آمریکا چندبار برای ترور کاسترو اقدام کرد؟

آمریکا و دیگر مخالفان "فیدل کاسترو" بارها تلاش کردند وی را ترور کنند که در نهایت همه ناکام ماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس ای تودی؛ "فیدل کاسترو"، رهبر انقلاب کوبا، پس از نیم قرن مبارزه با آمریکا صبح روز گذشته در اثر کهولت سن درگذشت. کاسترو در طول سال‌ها هدف ترورهای نافرجام بسیاری قرار گرفت که اغلب از سوی آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

زمانیکه کاسترو در 90 سالگی درگذشت، بسیاری از خبرگزاری‌های صاحب‌نام غربی به مرور صدها طرح ترور نافرجام وی پرداختند و آن را مایه سرافکندگی آمریکا در برخورد با یک رهبر انقلابی دانستند. آمارها نشان می‌دهد در مجموع 638 ترور نافرجام علیه کاسترو انجام شد. 

گاردین در گزارشی نوشت: این ترورها را ماموران سازمان سیا و کوبایی‌های در تبعید انجام می‌دادند. ممکن است 638 مورد ترور نافرجام رقم بالایی به نظر برسد؛ اما سازمان سیا در آن سالها برای کشتن فیدل کاسترو بسیار مصمم بود.

به نوشته گاردین طرح برخی از ترورها به قدری عجیب بودند که حتی موجب شرمندگی "جیمز باند" خواهد بود! سازمان سیا که همه راه‌ها را برای کشتن کاسترو امتحان کرده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده بود، دست به دامان شیوه‌هایی مانند قرص‌های سمی، سیگارهای مسموم، صدف‌ها و حلزون‌های انفجاری و ... شد.

کاسترو در سال 1975 فهرستی از افرادیکه برای ترور او تلاش کرده بودند و به گفته وی از سوی آمریکا حمایت می‌شدند را برای واشینگتن ارسال کرد. کمیته تحقیقات در ابتدا هیچکدام از موارد ترور ذکر شده از سوی کاسترو را معتبر ندانست؛ اما کمی بعد دخالت مستقیم سازمان سیا در دست‌کم 8 مورد به اثبات رسید.

تلاش برای ترور کاسترو تا سال 2006 که وی قدرت را به برادرش واگذار کرد ادامه داشت. کاسترو در همین سال به آرژانتین سفر کرد و در یک سخنرانی گفت: من مردی هستم که از 600 تلاش برای کشتنش جان سالم به در برده است!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار