در سایه ابهام پس از پیروزی ترامپ؛

اجلاس اپک آغاز شد

اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (اپک) در سایه ابهامات پیش آمده درباره آینده این سازمان پس از پیروزی دونالد ترامپ، آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، نشست سالانه رهبران بیست و یک کشور عضو اپک کار خود را در شهر لیما پایتخت پرو آغاز کرد.

این گزارش می افزاید این اجلاس سالانه در حالی برگزار می شود که تحت الشعاع مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا در مخالفت با تجارت آزاد قرار گرفته است.

 پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهور پرو که کشورش میزبانی این اجلاس سالانه را برعهده دارد در سخنرانی خود گفت: لازم است با سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی مبارزه شود.

وی در سخنان خود اظهار داشت: طبیعتا تنها تجارت نیست که اهمیت دارد؛ بلکه سرمایه گذاری، اشتغال و نیروی کار نیز مهم است و نیروی کار باید بخشی از تلاش ما باشد چرا که در غیر این صورت آنها خود را رها شده حس خواهند کرد. آنها بخش اساسی این تلاش ها هستند.

پیش بینی می شود سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در بیانیه پایانی این نشست از «افزایش مخالفت ها با جهانی شدن» در اروپا و آمریکا ابراز نگرانی کنند.

به اعتقاد اعضای حاضر در اجلاس، تضعیف تبادلات و داد وستدهای تجاری و متوقف ساختن احیای اقتصاد جهانی، هیچ تاثیر و سودی ندارد.

این در حالی است که دونالد ترامپ در دوران تبلیعات انتخاباتی خود به شدت از پیمان شراکت ترانس-پسفیک (TPP) انتقاد کرده بود.

این آخرین سفر رسمی باراک اوباما به خارج از آمریکا در دوران تصدی ریاست جمهوری این کشور است.

قابل ذکر است، نخستین اجلاس اپک با دوازده عضو، در سال 1993در جزیره بلیک سیاتل برگزار شد. استرالیا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی شش عضو از کشورهای صنعتی بودند و شش عضو دیگر را اعضای آ.سه.آن (اندونزی، مالزی،فیلیبپین، سنگاپور، تایلند و برونئی درالسلام)، تشکیل می‌دادند. در سال 1996نه عضو دیگر (چین، هنگ کنگ، تایوان، مکزیک، گینه نو، شیلی، پرو، روسیه و ویتنام) به این اتحادیه پیوستند؛ تا اعضای این اتحادیه به 21 کشور برسد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار