سازمان بین‌المللی انرژی: توافق پاریس تاثیری بر پیش‌بینی‌ها درباره آینده نفت نخواهد داشت

سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه‌اش نوشت توافق تغییرات آب و هوایی پاریس تغییری در چشم‌انداز بازار نفت تا سال 2040 ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد مصرف جهانی نفت پیش از سال 2040 به اوج خود نخواهد رسید. علی‌رغم اجرا شدن توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، گزارش این نهاد نشان می‌دهد تغییری در پیش‌بینی‌ها درباره میزان عرضه و تقاضا برای نفت ایجاد نخواهد شد.

توافق پاریس به منظور کاهش سطح آلاینده‌ها به امضا رسید. این توافق همچنین به منظور کاهش سطح استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهان در نیمه دوم قرن بیست‌و‌یکم و به تبع آن، محدودکردن افزایش دمای زمین به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد، حاصل شده است.

حال، با این‌که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در خودروها می‌تواند کاهش یابد، عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند از این کاهش جلوگیری کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه "چشم‌انداز جهانی انرژی" اعلام کرد: "دشواری‌ها در جایگزینی سوختی برای خطوط هوایی و ریلی و صنایع پتروشیمی به این معنی است که تا سال 2040، تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت."

از سال 2020، اتحادیه اروپا قوانین سرسختانه‌تری را درباره آلایندگی خودروها وضع خواهد کرد. این مسئله موجب خواهد شد تقاضا برای خودروهای با سوخت فسیلی – یکی از بزرگترین منابع تقاضا برای نفت -- کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به 3 سناریو درباره میزان عرضه و تقاضا برای نفت اشاره کرد. سناریوی اصلی که این نهاد آن را "سیاست‌گذاری‌های جدید" خوانده است، حاکی است کشورها از توافق پاریس پیروی خواهند کرد و قوانین حفاظت از محیط زیست را طبق آن تغییر خواهند داد.

در سناریوی دوم، گفته می‌شود امضا کنندگان توافق پاریس به تعهدات خود به صورت کامل عمل کنند و به این صورت تقاضا برای نفت نیز به سرعت سقوط خواهد کرد. در سناریوی دیگر نیز، گفته می‌شود ممکن است کشورهای امضا کننده این توافق به سیاست‌های کنونی خود ادامه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار