پیوس: مدیون علی پروین هستم/ مسی را بهترین بازیکن جهان می دانم

پیشکسوت فوتبال کشورمان معتقد است علی پروین نقش زیادی در پیشرفت وی داشته است و از همین رو او را بهترین مربی دوران فوتبالی اش می داند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، فرشاد پیوس متولد: (22 دی ۱۳۴۰ در تهران می باشد) . فوتبالیست و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است. پدر وی از اهالی باکو آذربایجان می‌باشد و نام پیوس در زبان آذربایجانی به معنای انتظار است.

زندگینامه:

وی بازی در باشگاه‌های تهران را از باشگاه شاهین آغاز کرد و سپس به راه‌آهن تهران پیوست. مهم‌ترین باشگاه فرشاد پیوس پرسپولیس بوده است و از سال ۱۳۶۴ به این باشگاه پیوست و بعد از سه سال  به الاهلی قطر رفت و پس از یک‌سال باردیگر به پرسپولیس تهران پیوست. فرشاد ۳۵ بازی ملی انجام داد و در این بازیها ۱۹ گل به ثمر رساند و به (مار زنگی) آسیا مشهور بود.

بعد از خداحافظی از فوتبال، فرشاد به حرفهٔ مربیگری روی آورد و تا سال ۱۳۸۷ در پنج باشگاه تراکتورسازی تبریز, شموشک نوشهر، شهید قندی، هما تهران و برق شیراز به مربی‌گری پرداخت.

از موفقیت‌های فردی فرشاد پیوس می‌توان به ثمر رساندن بیست گل در لیگ فوتبال ایران در سال ۱۳۷۳ نام برد (البته یک گل هم به استقلال در آن سال زد که بازی را ۳بر صفر به سود استقلال اعلام کردندو آن گل به حساب نیامد). او با ۱۵۳ گل زده بهترین گلزن تمام ادوار پرسپولیس است. وی در یک سالی که در باشگاه قطری بازی کرد نیز در لیگ قطر به مقام آقای گل رسید.

او همراه با پرسپولیس چند دوره قهرمان لیگ باشگاه‌های تهران و دو بار در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۷۰ قهرمان جام حذفی ایران شد. ضمن اینکه همراه تیم ملی ایران قهرمانی بازیهای آسیایی ۱۹۹۰ و عنوان سوم جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۸۸ را به دست آورد. او در این دو تورنمنت به ترتیب با ۴ و ۲ گل زده بهترین گلزن تیم ملی ایران بود.

رکورددار هت تریک در پرسپولیس تهران

در بازی‌های پرسپولیس تهران مقابل حریفانش ۲۱ بازیکن تاکنون موفق به هت تریک شده‌اند و ۴۲ هتریک نیز توسط این بازیکنان ثبت شده که فرشاد پیوس برترین گلزن تاریخ باشگاه با ثبت ۱۳ هت تریک رکورددار است.


/////ویژه فردا////علی كريمى يك شخصيت كاريزماتيك دارد

با فرشاد پیوس گفت و گویی خودمانی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:


از وضعیت خودتان بگویید؟

در حال حاضر که با شما صحبت می کنم چند پیشنهاد از تیم لیگ های دسته اول و دوم دریافت کرده ام، قرار شده طی چند وقت اخیر و پس از نتیجه گیری قطعی با یکی از این تیم ها در ادامه فصل قرارداد امضا کنم.

به کدام شخصیت فوتبالی بیشتر علاقه دارید :

 با توجه به این که علی پروین در رشد و پیشرفت فوتبال من در تمام این سال ها نقش به سزایی داشته به جرات می توانم بهترین مربی دوران فوتبالی ام را علی پروین معرفی کنم.

بهترین مربی دوران فوتبالی خودتان را چه کسی می دانِید؟

علی پروین با نداری، بارها پرسپولیس را قهرمان ایران کرد و توانستیم در بازی‌های آسیای پکن هم بعد از سال‌ها قهرمان آسیا شویم. آن زمان تیم ملی نه امکانات خوبی داشت و نه پشتیبانی خوبی از این تیم صورت می‌گرفت. زمان ما در تیم ملی پول و امکانات مناسب وجود نداشت و می توانم بگویم با دشواری های فراوان قهرمان آسیا شدیم. هنر علی پروین این بود که بین بازیکنان دوستی و رفاقت برقرار می‌کرد و خودش هم با بازیکنان رفیق بود.

چرا پروین در فوتبال ایران دیگر مانند گذشته فعال نیست؟

به دلیل اینکه این اسطوره فوتبال پرسپولیس و تیم ملی کشورمان قصد دارد از حاشیه ها دور باشد و دچار استرس در سنین حساس نگردد و خانواده وی دچار نگرانی هایی عدیده نشوند برهمین اساس تصمیم گرفته از فوتبال دوری کند.

/////ویژه فردا////علی كريمى يك شخصيت كاريزماتيك دارد

چرا در فوتبال ایران با پیشکسوتان رفتار مناسبی نمی شود؟

ضرب المثل جالبی از زمان های قدیم در کشور ما وجود داشته است (نو که میاد به بازار کهنه میشه دل آزار) متاسفانه آن طور که باید مسئولان قدر بزرگان فوتبال کشور را نمی دانند و بیشتر به فکر این هستند که به نور چشمی های خودشان بها دهند و تمام این عوامل موجب خواهد شد که فوتبالیست هایی که در سالیان دور توانسته بودند برای کشورمان در میادین بین المللی افتخار آفرینی کنند به مرور زمان از یاد برده شوند.

به کدام بازیکن خارجی بیشتر علاقه مند هستید؟

معتقدم لیونل مسی بهترین بازیکن حال حاضر جهان است. زیرا این بازیکن ریز نقش آرژانتینی تاکنون بازی های بسیار درخشانی از خود ارائه داده است و به نظر من وی لیاقت کسب عنوان بهترین بازیکن جهان را دارا است.

نظرتان درباره قراردادهای میلیاردی بازیکنان بی کیفیت در لیگ چیست؟

در حال حاضر فوتبال تنها وسیله ای است که پول های گزاف در آن جابه جا می شود.بیشتر فوتبالیست ها به پیراهن شان تعصبی ندارند و وقتی یک تیم به یک بازیکن نه چندان مطرح چند میلیون تومان پول بیشتر پیشنهاد بدهد آن بازیکن حاضر می شود باشگاهش را با پول مبادله کند. در زمان های گذشته پول در اولویت بازیکنان و مربیان نبود و با تمام وجود برای تیم شان بازی می کردند.

/////ویژه فردا////علی كريمى يك شخصيت كاريزماتيك دارد

صحبت های اخیر مخالفان کی روش را چطور ارزیابی می کنید؟

با نظر منتقدان کی روش موافقم چرا که نقد دلسوزانه آنها باعث پیشرفت فوتبال کشورمان خواهد شد.افرادی مانند محمد مایلی کهن برای فوتبال ما زحمات زیادی کشیده اند و اگر گاهی عملکرد کادر فنی تیم ملی را نقد می کنند، از سر لج بازی نیست بلکه از روی خیر خواهی و دل سوزی است.

فرق فوتبال ایران و اروپا را در چه مواردی می بینید؟

در کشورهای اروپایی به رده های سنی پایه اهمیت خاصی داده می شود، اما متاسفانه در فوتبال ما برای نوجوانان و جوانان ارزش چندانی قائل نمی شوند همین تصمیمات است که موجب شده است از فوتبال روز دنیا عقب بیفتیم.

نظرت درباره کارت مربی گری علی کریمی چیست؟

کریمی یک بازیکن شگفت‌انگیز محسوب می شود.چرا که در طول دوران ورزشی خود توانسته برای تیم های بزرگ و صاحب سبکی مانند بایرن مونیخ و شالکه به میدان برود و افتخارات زیادی را کسب کند. معتقدم با توجه به تجربیات زیادی که وی در این سال ها آموخته به طور حتم در مربی گری هم یک شخصیت کاریزماتیک و جنتملن واقعی خواهد شد.

درباره شیرین ترین و غمگین ترین خاطرات فوتبالی تان بگویید؟

به عنوان بهترین خاطره دوران ورزشی ام می توانم به قهرمانی با تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا 1990 که همراه با آقای گلی من بود اشاره کنم و بدترین خاطره دوران بازیگری من نیز به شکست 3 بر 1 مقابل استقلال مربوط می شود .

/////ویژه فردا////علی كريمى يك شخصيت كاريزماتيك دارد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار