اصفهان؛

هیئت کجا برویم

اصفهان شورو حال اربعین حسینی به خود گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،چهل روز از گریستن آسمان و زمین و افلاکیان، چهل روز از سیاهپوشی زنان قبیله عشق، چهل روز از خاک و خرابه و آوار گذشته است.

در آن غروب خون آلود، هنگامی که خنجر شقاوت ها و نامردی ها، گلوی آخرین مبارز را درید، آن گاه که زنان و فرزندان داغدیده در میان رقص شعله های آتش خیمه هایشان، به سوگ مردان در خون غلتیده خود نشسته بودند، دشمن به جشن و سرور ایستاد.

اما این انقلاب خون، حالا به بار نشسته است. حنجرههایی که دیروز فریادگر مظلومیت بودند، رساترین فریاد شدهاند، زینب، این ستون پابرجای کاروان اسرا همه چیز را به گونه ای دیگر رقم زد. به راستی چه کسی می داند چگونه زینب با وجود سنگینی کوهی از مصائب بر شانه هایش، بغض غم ها را فرو داد و قدم بر قله رفیع عزت و آزادگی گذاشت.

باز هم اربعین آمد؛ قرن ها از وقوع آن همه مصیبت می گذرد، ولی هنوز بغض ها تازه است، هنوز هم آسمان از نام حسین(ع) و عباس(ع) و سجاد(ع) و علی اصغر عطرآگین است. زخم این ناجوان مردی، التیام نیافته است، و گویی اربعین هر سال، نخستین اربعین حسینی است که عاشقان پیراهن صبوری می درند و تاب از دست می دهند و به عزای حسین(ع) و یارانش می نشینند.

چگونه می توان عزت حسین(ع) را در عاشورا از یاد برد؟! چگونه می توان تصویر عباس(ع) را از ذهن دور داشت؟! مگر می توان آرامش و شکوه زینب(س) را نادیده گرفت؟! مگر می شود وجود سجاد(ع) را در شام ندید؟! چگونه می توان با کاروان داغدار حسین از کربلا تا شام همراه نشد؟! چگونه می شود سر بریده حسین و اهانت های یزیدیان را نادیده گرفت؟!

هر سال اربعین، از لابه لای واژههای مذاب مداحان، دلهای آسمانی شما دیده میشود و علمهای ما از هوش میروند.لباسهای مشکی تقویم، بوی قتلگاه میگیرند.اربعین! به یاد روشنیِ شما شمع گونه میسوزیم و گریه سر میدهیم برای فاصلههای خود و زجرهای شما.

خوشا زندگی در این گریستن و مردنهای پیاپی!

خوشا گریستن برای داغهای زینب علیهاالسلام، برای مصیبتهای سجاد علیهالسلام، برای بی تابی بچههای آسمان!

سلام بر اربعین که عاشورایی دیگر از گریه را برای ما به راه میاندازد!

هر سال، چشمان غمبار اربعین که میآید، اطراف ما پر میشود از هیئتهای مذهبی التماس و دسته دسته گلهای اشک.

سلام بر زائرانی که با قلبی آکنده از شور و شعور حسینی خود را برای زیارت اباعبدلله الحسین آماده می کنند و با پای پیاده به زیارت ایشان رهسپار می شوند، دیدن سیل انبوه دلدادگان که مسیر جاده و بیابان را برای رسیدن به کربلا می پیمایند ، اشک حسرت را بر دیده جاماندگان این سفر روحانی جاری می سازد، آری جاماندگان از قافله عشق که در حسرت دیدار یار می سوزند.

اکنون اگر از کاروان این سفر بازماندیم، میتوان فریاد دل و حرارت قلب های عاشق را با برپایی پرشور مراسم اربعین حسینی در شهر و دیار خود به گوش جهانیان برسانیم و سهمی در زنده نگه داشتن و برپایی دین داشته باشیم و بدانیم در سفرهای معنوی بعد مسافت مطرح نیست و دست پر مهر امام حسین علیه السلام بر سر تمامی عزاداران در سراسر این گیتی پهناور کشیده می شود.

در استان اصفهان هم مراسم اربعین همه ساله با شور و حرارتی وصف ناشدنی بر پا می شود، گلستان های شهدا، بقاع متبرک امامزادگان و هیئت های بزرگ و کوچک همواره پذیرای عزاداران اربعین حسینی هستند که در ادامه به برخی اجتماع های شاخص و عظیم اشاره می کنیم.

اجتماع بزرگ عزاداران اربعین در میدان امام علی(ع) اصفهان

اجتماع بزرگ عزاداران اربعین حسینی با حضور اقشار مختلف مردم و به میزبانی هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان همزمان با روز اربعین از ساعت 9 صبح در میدان امام علی(ع) برگزار می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان از جمله استان‌هایی است که در زمینه عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت پیشتاز بوده است، اظهار داشت: امسال برای پنجمین سال متوالی هیئات عزاداری و مردم اصفهان به شکل متمرکز و در میدان امام علی (ع) به سوگواری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

سید رضا اخروی افزود: ستاد برگزاری مراسم اربعین در اصفهان شامل اعضای شورا و سازمان تبلیغات اسلامی جلسات مختلفی با ائمه جمعه، آیات عظام، ارگان‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی و شهرداری، مداحان و هیئت های عزاداری برای برگزاری مراسم اربعین به شکل منسجم داشتند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌هایی که در این روز مردم عزادار را به سمت میدان امام علی (ع) می‌آورند در چهار نقطه نزدیک این میدان توقف می‌کنند، بیان داشت: این اتوبوس‌ها مردم را در چهار راه ابن سینا، سه راه صغیر اصفهانی، میدان شکرشکن، و عبدالرزاق پیاده می‌کنند که در هرکدام از آنها یک ایستگاه صلواتی مستقر شده است و پس از پذیرایی و تجمع، مردم در قالب گروه‌های عزاداری به میدان امام علی وارد می‌شوند.

هیئت کجا برویم

مراسم اربعین حسینی در امامزاده جعفر بن الرضا (ع) اصفهان

نزدیک به 15 سال است که آیین عزاداری اربعین حسینی، در آستان مقدس امامزاده جعفر بن الرضا (ع) معروف به ˈشاه کرم ˈدر اصفهان با حضور هزاران تن از دوستداران اهل بیت (ع) واقشار مختلف مردم در صحن این امامزاده برگزار می شود.

به طور میانگین در این روز بیش از 100 هزار نفر در این آیین شرکت می کنند و براساس آمار، سال گذشته تا اواسط روز، 128 هزار نفر به این امامزاده وارد و در مراسم شرکت کردند. این مراسم شامل برنامه هایی از جمله قرائت زیارت و نماز روز اربعین، تعزیه خوانی، برنامه های فرهنگی و نمایشگاهی است.

بیش از 200 نفر در گروه نمایش، تعزیه و مقتل خوانی، صدا و موسیقی مذهبی این روز فعال هستند و نمایش واقعه روز عاشورا را برای تماشاچیان حاضر در امامزاده نشان داده می شود.هرسال مردم از نقاط مختلف برای تماشای این نمایش به اینجا آمده و هم نوا با این واقعه، اشک می ریزند.

علاوه بر این ، مردم در آش خانه های مخصوص این امامزاده به پخت آش، کاچی و نذورات خود پرداخته و میان زائران توزیع می کنند.

هیئت کجا برویم

مراسم اربعین درحرم مطهر امامزادگان آقاعلی عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع) بادرود

هر سال در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب و یاران آن حضرت، صبح روز اربعین بارگاه مطهر امامزادگان آقاعلی عباس(ع) و شاهزاده محمد (ع)میزبان هیات‌های مذهبی از شهر بادرود و سایر شهرها روستاهای همجوار است.

مراسم هیات‌های زنجیر زنی و سینه زنی با قرائت آیات نورانی قرآن آغاز و سپس ذاکرین اهل بیت(ع) بر مصائب حضرت سید الشهدا(ع) و کاروان اسرای کربلا مرثیه سرایی و نوحه خوانی میکنند و مردم خداجو و عاشق اهل بیت عصمت وطهارت (ع) به عزاداری و سینه زنی می پردازند.

مراسم عزاداري در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع)آران و بيدگل

همزمان با سوگواری اربعین سالار شهيدان حضرت ابا عبداله الحسین (ع) ، آیین های عزاداری مردم آران و بیدگل در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) برگزار مي شود. در این آیین صدها تن از مردم شهید پرور آران و بیدگل و همچنین زائران آن حضرت که از نخستین ساعات صبح روز اربعین، خود را به آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی (ع) رسانده و در فضایی معنوی زیارت اربعین را قرائت می کنند.

عزاداری سنتی مردم آران و بیدگل در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) در سال های اخیر مورد توجه و استقبال رسانه ها قرار گرفته است.آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علي (ع) در شهرستان آران و بيدگل شمالي ترين نقطه استان اصفهان واقع شده است.

هیئت کجا برویم

مراسم عزاداری اربعین در مصلای حضرت بقیه‌الله الاعظم کاشان

در این مراسم که با حضور خیل عظیمی از عاشقان حسینی همراه بوده، مداحان اهل بیت به مداحی می‌پردازند و مراسم سینه‌زنی و عزداری از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

در روز اربعین حسینی همچنین در کاشان هیئت‌های مختلف شهرستان مراسم عزاداری را در مناطق مختلف این شهرستان برگزار می‌کنند.

برپایی مراسم تعزیه جابر و کاروان نمادین اسرای کربلا که در نقاط مختلف شهرستان با استقبال باشکوهی از مردم در روز اربعین حسینی برگزار می‌شود از برنامه های خاص این روز است که تعزیه خوانان وقایع کربلا را برای عاشقان آن حضرت به تصویر می‌کشند.

هیئت کجا برویم

مراسم اربعین حسینی در امامزاده شاهرضا شهرستان شهرضا

همزمان با اربعین حسینی مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در امامزاده شاهرضا(ع) شهرضا برگزار می‌شود.

مراسم قرائت زیارت اربعین و عزاداری امام حسین(ع)، صبح اربعین در امامزاده شاهرضا علیه السلام با حضور خیل عظیمی از عاشقان حسینی برگزار می‌شود و مداحان اهل بیت در این برنامه به مداحی می‌پردازند.

سخنرانی مذهبی، تجمع هیئت‌های مذهبی و زیارت اربعین از جمله برنامه‌های شاخص این آستان در روز اربعین حسینی است.

همزمان با شام اربعین امام حسین علیه السلام، از ساعت 18 با مرثیه خوانی و مناجات خوانی مداحان اهل بیت(ع) در امامزاده شاهرضا برگزار می‌شود.اتاق مشاوره و پاسخگویی و قرائت زیارت عاشورا و عزاداری در عصر و شام اربعین از دیگر برنامه‌ها در امامزاده شاهرضا در ایام اربعین حسینی است.

هیئت کجا برویم

برگزاری مراسم اربعین حسینی در 50 امامزاده شاخص استان اصفهان

مراسم ویژه عزاداری اربعین حسینی در 50 امامزاده شاخص استان اصفهان برگزار می‌شود. این مراسم در بیش از 300 امامزاده وبه صورت ویژه‌ عزاداری‌های بزرگ و تجمعات بزرگ هیات مذهبی در 50 امامزاده شاخص استان اصفهان برگزار می‌شود .

از جمله این امامزاده‌ها می‌توان به زینبیه، ابوالعباس خوراسگان، امام زاده جعفر شاه کرم، شاهزاده حسن، محسن وحید، ستی فاطمه، هلال ابن علی، مشهد اردهال، عبدالله رزوه، میر احمد کاشان، سید علی نائین، ۱۷ تن گلپایگان، امامزاده دامنه، احمد خوانسار، سید ابراهیم گلپایگان، امامزاده مریم جوزدان نجف آباد، آقاعلی عباس، سلطان حسین نطنز، امازاده ابراهیم نرمی، سید محمد خمینی‌شهر، سید محمد قهدریجان، عزالدین محمد مبارکه، ابراهیم سمیرم و .. اشاره کرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: برگزاری تجمع بزرگ هیات‌های مذهبی اصفهان واجرای طرح نمایشی واقعه عاشورا شبیه تعزیه‌خوانی در روز اربعین در امامزاده شاه‌کرم از ویژه برنامه های روز اربعین دراصفهان است.

حجت‌الاسلام حسن امیری، اطعام عزاداران حسینی در امامزاده‌های استان وبرپایی خیمه‌های معرفت برای پاسخگویی به مسائل شرعی را از جمله برنامه های ویژه اربعین در امامزاده‌ها ی استان برشمرد.


گزارش از سولماز محمدی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.