مشهد؛

زوجین باید رفتار بالغانه را در خود تقویت کنند

رفتار بالغانه زوجین در ارتباط با هم بهترین نوع رفتار و مبتنی بر اعتدال و انعطاف بین آنهاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر موسسه سفیران فرهنگ و اندیشه در چهارمین همایش از سلسله همایش های جشنواره مسیر خوشبختی در بخش متاهلین که در تالار رازی برگزار شد، افزود: ارتباط متقابل زوجین و عوامل موثر در تقویت یا تخریب از اهمیت فراوانی برخوردار است و صرفنظر از موقعیت سنی افراد، رفتار هر فرد می تواند در یکی از قالب های شخصیتی « کودک، والد، بالغ» تحلیل شده و مورد اصلاح قرار گیرد.

سید حسن پورحسینیان تصریح کرد: در شخصیت کودک و والد، ابعاد رفتار فردی و بازخورد آن می تواند بصورت منفی یا مثبت ارایه شود و به عبارت دیگر بروز رفتار صحیح یا ناصحیح در فرد قابل پیش بینی است، اما در شخصیت بالغ ابعاد منفی رفتار از شخصیت فرد حذف شده و او خودش را ملزم به بروز رفتاری مبتنی بر اعتدال و انعطاف میداند.

وی گفت:رفتارهایی همچون « لجبازی، پرتوقع بودن و پایین بودن آستانه تحمل » جزیی از شخصیت « کودک » افراد و رفتارهای مبتنی بر « سرزنش، امرو نهی و...» را از جمله ویژگی های « والد » هر فرد برشمرد.

مدیر موسسه سفیران فرهنگ و اندیشه افزود: در مقابل این ویژگی ها که می تواند ارتباط افراد تا مرز جدایی پیش ببرد شخصیت بالغ با ویژگی هایی همچون « صبوری، هدفمندی، اعتدال و انعطاف» وجود دارد که میتواند با تمرین مستمر جایگزین شخصیت کودک و والد شود.

پورحسینیان گفت: افزایش آمار طلاق در سال های اخیر که بخش عمده ی این امر معلول رفتارهای کودکانه و والدگرانه همسران است که اگر فردی مایل است همسرش رفتاری بالغانه با او داشته باشد باید در این امر پیشقدم شده و خود اولین گام در ارایه چنین رفتاری بردارد.

وی در همین خصوص، به چند راهکار اشاره کرد و افزود: همه افراد و از جمله همسران زمانیکه با رفتاری غیرمنتظره از سوی دیگری مواجه می شوند بهتر است ( حداقل) سه تا ده ثانیه ارایه پاسخ را به تاخیر بیندازند و از قضاوت عجولانه بپرهیزند که در اینصورت بازخورد آنان سنجیده تر و ضریب خطا نیز کمتر خواهدبود.

وی، دوران عقد را بهترین زمان برای شناخت و تمرین کردن رفتارهای بالغانه دانست و تصریح کرد: با توجه به ملاحظاتی که همسران نسبت به شرایط یکدیگر در این دوران ( عقد ) دارند، فرصت خوبی جهت اصلاح رفتار و تقویت شخصیت بالغ در آنان خواهد بود.

اجرای تآتر صحنه ای نیز از دیگر بخش های این همایش بود که در سه بخش اجرا و مورد تحلیل حاضران قرار گرفت.

انتهای پیام/ ف.غ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.