حسرت طولانی قیامت و راه رهایی از آن+صوت

حجت الاسلام والمسلمین جاودان گفت: ایمان اولین و آخرین دلیل سعادت بشر بوده و تنها افراد باایمان درروز قیامت حسرت نخواهند خورد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام و المسلمین محمد علی جاودان استاد اخلاق و کارشناس مسائل مذهبی در خصوص روز قیامت اظهار کرد: روز قیامت برای همه جز یک دسته روز حسرت است. اگر ایمان داشتیم که حسرت نمی‌خوردیم! ایمان اولین و آخرین دلیل سعادت ماست. کسانی که از تمام نیروها و استعدادهایشان به نحو کامل استفاده بردند، حسرت نمی‌خورند. مثلا در زیارت حضرت ابو الفضل داریم که تو اصلا کوتاهی نکردی! کسانی که تمام بالقوه‌هایشان را بالفعل می‌کنند حسرت ندارند. اما هر کس کم گذاشت به میزانی که کم گذاشته حسرت می‌خورد. 

وی افزود: البته برای حداقل‌ها می‌گویند که شما یک چیز خوب با خودتان بیاورید از شما قبول می‌شود. آقای حق‌شناس هم مکرر می‌گفتند یک چیز خوب ببرید. مثلا یک صفت خوب مثل گذشت.

استاد جاودان به نقل از قرآن کریم خاطر نشان کرد: خداوند می فرماید: «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في‏ غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون‏ ؛ و آنان را از روز حسرت بيم ده، آنگاه كه داورى انجام گيرد، و حال آنكه آنها [اكنون‏] در غفلتند و سرِ ايمان آوردن ندارند.»

وی عنوان کرد: امام سجاد (ع) می‌فرمایند:«خداى عز و جل را بندگانى است كه دلهاشان به آخرت و ثواب آنجا پيوسته (مؤمن کسی است که غصه‌ی اولش و اولویتش آخرت است)، چنانند كه گوئى بهشتيان را در بهشت، جاويدان و متنعم بينند (ما الان هم غرق در نعمت خدا هستیم اما در بهشت این را می فهمیم. وقتی سیب بهشتی را می‌گیریم انگار از دست خدا این سیب را گرفتیم) و دوزخيان را در آتش معذب نگرند (اگر کسی بهشت را دیده باشد اصلا کم نمی‌گذارد و اینقدر کار می‌کند تا بیفتد)، مردم از شرشان در امانند، چه قلبشان از مردم فارغ و به خدا مشغول است (همه‌اش در این فکر هستند که وظیفه‌شان چیست و چه باید کنند)، ديده از حرام پوشيده‏اند، خواسته‏هائى سبك دارند، از معاش به قوت خدا داده ساخته‏اند (اگر کسی به اندک روزی از خدا راضی باشد، خدا هم از اندک عمل او راضی می شود)، دورانى كوتاه صبر كنند تا مگر از حسرت دراز قيامت برهند. (قیامت 50 هزار سال است! برای رهایی از 50 هزار سال حسرت عاقلانه است که 30 سال صبر کرد. من چرا نمی‌توانم صبر کنم؟ چون اعتقادم کم است.

این کارشناس مذهبی در رابطه با عزاداری امام سجاد(ع) تصریح کرد: امام زین العابدین(ع)  35 سال گریه کرد. این چه توانایی عظیمی است! چه کسی می‌تواند برای عزیزش 35 سال به طور جدی گریه کند؟ این به خاطر ساختمان وجودی ایشان است که به آخرت یقین دارد. گرچه ایشان از گریه‌هایشان هدف هم داشتند اما گریه‌ی ایشان واقعا به خاطر عزاداری و سوز دل بود و کاملا خالص بود. وقتی یک اشک خالص ریخته شود اثرگذاری آن ابدی می شود. 

وی افزود: این امام بزرگوار ا می‌خواستند ارکان حکومت ظلم را بلرزانند و عالم بفهمند که امام حسین(ع) بی گناه کشته شده‌است. 

جاودان گفت: امام حسین(ع) کاری کرد که خوبی خوب بماند و بدی بد بماند لذا مردم مدینه را قتل عام کردند و فکر کردند که ثواب کردند امااگر خون امام حسین(ع) نبود این کار بد ثواب می‌ماند.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر نیز وهابیت می‌گوید  شیعیان کوفه امام (ع) را شهید کردند و در بدی این کار دیگر حرفی نیست امایزید را تطهیر می‌کنند چون یزید خلیفه بوده و خلافتش را از گذشتگانش گرفته و این قضیه آن‌ها را زیر سوال می برد. البته خود یزید هم بعد از خطبه‌ی امام سجاد(ع) که وضع را به ضرر خود دید ناگزیر شد تقصیر را به گردن این زیالد انداخته و خود را با خاندان نبوت هم طایفه بنامد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار