گزارش/

آب مروارید سراغ چه کسانی می آید؟/ مراقب خطر تخلیه چشم باشید

مهمترین عاملی که باعث بروز آب مروارید در چشم می‌شود، نور خورشید بوده و جراحی آن ممکن است با خطراتی همراه باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اغلب شما دیده اید یا شنیده اید که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در سنین 50 به بالا از کم شدن سوی دیدشان گله می کنند. این کم شدن دید در همه افراد بعد از سن 70 سالگی به دلیل بیماری تحت عنوان "آب مروارید" به وجود می آید. این بیماری برخلاف اسمش که درخشش را در ذهن تداعی می کند موجب کدر شدن عدسی چشم و کاهش بینایی فرد می شود.

ابن عارضه چندان جدی محسوب نمی‌شود زیرا با یک برش میلیمتری و بدون درد و بخیه این عارضه از چشمان شما رخت بر بسته و بدون عینک مثل جوانی دیدتان تیزبین می شود.

محمد طاهر رجبي متخصص چشم بيمارستان فارابي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به بروز آب مرواريد در همه افراد بعد از 70 سالگي گفت: عدسي چشم در سنين پايين با شدت نور بزرگ و كوچك مي شود اما با افزايش سن لنز يا عدسي داخل چشم دچار كدورت شده و به اصطلاح فرد به آب مرواريد مبتلا مي شود. این عارضه به این دلیل که اغلب مردان بیشتر در معرض آفتاب و نورهای شدید محیط های کار هستند، در میان آنان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد.

وقتی آفتاب دشمن چشمانتان می شود
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين علل بروز آب مرواريد اشعه UV (يو وی) آفتاب است، افزود: اين عارضه با افزايش سن به دليل اينكه چشم ساليان زيادي تحت معرض اشعه آفتاب بوده به تدريج ايجاد مي شود. هرچه فردي بيشتر در معرض نور آفتاب باشد، آب مرواريد زودتر سراغ چشم هاي او مي آيد. از این گذشته در برخي شغل ها مانند شيشه گري به دليل اينكه از ماده اي با اشعه UV بالا براي برش استفاده مي شود، بروز آب مرواريد بيشتر است.

اين متخصص چشم با بيان اينكه يكي از علايم اين بيماري بهبود ديد نزديك فرد است، اظهار داشت: در كاتاراكت يا آب مرواريد كدورت از مركز عدسي شروع شده و به تدريج به سمت اطراف افزايش مي يابد. در اين موارد ضخامت لنز بيشتر شده به همين دليل ديد نزديك بهبود پیدا می‌کند اما با شدت گرفتن نياز به جراحي است.

آب مروارید بلایی که هنگام پیری ظاهر می‌شود
رجبي تصريح كرد: آب مرواريد سني شايعترين نوع اين بيماري است اما در نوع ديگري كاتاراكت وجود دارد که زیر کپسول خلفی لنز یا عدسی چشم به وجود می آید. در این نوع آب مروارید، به دلیل اینکه مرکز عدسی درگیر می شود، فرد با پراکندگی نور در چشم مواجه شده و در طول روز به ویژه در رانندگی یا خلبانی شخص اختلال دید پیدا می کند اما با نزدیک شدن به ساعت شب این عارضه کم شده و دید بهتر می شود.  

وی ادامه داد: این نوع کاتاراکت در سنین کم و جوانی به دلیل ضربه، مصرف کورتون و بیماری های سیستمیک مانند اختلال عملکرد پاراتیروئید، مصرف کورتون و رادیوتراپی بیشتر دیده می شود.

دیابت چشمانتان را کدر می کند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دیابتی ها زودتر به آب مروارید مبتلا می شوند، افزود: این بیماران اغلب مشکلات شبکیه چشم دارند به همین دلیل باید در حین جراحی کاتاراکت این عارضه بیمار نیز درمان شود. در اغلب دیابتی ها دید کامل و صد درصدی فرد باز نمی گردد و در موارد بسیاری نیاز به تزریق های متعددی برای درمان مشکلاتی شبکیه ای آنها است.

وی با اشاره به کاهش دید فرد به عنوان مهمترین علامت آب مروارید گفت: در آب مروارید سنی علاوه بر این علامت، دید نزدیک فرد بهتر شده و علائم نسبت به نوع دیگر آن دیرتر ظاهر می شوند. کاتارکت زیر کپسول خلفی لنز فرد با  مشکل پخش نور در طول روز مواجه می شود. در اغلب موارد همه علائم بعد از مدتی شدت پیدا کرده و فرد نیاز به جراحی پیدا می کند.

جراحی بدون درد و بخیه درمان آب مروارید
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش درمان آب مروارید گفت: برای درمان برش جراحی حدود 1.8 میلی متر در چشم انجام شده و حتی نیاز به بخیه هم نیست. اگر فرد در سن و زمان مناسب به پزشک مراجعه کند با امواج فراصوت یا سونوگرافی این بیماری درمان می شود.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت چشم فرد محاسبه های لازم را برای تعیین نمره لنز چشم بیمار انجام می دهیم. پس از جراحی و کار گذاشتن لنز فرد دیگر برای بهبود دید دور خود نیازی به عینک ندارد اما ممکن است به عینک نزدیک نیاز داشته باشد. اغلب در 99 درصد وارد افراد تمایل به بهبود دید دورشان دارند اما برخی اشخاص به دلیل شغل های حساس تمایل دارند دید نزدیکشان بهبود پیدا کرده که این موارد نیاز به محاسبت خاصی است.

مراقب باشید؛ خطر تخلیه چشم بعد از جراحی 
رجبی با بیان اینکه بعد از جراحی به دلیل عفونت چشم خطر تخلیه و از دست دادن بینایی وجود دارد، افزود: مراقب های خاصی بعد از جراحی نیاز است. مهمترین و خطرناکترین مورد بعد از جراحی عفونت چشم بوده و این عارضه حتما باید به بیمار گوشزد شود. در صورتی که بیماران با درد شدید و تاری دید مواجه شدند، سریع به پزشک مراجعه کرده و از دستکاری چشم پرهیز کنند. استفاده به موقع از قطره های تجویزی در کاهش عوارض و بهبود ورم قرنیه موثر است.

وی ادامه داد: اغلب این علائم در هفته اول بروز می کند به همین دلیل متخصصان چشم یک روز بعد از جراحی برای نوبت اول و روز سوم یا چهارم بیمار را معاینه می کنند تا از بروز این اتفاق و از دست رفتن بینایی جلوگیری شود. قطره های تجویزی نیز تا چهار هفته بعد از جراحی باید مصرف شوند. دید طبیعی فرد معمولا بین یک تا چهار هفته بعد از جراحی باز می گردد.

این متخصص چشم اظهار داشت: یکی از عوارض شایع بعد از جراحی ایجاد کدورت بین لنز و کپسول خلفی عدسی است که با لیزر سه تا چهار ماه بعد از جراحی به سادگی از بین می رود. از این گذشته عارضه نادر ورم شبکیه نیز ممکن است به وجود آید که این مورد نیز درمان های خاص خود را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار