اصفهان؛

تهیه شناسنامه در سنگی باغ ها در تیران

سرپرست میرات فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون از آغاز طرح پلاک کوبی و تهیه شناسنامه درهای سنگی باغ های این منطقه خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابراهیم مرادیان  افزود: در های سنگی باغ های تیران از آثار تاریخی و خاص در شهرستان تیران و کرون است که مراحل ثبت ملی این اثر در حال انجام است.
وی بیان کرد: برای ثبت ملی درهای سنگی شهرستان تیران و کرون باید این اثر شناسنامه دار شود و همه در های سنگی با پلاک و شناسنامه مشخص در مجموعه آثار تاریخی شهرستان ثبت شوند که طرح پلاک کوبی و تهیه شناسنامه این در ها از سوی سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال انجام است.
سرپرست میرات فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه هزار در سنگی در باغ های تیران وجود داشته است، تصریح کرد: با گذشت زمان و بی توجهی به جایگاه این آثار تاریخی تعدادی از این در ها به عنوان پل بکار گرفته شده و یا از بین رفته است که طرح پلاک کوبی مانع از تخریب این آثار خواهد شد.
وی ادامه داد: هر در سنگی مشخصه خاصی دارد زیرا در ها نقش و نگارها و اندازه متفاوتی دارند که هر در باید شناسنامه و پلاک خاصی داشته باشد.
مرادیان همکاری کشاورزان را در اجرای این طرح خواستار شد و گفت: پس از پلاک کوبی و تهیه شناسنامه در های سنگی مرحله ثبت ملی در های سنگی باغ ها تیران در سازمان میراث فرهنگی انجام می شود.
قدمت درهای سنگی باغ های شهر تیران و کرون به قبل از ورود آریایی ها به ایران باز می گردد و برخی از آنها دارای طرح هایی از جمله گل سرخ هستند.
درهای سنگی طول و ارتفاع بسیاری دارند تا جایی که ارتفاع آنها به دو متر و ضخامت آنها به 45 سانتی متر نیز می رسد.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.