چاپ سالانه 40 مقاله فیزیک پزشکی در نشریات خارجی/ دانش‌آموختگان مشکل جذب ندارند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه سالانه 40 مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی منتشر می‌کند.

محمدتقی بحرینی طوسی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: ورود به رشته فیزیک پزشکی فرصت خوبی برای دانش‌آموختگان رشته فیزیک، کارشناسان رشته‌های تکنولوژی رادیولوژی، رادیوتراپی و پرتو درمانی است تا در دوره کارشناسی ارشد برای تخصص فیزیک پزشکی ادامه تحصیل دهند.

وی با بیان اینکه فیزیک پزشکی از یک طرف رشته‌ای کاربردی و جدید در سطح بین‌المللی و ایران است، گفت: از طرف دیگر در بخش سلامت شدیدا به فارغ‌التحصیلان این رشته نیاز داریم.

بحرینی در رابطه با مشکلات پیش روی این رشته افزود: کمبود بودجه برای تهیه تجهیزات مورد نیاز و محدودیت وزارت بهداشت و درمان در استخدام اعضای هیأت علمی و کمبود اساتید متخصص از مشکلات اساسی این رشته محسوب می شود.

وی ادامه داد: کمبود اعتبارات پژوهشی یکی از مشکلاتی است که اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با آن روبرو هستند و خواه ناخواه این مشکلات بر روی تحقیقات دانشجویی تأثیر می‌گذارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت تمام وقت فقط به کار آموزش و پژوهش اشتغال دارند و در نتیجه دانشجویان خوب هدایت و سرپرستی شده و کارهای خوبی در زمینه تحصیل و پژوهش ارائه می‌دهند.

بحرینی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد سالانه 40 مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی منتشر می‌کند.

وی در رابطه با نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هر ساله بین شش تا هشت دانشجوی کارشناسی ارشد داریم و از سال 95 در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی هم هشت دانشجو پذیرفته شده است.

بحرینی اظهار داشت: البته در مقطع دکتری به دلیل تأکید فراوانی که دانشگاه بر روی کیفیت دارد تا سال 94 هر دو سال یک بار و هر نوبت چهار دانشجو پذیرفته می‌شوند و در همین راستا سال 93 و 94 چهار دانشجو پذیرفته شد ولی در سال 95 ورودی جدید نداشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاه مشهد بر روی محدودیت تعداد و ارتقای کیفیت تأکید بسیاری دارد و صرفا برای آمار بالا دانشجو نمی‌پذیرد.

وی بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که بنده بر روی امکانات کشور با امکانات موجود و میانگین جهانی  مقایسه کرده‌ام و با توجه به رشد جمعیت کشور طی ده سال آینده که ممکن است تا 90 میلیون نفر نیز برسد به تعداد قابل توجهی کارشناس ارشد نیاز داریم.

بحرینی در همین رابطه افزود: بیش از 200 نفر متخصص فیزیک پزشکی در هر کدام از مقاطع نیاز داریم و در نتیجه نباید فارغ‌التحصیلان مشکلی در جذب مراکز پرتوپزشکی داشته باشند. 

وی درخصوص مشکلات جذب رادیوتراپ ها بیان داشت: مشکل اصلی ، نبود ضوابط از نظر جذب این فارغ‌التحصیلان است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مراکز و بیمارستان‌ها باید ضوابط احراز شغلی خود را تغییر دهند زیرا بعضی از مشاغل که باید توسط فارغ‌التحصیلان فیزیک پزشکی اشغال شود به سایر فارغ‌التحصیلان داده می‌شود.

 بحرینی در پایان اظهار داشت: بعضی پست‌ها با شرایط جدید از نظر تجهیزات تشخیصی وجود ندارد و برای این مشاغل باید از فارغ‌التحصیلان فیزیک پزشکی استفاده شود و به این ترتیب فارغ‌التحصیلان این رشته همین الان هم تقریبا مشکلی در اشتغال نداشته و در آینده هم نخواهند داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار