ضرورت راه اندازی هرچه سریع تر سامانه جامع نظارتی در بانک مرکزی / مشکلات حوزه بانکی به پایان می رسد ؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:راه اندازی سامانه جامع نظارتی در بانک مرکزی امری ضروری در راستای بهبود عملکرد بانک ها و موسسات مالی و همچنین کاهش تخلفات در این حوزه است.

علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بورس بانک بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، راه اندازی سامانه نظارتی جامع در بانک مرکزی را امری ضروری دانست و افزود : در حال حاضربه دلیل وضعیت نابه سامان نظام بانکی و نحوه عملکرد بانک ها و موسسات مالی واعتباری نقطه ضعف های بسیاری در نظارت بانک مرکزی براین موسسات وجود دارد. 

وی تصریح کرد : تخلفاتی که در برخی از بانک ها و موسسات پولی و بانکی رخ می دهد برای صدها هزار نفر از اقشار مختلف جامعه مشکلات بسیاری را به وجود آورده است ؛ زیرا این موسسات در ملاعام و بدون وجود بسترهای نظارتی مناسب ، جدی و موثر بانک مرکزی در طول سال های گذشته آزادانه دست به تخلفات می زنند به نظر می رسد راه اندازی چنین سامانه ای یکی از بهترین اقدامات پیش رو برای حل این معضل بزرگ است . 

کریمی ادامه داد : متاسفانه هر لحظه این موسسات به صورت قارچ گونه رشد می کنند و صدها شعبه در سراسر کشور با این ویژگی ها در حال فعالیت هستند و هزاران میلیارد تومان  از طریق سپرده گذاری ها از منابع مردمی را جذب می کنند ؛ این امر در برخی از موسسات به چالش های بزرگ و جدی اقتصادی برای کشور تبدیل شده است . 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در خصوص عوامل موثر بر افزایش معضلات پیش رو نظام بانکی کشور گفت : به نظر می رسد اصلی ترین عاملی که باعث بروز این معضلات شده است نبود بستر های مناسب نظارتی به طور جدی ، موثر و به موقع در بانک مرکزی است ؛ به طور منطقی وظیفه سیاستگذاری و اعمال سیاست های پولی و مالی بر عهده بانک مرکزی است و ابزار تحقق این امر شورای پول و اعتبار  و اعضای آن است و مسئولیت نظارت و کنترل این نهاد نیز بر عهده ریاست بانک مرکزی است بنابراین انتظار می رود بانک مرکزی نسبت به رفع خلا های قانونی اقدام کند . 

وی افزود : درصد موفقیت یا ارزیابی عملکرد و نظارت بانک مرکزی در حوزه های مختلف  متفاوت است ؛ در حوزه راه اندازی و فعالیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مشکلات جدی وجود دارد بانک مرکزی مدعی است که این موسسات مجوز فعالیت ندارند ولی صدها شعبه از این موسسات در سراسر کشور در حال فعالیت هستند. 

کریمی اظهار کرد : در حوزه عملکردی نیزدر بانک ها و موسسات پولی و اعتباری تخلفات جدی وجود دارد باید بانک مرکزی هرچه سریع تر در این امر ورود پیدا کند بنابراین هرچه در حوزه بانکداری چرخه و فرآیند کار در قالب اتوماسیون متمرکز شود و امکان پایش و نظارت مستمر ، لحظه ای ، بر خط یا آنلاین در بانک ها فراهم باشد بستر بیشتری برای جلو گیری از تخلفات مهیا می شود . 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود : در بسیاری از مواقع در برخی بانک ها و موسسات پولی و اعتباری تخلفات در قالب برداشت ها ی غیرقانونی یا جابه جایی ها وانتقال پول در حد غیر متعارف به وضوح دیده می شود بنابراین راه اندازی سامانه جامع نظارتی در بانک مرکزی تا حد قابل توجهی جلوی این تخلفات را می گیرد زیرا این سیستم بلافاصله واکنش های لازم  برای بالا بردن حساسیت های مسئولان و پیگیری های زودتر آنها در اسرع وقت را ایجاد می کند نه این که بعد از گذشت چندین روز مسئولان از تخلفات آگاه شوند پس این امر در تحقق و نظارت جدی و موثر و به موقع مفید است . 

وی تاکید کرد :مجموعه فعالیت های شبکه بانکی در سامانه ای مانند سامانه ویژه صدور چک و مبادلات چکی و بانکی در قالب چک (در این سامانه هرفردی هر چکی را صادر کند قابل پیگیری است ) متمرکز است به عنوان مثال  اگربرای ضمانت نامه های بانکی نیز چنین سامانه ای وجود داشته باشد هر فردی که ضمانت نامه بانکی در اختیار دارد می تواند تشخیص دهد آیا این ضمانت نامه ها قانونی و دارای اعتبار است یا جعلی . بنابراین راه اندازی این سامانه از تخلفات مختلف جلوگیری می کند زیرا بروز هر تخلف و مشخصات افراد متخلف در سیستم بانکی  ثبت می شود . 

کریمی گفت : این طرح جز طرح های اولویت دارکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  است و در قالب تهیه لایحه ای مفصل برای بررسی های بیشتر تقدیم مجلس شده و به محض تصویب آن در ماه های آتی برای هرچه سریع تر اجرایی شدن این طرح  تحویل دولت داده می شود ؛ اصلاح نظام بانکی کشور از مهم ترین مصوبات موجود در برنامه ششم توسعه و مجلس است . 


بانک مرکزی وظایف خود را در اداره نظام بانکی به خوبی انجام داده است ؟ 


همایون دارابی کارشناس اقتصاد بازار سرمایه و کارشناس بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس بانک بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید براین که بانک مرکزی با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم در کشور وظایف خود را به خوبی در اداره نظام بانکی انجام داده است اظهار کرد : بانک مرکزی در چارچوب قوانین و مقرارت اتخاذی که برای آن تعریف شده است تاکنون توانسته عملکرد خوبی در خصوص نحوه نظارت و اداره بانک ها و موسسات پولی و اعتباری داشته باشد و این نظارت ها در بهترین نحو و در شرایط ممکن خود و با توجه به امکانات و مختصاتی که قانون برایش تعیین کرده انجام داده است . 

وی ادامه داد : یکی از مسائل مهمی که درخصوص موسسات غیرقانونی و خلاهای قانونی در گذشته وجود داشت این بود که بخش هایی از بازار در اختیار بانک مرکزی وجود نداشت و برای صدور مجوز ها چندین نهاد دراین باره تعیین کننده بودند ولی هم اکنون با تعیین مصوبات مجلس بسیاری از این مشکلات رفع شده و وضعیت این موسسات در حال بهبود است . 

دارابی تصریح کرد : بانک مرکزی در نحوه نظارت خود بر بانک ها و موسسات پولی واعتباری در چار چوب مقررات دارای کارشناسان خوبی است و اگر این کارشناسان در طراحی ها ، مهندسی ها  و ارزیابی هایی که انجام داداه اند تشخیص دهند برای ارتقای عملکرد بانک مرکزی باید سامانه جامع نظارتی راه اندازی شود می تواند مفید باشد ولی با توجه به عملکرد بانک مرکزی ضرورتی دراین امر وجود ندارد. 

 این کارشناس اقتصاد بازار سرمایه و کارشناس بورس افزود : اما حتی اگر چنین سامانه ای در بانک مرکزی راه اندازی شود باید با طراحی  ومهندسی های دقیق تر در بحث امکانات موجود سخت افزاری و نرم افزاری بازتاب آن در طولانی مدت در سیستم نظام بانکی ارزیابی شود زیرا نمی توان به طور کلی نحوه عملکرد را قبل از اجرای این طرح ارزیابی کرد . 

وی تاکید کرد : متاسفانه مراکز مختلفی مجوزفعالیت های موسسات پولی و اعتباری را درحوزه پولی وبانکی صادر می کردند و بسیاری از نهادها کارهای پولی را انجام می دادند وممکن بود از بانک مرکزی مجوز نگرفته باشند و از طریق بانک مرکزی نظارت نشوند مانند بحث هایی که درخصوص صندوق های قرض الحسنه و موسسات دیگر وجود داشت که اکنون برطرف شده است . 

دارابی افزود : شرایط حاکم که بر بانک ها و در بازار اقتصادی و سرمایه ای ایران  وجود دارد ناشی از مسائل مختلف رکود اقتصادی ، ساختارها و ضعف اقتصادی ، کمبود ها و تحریم های نظام بانکی است که باعث کمبود وضعف نظارتی بانک مرکزی می شود . 

این کارشناس اقتصاد بازار سرمایه و کارشناس بورس تصریح کرد :  ادامه این روند مشکلات بانک مرکزی را دو چندان می کند و معضلات اقتصادی مانند تورم ، رکود اقتصادی ، تاخیر در باز پرداخت وام ها ، شرایط نامناسب اقتصادی و صنعتی برای تولید کنندگان وخریداران ، کمبودهای اقتصادی و منابع مالی ، کاهش توان وقدرت خرید و پرداخت منابع مالی برای گردش سرمایه از مشکلات پیش رو بانک مرکزی است .

وی افزود : با توجه به شرایط کنونی نظام بانکی تمام توان بانک مرکزی برای رفع مشکلات و تامین هزینه به همین میزان است وبرای تحقق این امر دولت باید وارد میدان شود و نظام بانکی را حمایت کند ؛ دولت با ارائه خطوط اعتباری با بهره بسیار پایین و طولانی مدت از طریق صندوق های توسعه ملی می تواند در تامین منابع مالی حمایت کند . 

دارابی در پایان گفت : به طور کی راه اندازی یک سامانه جامع نظارتی در نظام بانکی نیازمند سیاست گذاری های کلان و حمایت های دولت و ارزیابی و مهندسی کارشناسان بانک مرکزی برای یک مدت زمان طولانی است و در حقیقت نمی توان این طرح را بدون برنامه ریزی های دقیق و اساسی موفق یا ناموفق برشمرد . 

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار