زابل؛

کشت خربزه دیم در سیستان

کشت خربزه دیم برای تالاب مشکل زیست محیطی ایجاد نمی کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،کارشناس محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی گفت: به علت عدم شخم اراضی و سنگين بودن بافت کشت خربزه دیم در تالاب هامون هیچ گونه مشکل زیست محیطی برای منطقه ایجاد نمی کند.

محمد حسن دهمرده با بیان اینکه در حا حاضر برداشت خربزه دیم از سطح تالاب هامون در حال انجام است  اظهار کرد: کشت خربزه دیم در تالاب هامون موجب برداشت خاک نمی شود بلکه باعث تولید انرژی شده و از گرم شدن هوا نیز جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: این نوع کشت در تعديل دما و بهبود محيط زيست تابستان منطقه كه پوشش گياهی كاهش می يابد نیز موثر است.

وی با بیان اینکه خربزه دیمی که در تالاب هامون کشت می شود با رطوبت موجود در زمین تولید می شود تصریح کرد: برای پرورش این محصول هیچگونه آبیاری انجام نمی شود.

وی عنوان کرد: مرحله نارس و اوايل مراحل رشدي ميوه خربزه (خيارك) را در اصطلاح  محلی  پشمك می گويند که قبل از رسیدن کامل خربزه و حدود 10 تن به این صورت، برداشت محصول در تالاب انجام میگیرد.

دهمرده با اشاره براینکه مهمترین مناطق کشت خربزه در درياچه هامون در شمال شهرستان نيمروز است گفت: کشت خربزه دیم در حاشيه بعضي از قسمت هاي رودخانه سيستان، نهرهای محلی و همچنين در برخی از مزارع منطقه نیز انجام می شود.

این کارشناس ادامه داد: كشت خربزه در بستر دریاچه از حدود 20 سال قبل، بعد از خشکسالی و خشک شدن دریاچه و آبگیری های مقطعی، گسترش بیشتری پیدا کرده است .
انتهای پیام/گ
برچسب ها: کشت ، خربزه ، سیستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار