کم کیفیت هنر نیست 
وزیر بهداشت با بیان اینکه جلوگیری از واردات و اجبار برای مصرف مواد و داروهایی که شاید کیفیت مناسبی ندارند، هنر نیست، تاکید کرد:  اجبار در مصرف دارو و تجهیزات  میسر نیست مگر با شرکت در رقابت های بازار های جهانی و پیشروی در آن  به گونه ای که در این زمینه برنده شویم و البته اینکه سازمان غذا و دارو در کنار سندیکا در جهت افزایش صادرات به واسطه ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی تلاش می کند هم قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه افرادی در خصوص واردات و شاید هم تولیدات داخلی واقعا آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: با این حال در بحث قیمت گذاری ها کارهای بزرگی انجام شد به گونه ای که سازمان غذا و دارو در زمینه جریان مجوزهای واردات موازی باعث کاهش 100 درصدی قیمت برخی از اقلام شد و در خصوص تجهیزات پزشکی نیز قیمت این اقلام 25 الی 30 درصد کاهش یافت و از سوی دیگر موفقیت در کاهش 40 درصدی قیمت دارو ظرف یک سال بسیار بااهمیت است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: پیش از این در حوزه دارو و تجهیزات بازارهایی بودند که همیشه دولت به طور تضمینی آن هم با صرف مبالغ بالا خریدار اصلی آنها قلمداد می‌شد. اقدامات سازمان غذا و دارو و همکاری خوب معاونت های آن در دانشگاه های علوم پزشکی همه این معادلات را برهم زد.

بحث‌های بچگانه در بیمه‌ها و سایر دستگاه‌ها تمام شود

وی با بیان اینکه باید برخی موضوعات بچه‌گانه بین کارشناسان بیمه و سایر دستگاه ها جمع شود، یادآورد شد: اگر طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت متولی اصلی در حوزه سلامت است پس تولیت بخش دارو تجهیزات هم همینجا است و برخی از مباحث بیمه ها در این زمینه تعجب آور است.


وزیر بهداشت برچیدن قاچاق دارو و تجهیزات را به سود خود بیمه ها دانست و اضافه کرد: شرکت‌های بیمه باید در این زمینه همکاری کنند تا ما هم بتوانیم افراد متخلف را شناسایی کنیم؛ البته می دانیم که بیمه ها هم فشار زیادی تحمل می کنند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار