کرمان؛

اتمام فاز دوم مقاوم‌سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع)

فاز دوم مقاوم‌سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) و لاغرسازی ستون‌های ضلع جنوبی حرم به اتمام رسید.

اتمام فاز دوم مقاوم‌سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  علی مهاجری ، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان، با اشاره به اینکه مقاوم‌ سازی ولاغر‌سازی ستون‌های ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع)  موفقیت‌آمیزبوده است، گفت:  ستون باب‌الرأس و اطرف آن در فروردین‌ امسال در ایام ولادت حضرت زهرا(س) به بهره‌ برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه به لطف خداوند بعد از اتمام این مرحله، بلافاصله عملیات اجرایی ستون دوم شروع شد افزود: عملیات اجرایی فاز دوم مقاوم‌سازی حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) و لاغرسازی ستون‌های ضلع جنوبی حرم (سمت شهداء علیهم السلام) نیز با موفقیت به پایان رسید.

مهاجری خاطر نشان کرد: علاوه بر لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون سمت محل دفن شهدای کربلا، ستون‌ها، رواق‌ ها و طاق‌ های بنای قدیمی حرم مطهر که پیرامون ستون مذکور واقع شده‌اند نیز در فاز دوم قرار داشت.

وی با بیان اینکه علاوه بر لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون سمت محل دفن شهدای کربلا ، ستون‌ها، رواق‌ها و طاق‌های بنای قدیمی حرم مطهر نیز در این طرح است، تصریح کرد: از عمق سه متری کف حرم تا جداره ستون‌ها و زیر طاق‌ها و پشت بام حرم مطهر با استفاده از مرغوب‌ترین مصالح روز و بکار بردن بتن خود متراکم با مقاومت بسیار بالا به طور کامل مقاوم‌سازی شده‌اند.

مهاجری با اشاره به اینکه این شیوه کار از لحاظ فنی با بهره‌مندی از جدیدترین علم روز انجام شده و  تا 500 سال آینده استحکام دارد یادآور شد : با کاهش حجم بخشی از ستون مذکور، فاصله ضریح مطهر تا ستون شهدا از 70/1 متر به 30/4 متر افزایش یافته است. 
  
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه تزئینات معماری قسمت‌ های مذکور شامل سنگ‌کاری، مقرنس‌کاری و آیینه‌کاری باقی مانده که بعد از اربعین حسینی انجام می‌شود گفت: با لاغر‌سازی این قسمت‌ها، باعث سهولت و روان شدن مسیر زیارتی خیل مشتاقان اباعبدالله الحسین‌(ع) شده و رضایت و خشنودی مسئولین تولیت حرم مطهر را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: تا کنون حدود 47 درصد از کل بافت قدیم حرم مطهر امام حسین‌(ع) مقاوم‌سازی شده و علاوه بر آن تا کنون با لاغر‌سازی ستون‌ها بیش از 50 متر مربع به فضای زیارتی اطرف ضریح مطهر و محدوده حرم افزوده شده است.
مهاجری اظهار‌داشت: بنا به گفته مجری پروژه پیش بینی می‌شود مابقی مقاوم سازی حرم مطهر و لاغر‌سازی سایر ستون‌ها در کربلای معلی و هم زمان ساخت و ترفیع گنبد مطهر در کرمان و انتقال آن به کربلا تا 20 ماه آینده به اتمام برسد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار