اصفهان؛

تزریق داروی حل کننده ی لخته Alteplaseبه بیمار سکته حاد مغزی

سرپرست مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان، از تزریق داروی حل کننده ی لخته Alteplaseبه بیمار سکته حاد مغزی برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر مهران شریفی اظهار داشت: این تزریق توسط دکتر مهدی خیران متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفت.
وی با اشاره به مراجعه بیمار میانسالی که به طور ناگهانی دچار عدم توانایی در صحبت کردن و ضعف اندام های سمت راست شده و طی یک ساعت از شروع علائم به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان مراجعه کرده بود گفت: داروی حل کننده لخته  Alteplaseبا موفقیت به این بیمار تزریق شد و بیمار بعد از چند ساعت توانایی تکلم و قدرت اندام های خود را به دست آورد.
دکتر مهدی خیران دبیر اجرایی کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی دانشگاه نیز در این خصوص، با بیان اینکه سکته حاد مغزی یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب بوده و عمده ترین علت ناتوانی و دومین عامل مرگ و میر در جامعه است، افزود: در این اختلال، بیمار به طور ناگهانی دچار نقایص موضعی عصبی از جمله اختلال در تکلم، ضعف و شلی و یا بی حسی یک طرفه اندام ها، انحراف و کج شدن صورت، سرگیجه و یا اختلال تعادل و بینایی می شود.
به گفته وی، اگر بیمار طی 3 ساعت از شروع علائم فوق به بیمارستان مراجعه کرده و سکته به علت انسداد یا لخته در عروق مغزی باشد می توان برای وی داروی ترومبولیتیک (حل کننده لخته) تجویز کرد تا بیمار از نقایص عصبی پایدار رهایی یابد.
دکتر خیران، به امکان تزریق این دارو طی 3 ساعت و حداکثر تا 4 و نیم ساعت از شروع بیماری در کنار شرایطی مانند عدم سابقه خونریزی مغزی، نداشتن سابقه سکته مغزی و قلبی طی 3 ماه اخیر، نداشتن سابقه خونریزی گوارشی و ادراری طی 3 هفته اخیر، عدم سابقه جراحی و تروما طی 2 هفته اخیر و نداشتن فشار خون بالای مقاوم به درمان و ... تاکید کرد.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه، با اشاره به استفاده از این دارو طی 20 سال گذشته در دنیا و در سال های اخیر در ایران تصریح کرد: این دارو تا چندی قبل به علت هزینه بالای آن در مراکز درمانی خاص و محدودی مورد استفاده قرار می گرفت ولی از اردیبهشت ماه سال جاری با همت وزارت بهداشت تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گرفته و دیگر مراکز درمانی کشور نیز از آن بهره مند شدند.
دکتر خیران، به انجام این تزریق توسط متخصص مغز و اعصاب نیز اشاره کرد و گفت: تنها 15 درصد بیماران در بهترین مراکز درمانی دنیا شرایط دریافت این دارو را دارند و امید می رود با افزایش آگاهی مردم در مورد علائم سکته مغزی و درمان پذیر بودن آن بتوان به بیماران بیشتری یاری رساند.
وی توصیه کرد: اگر فردی به صورت ناگهانی دچار یک یا چند مورد از علائم فوق گردید در اولین فرصت با اورژانس 115 تماس گرفته تا بیمار در کم ترین زمان ممکن از خدمات درمانی مطلوب بهره مند گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه اظهار امیدواری کرد: هیچ یک از بیماران سکته مغزی از ناتوانی های ناشی از این بیماری مهلک رنج نبرند.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.