باشگاه خبرنگاران جوان تبریز گزارش می دهد

آذربایجان شرقی استان برتر در امر مبارزه با پدیده قاچاق

استان آذربایجان شرقی جز استانهای برتر در امر مبارزه با پدیده قاچاق کالا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛میزان قاچاق از مرزهای کشور رقم قابل توجهی است که صدمات و تبعات زیادی به بخش تولید،صنعت و اشتغال وارد می‌کند. تعدد دستگاه‌های دخیل در صدور مجوزهای صادرات و واردات و موازی‌کاری آنها باعث بالا رفتن هزینه‌های تجارت قانونی و ایجاد زمینه‌های تخلف می‌شود. در این میان خوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر وضعیت قاچاق جزو استان‌های مشکل‌دار کشور نیست، البته تلاش و مراقبت بیشتر در این زمینه ضروری است . ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در ارزیابی سالانه خود از عملکرد استان‌ها، آذربایجان شرقی را به عنوان استان برتر در امر مبارزه با پدیده قاچاق معرفی کرده است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز با بیان این که با وجود تلاش‌های نیروهای امنیتی و نظامی، قاچاق فاقد هر گونه ریسکی است، افزود: در سال گذشته 1200 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد که میزان جریمه صادر شده برای پرونده‌های مربوط به آن تنها 640 میلیارد تومان و میزان جریمه اجرا شده 34 میلیارد تومان بود.

بیات اصلاح فرایندها و شفاف‌سازی عملیات تجاری و تسهیل قوانین و مقررات را از جمله سیاست‌های کلی مبارزه با قاچاق اعلام کرد و گفت: در این زمینه 118 برنامه راهبردی تدوین و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ، برخورد با پرونده‌های کلان قاچاق را از جمله رویکردهای جدید نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: در سال جاری کشفیات نیروی انتظامی 30 درصد افزایش داشته و به موازات آن واردات قانونی برخی کالاها مانند تلفن همراه نیز بیشتر شده است.

استاندار آذربایجان شرقی هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درتبریز با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق به نفع تولید داخلی و سلامت مردم است، گفت: این کار به‌حق و مقدس نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد.

اسماعیل جبارزاده افزود: مبارزه با قاچاق یک کار مستمر است و این اقدامات باید با انگیزه و روحیه بیشتر ادامه یابد.

وی با بیان این که نباید به فضاسازی سودجویان اعتنایی کرد، گفت: البته در بحث مبارزه با قاچاق همیشه نباید سلبی عمل کنیم، بلکه کار ایجابی و تشویق بازرگانان به واردات قانونی کالاهای مورد نیاز از مبادی رسمی نیز لازم است.

جبارزاده تصریح کرد: امروز همه مسوولان و تصمیم‌گیران کشور در بحث مبارزه با قاچاق متفق‌القول هستند  و این کار مقدس باید با تدبیر انجام شود تا تبعات اجتماعی کمتری داشته باشد.

وی همچنین جداسازی گیت‌های مسافری و باری در ورودی منطقه آزاد ارس، تامین نیروی انسانی مورد نیاز گمرک توسط منطقه آزاد ارس و اجرای فنس‌کشی در محدوده این منطقه، تحویل پاسگاه بازرسی آزادراه پیامبر اعظم(ص) به نیروی انتظامی و رفع نواقص آن، تعیین تکلیف حق کشف ماموران دستگاه‌های مسوول، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در دستگاه قضایی و پیگیری برای اخذ مجوز اتصال سامانه‌های گمرک و منطقه آزاد ارس را از راهکارهای مهم برای مبارزه با قاچاق دانست.

جبارزاده سامان‌دهی انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را نیز ضروری دانست و از گمرک و سایر دستگاه‌های اجرایی استان خواست فضاهای خالی خود را در اختیار این سازمان قرار دهند.

وی افزود: محل نگهداری کالاهای مکشوفه تا زمان تعیین تکلیف آنها در مراجع قضایی باید از نظر امنیتی و بهداشتی قابل اطمینان باشد.

جبارزاده، معدوم کردن همه کالاهای مکشوفه را نادرست خواند و با تاکید بر این که نباید از اصول بهداشتی کوتاه بیاییم، گفت: اگر کالاهایی هست که از نظر بهداشتی و سلامت مشکلی ندارند و در بازار نیز تقاضا برای آنها وجود دارد بعد از تایید مراجع ذی‌صلاح می‌توانند وارد چرخه مصرف شوند.

وی، صادرات برخی از کالاهای مکشوفه را نیز از نظر قانونی امکان‌پذیر دانست و گفت: کالاهایی که قابل انهدام نیست و مشابه آنها در داخل تولید می‌شود می‌توانند صادر شوند و در این خصوص باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مسوول باید صورت گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های مجازی نیز گفت: در این زمینه نیز باید حرکت ایجابی صورت گیرد و فروشگاه‌های معتبر و مجاز نسبت به راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی تشویق شوند.

وی افزود: چنین فروشگاه‌هایی نیاز امروز جامعه ماست و اگر به شکل قانونی این نیاز پوشش داده نشود فضا برای ورود متخلفان فراهم می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز با بیان این که موضوع فروشگاه‌های مجازی در کارگروه امنیتی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده است، گفت: از فعالیت فروشگاه‌های بدون مجوز جلوگیری و با فروشگاه‌های دارای مجوز که اقدام به عرضه کالای قاچاق کنند برخورد می‌شود.

سعید شبستری با اشاره به بزه‌های اخلاقی و عرضه مواد مخدر در قالب شبکه‌های هرمی و فروشگاه‌های مجازی بر ضرورت آگاه‌سازی آحاد جامعه در مود این گونه مفاسد و تخلفات اینترنتی تاکید کرد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاهخبرنگاران جوان در تبریز از کشف کالای قاچاق به ارزش 248 میلیارد ریال در 6 ماهه اول سال‌جاری در استان خبر داد و گفت: با توجه به این که در 6 ماهه سال گذشته این رقم 184 میلیارد ریال بوده، رشد 34 درصدی مشاهده می‌شود.

جهانگیر اسکندرزاده  اظهارکرد: این در حالی است که تعداد پرونده متشکله 26 درصد و تعداد دستگیرشده‌ها 19 درصد کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تبریز گفت: با هدف  تشدید مبارزه و ایجاد بازدارندگی از اول دی ماه پرونده های مربوط به قاچاق از طرف خود دادستان ها و رؤسای دادگستری ها رسیدگی خواهد شد.

حجت الاسلام مظفری سرعت بخشی برای مقابله با قاچاق کالا را ضروری دانست و از نیروی انتظامی خواست با تامین نیرو در این زمنیه همکاری کند.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به 2 هزار پرونده تنها 1 قاضی . 2 کارمند فعالیت می کنند تاکید کرد درصورت تامین نیروی انسانی روند رسیدگی به پرونده های قاچاق تسریع خواهد شد.

رئیس پلیس آگاهی استان هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز  درباره پرونده های متشکله قاچاق کالا در استان گفت: ارزش ریالی این پرونده ها در 8 ماه امسال 76 درصد رشد داشته اما این افزایش در تشکیل پرونده ها 53 درصد بوده که نشان میدهد پرونده ها در زمینه قاچاق کالا کلان شده به طوری که امسال 5 مورد پرونده قاچاق بالای یک میلیارد تومان در استان داریم.

وی مبادی اصلی ورودی کالای قاچاق به استان را مرزهای جنوبی اعلام کرد و افزود: عمده کالاهای قاچاق از کردستان و آذربایجان غربی وارد استان می شود .



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار