سهرابی‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هرج و مرج ادبی باعث سرقت ادبی می‌شود

هرج و مرج ادبی به وجود آمده است و آدم‌هایی که نه پایه و نه مایه درستی دارند، از این فضا سوء استفاده می‌کنند.

محمدرضا سهرابی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با معضل سرقت ادبی گفت: اینکه کسی شعرهای دیگری را به اسم خود چاپ کند، یک دزدی آشکار است و باید به وزارت ارشاد شکایت شود. در گذشته هم این نوع مشکلات بوده ولی برخورد می‌شد. مثلا مجله جوانان یک بار شعر شاعری را به اسم دیگری چاپ کرده بود و بعد از محرز شدن، عذرخواهی کرد و اشتباهش را تصحیح کرد. آن شخصی که این کتاب را چاپ کرده است، تسلطی روی شعر نداشته و این معضل است. من در دوره‌ای که مسئول صفحه بودم این مساله را همیشه تذکر می دادم که کارکنان مراقب چنین اشتباهاتی باشند.

وی ادامه داد: می‌بینیم که در فضای مجازی همدیگر را استاد خطاب می کنند و حتی به هم لقب استاد بزرگ هم می‌دهند! همه اینها نتیجه همین هرج و مرج است که بعضی فکر می کنند با چاپ کتاب هویت پیدا می‌کنند؛ ولی در واقع اینگونه نیست. هرج و مرج ادبی به وجود آمده است و آدم‌هایی که نه پایه و نه مایه درستی دارند، از این فضا سوء استفاده می‌کنند. متاسفانه این هرج و مرج از کنترل گذشته است.

این شاعر اظهار داشت: مثلا در دنیای مجازی که دنیای وسیعی است، عکسی از یک شاعر گذاشته می‌شد با شعری از شاعر دیگر. یا حتی شعرهایی می سازند با لغت های امروزی و آن را به شعرای شناخته شده نسبت می‌دهند.

سهرابی‌نژاد در پایان تصریح کرد: گاهی جملاتی را به اسم شعر می‌خوانیم که علیه مذهب و اعتقادات مردم است. مسئولین فرهنگی در فرهنگسراها و در کانون های ادبی باید جدی‌تر برخورد کنند؛ در غیر این صورت تمام میراث گذشته ما بر باد می‌رود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار