اصفهان؛

استان اصفهان به عنوان مرکز مکتب تعزیه ایران محسوب می‌شود

استان اصفهان به‌ عنوان مرکز مکتب تعزیه ایران محسوب می‌شود باید تلاش کرد تا این ظرفیت استانی در جایگاه ملی مستحکم و تقویت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دیشب در مراسم اختتامیه سوگواره ملی تعزیه در خمینی‌شهر اظهار کرد: خوشحالیم با همکاری انجمن تعزیه استان و پیشکسوتان و اساتید تعزیه استان، مسؤولان و مجموعه فرهنگی و مذهبی امام حسین (ع) خمینی‌شهر اولین سوگواره ملی تعزیه اولین بار و به‌ عنوان یکی از آرزوهای ما در استان اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی تصریح کرد: با همت مرکز ملی اسناد استان  اصفهان کتاب ارزشمند مکتب تعزیه اصفهان به‌ عنوان یک میراث ناملموس به چاپ رسید،چاپ این کتاب به‌ عنوان یک اثر ارزشمند در تاریخ اصفهان و ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه باید تلاش شود استان اصفهان به‌ عنوان محور هنر تعزیه از ظرفیت‌های تعزیه کشور برای تقویت این برنامه ملی استفاده کند، بیان کرد: امیدواریم باهمت مسؤولان شهرستان خمینی‌شهر در سال‌های آینده این برنامه ملی تداوم و استمرار داشته باشد و به‌ عنوان برنامه ملی ثبت شود.

ارزانی با بیان اینکه خداوند دوستدار دوستداران حضرت سیدالشهدا (ع ) است ادامه داد: هرچه قدر محبت و عشق ما به واقعه عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع )  بیشتر باشد ایمان ما بیشتر خواهد شد .

وی با بیان اینکه در قالب تعزیه ایمان، محبت و آگاهی بخشی مردم به خاندان عصمت و طهارت تقویت می‌شود، تصریح کرد: تعزیه صحیح و دقیق می‌توانند کسانی هیچ‌گونه ارتباطی با خاندان عصمت و طهارت ندارند را جذب مکتب تشیع کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه هنر آئینی تعزیه کمک زیادی به ارتباط‌گیری اقشار جامعه با واقعه عاشورا می‌کند، اضافه کرد: رزمندگان و شهدای مدافع حرم کسانی هستند با ارتباط‌گیری با مکتب عاشورا امروز جان خود برای حفظ این مکتب اهدا می‌کنند.

 وی با تأکید بر اینکه شهدا مدافع حرم تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا هستند، تصریح کرد: وقتی جوانان و نسل امروز ما آگاه شوند که چرا حضرت سیدالشهدا برای حفظ دین جان خود را اهدا کرد، طبیعی است نسل جوان و امروز در شرایط تهاجم فرهنگی از این مکتب الهی عبرت می‌گیرد.

ارزانی با بیان اینکه هنر واقعی و صحیح تعزیه و عزاداری در ماه محرم و صفر باعث آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جامعه می‌شود، بیان داشت: عشق و علاقه مردم خمینی‌شهر به خاندان عصمت و طهارت زبان زد است، یکی از دلایلی که ما بر آن داشت تا سوگواره ملی تعزیه در خمینی‌شهر برگزار کنیم عشق و علاقه مردم این شهر به خاندان عصمت و طهارت بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خمینی‌شهر نیز در ادامه بابیان اینکه با همکاری اداره کل ارشاد استان اصفهان و مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع) خمینی‌شهر اولین سوگواره ملی تعزیه برگزار شد، گفت: تعزیه خمینی‌شهر به دلیل سابقه و قدمت و اصالتی که دارد توانایی برگزاری برنامه‌های ملی و تشکیل بنیاد ملی تعزیه را دارد.

سید ابراهیم موسوی بیان داشت: به دنبال فراخوان عمومی اعلام‌شده 16 گروه تعزیه از سراسر کشور برای حضور در این سوگواره ملی اعلام آمادگی کردند که پس از بازبینی آثار ارسال‌شده توسط داوران مطرح کشور و استان اصفهان 7 اثر برگزیده و در 9 مجلس تعزیه‌خوانی طی 10شب برگزار شد.

وی ادامه داد: در این سوگواره ملی گروه‌های مطرح تعزیه کشور از استان‌های گیلان، اصفهان، قم، کرمان، مرکزی، زنجان، فارس و قزوین، برنامه اجرا کردند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور مسؤولان استان  اصفهان و شهرستان خمینی‌شهر از  گروه‌ها و شخصیت‌های برتر برنامه های برگزار شده در این سوگواره ملی با اهدای تندیس ویژه سوگواره و هدایای نقدی و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.