تاسیس پژوهش‌سراها بستری مناسب برای بهره‌مندی تمامی دانش‌آموزان از فرصت‌های پژوهشی فراهم کرده است.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان عنوان کرد: اینگونه فعالیت‌ها در 2 گروه عمومی و اختصاصی طبقه بندی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در زمینه فعالیت‌های عمومی با توجه به مقطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم به فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازند، گفت:‌ جشنواره "جابربن حیان"، نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی مصادیقی از این فعالیت‌ها هستند.

زرافشان ادامه داد: ‌دانش آموزان متناسب با علاقه، ذوق پژوهشی و حوزه‌ای که در آن فعالیت کرده‌اند، بدون هیچ فعالیتی در جشنواره‌ها به رقابت می‌پردازند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ‌تاسیس پژوهش‌سراهای دانش آموزی نیز با هدف بهره‌مندی تمامی دانش آموزان از امکانات پژوهشی انجام شده و با توجه به اینکه در برخی مدارس ظرفیت‌های پژوهشی وجود دارد، تاسیس اینگونه مراکز موجب می‌شود تا سایر مدارس از این فرصت بهره‌مند شوند و پژوهش در انحصار نوع خاصی از مدارس نباشد.

زرافشان با بیان اینکه در پایان هر سال از پژوهش‌سراها گزارشی مبنی بر روند فعالیت‌های آن تهیه می‌شود، گفت: دانش آموزان از مدارس مختلف در این مراکز به فعالیت می‌پردازند و دستاوردهای قابل قبولی نیز کسب کرده‌اند.

وی به المپیادهای تخصصی نیز اشاره داشت و یادآور شد: در کنار فعالیت‌های پژوهشی که جنبه عمومی دارند با همکاری ستادهای علمی فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های پژوهش‌محور تخصصی نیز در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی از این المپیادها مانند نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، ربوکاپ و جشنواره "پرواز" تخصصی هستند و دانش آموزان متناسب با ذوق و استعداد به این جشنواره‌ها سوق داده می‌شوند.

زرافشان یادآور شد: برنامه‌های پژوهشی برای تمامی گروه‌های دانش‌آموزی امکان‌پذیر بوده و محدود به دانش آموزان در مدارس خاصی نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار