باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حشدالشعبی عراق و بسیج مستضعفین ایران؛ یک روح در دو بدن

تشکیل بسج مردمی در این کشور از معجزه‎های تاریخ و باقیات صالحات امام خمینی(ره) و الگویی از بسیج ایران است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نقش نيروهای مردمی در همه جنگ‌ها نسبت مساوی را تشكيل می‌دهد و هيچ گروه ناديده گرفته نمی‌شود و در اكثر نبردهای مشترك با نيروهای امنيتی اين نيروها مردمی هستند كه خط شكن هستند كه اين موضوع به مهارت آنها در جنگ‌های خيابانی مربوط می‌شود.

نيروهای مردمی عراق از بطن فتوای جهاد كفايی آيت‌الله سيستانی مرجع عاليقدر شيعه و زمانی كه داعش مناطق عمده‌ای از عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود متولد شد. 
 
بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند، اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند.

حشدالشعبی عراق؛ جلوه نور بسیج مستضعفین ایران

در سال ۲۰۱۴ و پس از سقوط موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیروهای داعش؛ در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد. هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم تروریستی است.

عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق، آن را ادامهٔ بسیج ایران توصیف کرد. وی پیش‌تر گفته‌ بود که بسیج عراق با تجربه بسیج ایران تشکیل شده‌ است. نوری مالکی نیز که هنگام سقوط موصل نخست‌وزیر عراق بود تصریح کرد که ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.

حشدالشعبی عراق؛ جلوه نور بسیج مستضعفین ایران

در سپتامبر ۲۰۱۵ حیدر عبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که گروه‌های حشد شعبی بخشی از نیروهای حکومتی هستند. در حال حاضر این نیروها تحت وزارت کشور عراق فعالیت دارند. اگرچه حکومت عراق خود به این نیروها مشروعیت بخشیده است؛ حضور این نیروهای قدرتمند شبه نظامی در عراق مورد مناقشه و بحث‌های مختلف است. عمدتاً ساختار و بدنه نظامی حشدالشعبی را شیعیان عراق تشکیل می‌دهند؛ اما بعدها برخی عشایر سنی عراق از استان صلاح‌الدین و استان نینوا و استان انبار و نیز افراد فیلی و مسیحیان عراقی نیز به آن ملحق شدند.

نیروهای بسیج مردمی در آزادسازی مناطق جرف الصخر (جرف النصر)، آمرلی، الضلوعیه، بلد، دیالی، الدور، العلم، ناحیه البغدادی، تکریت و الانبار شرکت داشته‌اند. 

حیدر العبادی فرمانده کل بسیج مردمی عراق است. فرمانده بسیج مردمی عراق ابومهدی المهندس است. وی که پیش‌تر در زمان حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه این نیروها فعالیت نظامی داشته است توسط آمریکا در فهرست چند تروریست خطرناک جهان قرار داده شده است.!!! فالح فیصل فهد الفیاض رئیس هیئت بسیج مردمی و صادق السعداوی رئیس هیئت ارکان است. کریم النوری عضو هیئت بسیج مردمی است.

حشدالشعبی عراق؛ جلوه نور بسیج مستضعفین ایران

تشکیل بسیج مردمی عراق از برکات بسیج ایران است

الحسینی رییس شورای بسیج مردمی عراق گفت: تشکیل بسج مردمی در این کشور از معجزه‎های تاریخ و باقیات صالحات امام خمینی(ره) و الگویی از بسیج ایران است. وی گفت: بیش از ۳۰ سال پیش بود که اندیشه تشکیل بسیج از سوی امام خمینی(ره) شکل گرفت که بیش از ۱۰۰ هزار تن از مجاهدان عراقی نیز برای سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام حسین به بسیج پیوستند که نابودی دیکتاتوری به فضل الهی و تلاش مجاهدان محقق شد.

وی افزود: تاریخ در برهه کنونی در حال تکرار است و شاهد تشکیل بسیج مردمی در عراق با فتوای حضرت آیت الله سیستانی جهت شکست تروریست‌های داعش هستیم.

حشدالشعبی عراق؛ جلوه نور بسیج مستضعفین ایران

الحسینی با اشاره به پیوستن صدها هزار تن از مردم به بسیج مردمی عراق، تصریح کرد: صدها هزار تن از مجاهدان عراقی پس از فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی به بسیج پیوستند و بدون اینکه بخواهم مبالغه کنم باید این مساله را معجزه بخوانم. رییس شورای بسیج مردمی عراق ادامه داد: تشکیل بسیج مردمی را به این دلیل معجزه می‌دانم که گروه‌های مقاومت پس از سرنگونی دیکتاتوری صدام تلاش کردند تا بسیج را برای دفاع از عراق تشکیل دهند که اقدامات آنان بی‌نتیجه بود.

سایت خبری المانیتور در مقاله‌ای به مقایسه بین شبه نظامیان شیعه عراق معروف به حشد الشعبی، که برای نبرد با داعش بوجود آمده اند، و نیروهای بسیج در ایران پرداخته است. 

به نوشته این وب‌سایت خبری، بدنه حشدالشعبی را شیعیانی تشکیل داده‌اند که به «ولایت فقیه» اعتقاد دارند و از دستورات رهبر جمهوری اسلامی ایران، اطاعت می‌کنند مانند بسیجیان در ایران. المانیتور اضافه کرده است: «حشد الشعبی هم اکنون بخشی از وزارت کشور عراق به حساب می‌آید، مانند سازمان بسیج ایران که سازمان قانونی است. فرماندهان آن کسانی هستند که به نوعی در جنگ ایران و عراق مشارکت داشته‌اند، باز هم مانند فرماندهان ارشد بسیج در ایران. همچنین این نیروها، مانند نیروهای بسیج در ایران از نوعی مصونیت قضایی بهره می‌برند.» 

حشدالشعبی عراق؛ جلوه نور بسیج مستضعفین ایران

سایت خبری المانیتور، نوشته است: «و اما نیروی حشد الشعبی در عراق، برگ برنده ایران پس از شکست داعش به حساب می‌آید، زیرا همانگونه که نیروی بسیج در استحکام جمهوری اسلامی در ایران کارساز بود، این نیرو در عراق پس از داعش نیز برای ایران نیروی قابل اتکایی خواهد بود.» 

گروه‌های تشکیل دهنده

نيروهای مردمی عراق از صدها هزار جوان شيعی عراقی كه در بيش از 42 گروه فعاليت می‌كنند كه برخی از تشكل‌های بزرگی هستند كه قبل از فتوای آيت‌الله سيستانی موجود بوده‌اند و برخی ديگر از تشكل‌های كوچكی هستند كه پس از فتوا شكل گرفته‌اند.

مهمترين گردان‌های حشد الشعبی

1-عصائب أهل الحق
2-سرايا طليعة الخراساني
3-كتائب سيد الشهداء
4-حركة حزب الله النجباء
5-كتائب حزب الله
6-سرايا السلام
7-فيلق الوعد الصادق
8-منظمة بدر - الجناح العسكري
9-لواء عمار بن ياسر
10-لواء أسد الله الغالب
11-لواء اليوم الموعود
12-سرايا الزهراء
13-لواء ذو الفقار
14-لواء كفيل زينب
15-سرايا أنصار العقيدة
16-لواء المنتظر
17-بدر-المجاميع الخاصة
18-لواء ابو الفضل العباس
19-حركة الجهاد و البناء
20-سرايا الدفاع الشعبي
21-كتائب درع الشيعة
22-حزب الله الثائرون
23-كتائب التيار الرسالي
24-سرايا عاشوراء
25-كتائب مالك الأشتر
26-كتائب انصار الحجه
27- كتائب الدفاع المقدس
28-لواء القارعه
29-كتائب الغضب
30-لواء الشباب الرسالي
31- كتائب الامام الغائب
32-حركه الابدال
33- كتائب الامام علي
34- جيش المختار
35- لواء الحمد
36- لواء الامام القائم
37- لواء العاديات
38- جنبش انصارالله الاوفياء
39- لواء الحرس الخاص الخامس البتار
40-جيش الكرار
41- فرقه العباس
42- الحشد الشعبي

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
خدا به شماعزیزان قوت بده انشاالله
حسام ازمشهد مقدس
آخرین اخبار