مشهد؛

بانوان مشهدی در تدارک میزبانی از زائران امام مهربانی ها

مشهد شهر عاشقان است، کسانی که از ابتدای سال تا رسیدن به این روزها دلشان می تپد و مشتاق آنند که هرچه زودتر روز موعود فرا رسد و به قول خودشان خاک پای زائران را سرمه چشمان خود نمایند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آنهایی که شاید خیلی هایشان ثواب زیارت پیاده و تجربه آن را نداشته اند اما حرمت پاهای خسته و پینه بسته زائران را خوب درک می کنند و برای شریک شدن در این ثواب بزرگ حتی از کوچکترین کمک ها و خدمات دریغ نمی کنند.

مسجد امام رضا علیه السلام نیز در بلوار پیروزی مشهد یکی از پایگاه های تجمع همین عاشقان حضرت است که بعضی هایشان در هوای سرد با بچه کوچک در آغوش، مشغول کارند.

قرار است حدود 200 آهو دوخته و همراه با شکلات بین کودکان زائران توزیع شود تا شیرینی زیارت را دوچندان بچشند.

بانوان مشهدی در تدارک میزبانی از زائران امام مهربانی ها                                .

بیش از 50 بانوی هنرمند و خلاق در مسجد گرد هم نشسته اند و از صبح زود منتظر رسیدن تجهیزات هستند؛ الگو و پارچه ها دیر می رسد اما این دلیل نمی شود که کار را رها کنند و به خانه هایشان برگردند در حالی که هرکدام در منزل مسئولینی دارد؛ یکی بچه کوچکش را به مادرش سپرده و به مسجد آمده، دیگری غذای ظهر را به پسرش سپرده بود و نگران بود مبادا شیطنت پسرش و دیر رسیدن او باعث شود غذا بسوزد، یکی دیگر سرما خورده و با این حساب باز هم همگی در کنار هم و برای عشق به خدمت مانده اند .

خانم اکرم شیرزاد بانویی مهربان و خونگرم که مسئول این حوزه بسیج و رابط فرهنگی در این طرح است و درباره خدمت افتخاری در این محله می گوید: اگر چه دوست داشتیم کار بیشتری برای زائران انجام دهیم اما محدودیت هایی برایمان وجود داشت به همین علت به حاضر کردن این بسته ها و خدمت در ایستگاه ها بسنده کردیم.

او می گوید: بیش از هشتاد نفر فراخوانده شدند که بیش از 60 نفر آنها اعلام آمادگی کردند و تعدادی دیگر نیز از حوزه های دیگر بسیج قرار است به جمع ما ملحق شوند.

خانم شیرزاد ادامه می دهد: من خادم حرم هستم، زائران در ایام دیگر نیز با پای پیاده به حرم می آیند و از اینکه نمی توانم کار زیادی برایشان انجام دهم شرمنده شان می شوم اما امید دارم شاید آنها را دوباره در این سفر ببینم و آنطور که در شأن آنهاست خدمت گزارشان باشم .

او می گوید: خادمان حرم مطهر امام رضا علیه السلام باید شرایط زائران را بیشتر درک کنند گاهی پیش می آید زائر خسته از راه رسیده و به حرم خودش را رسانده و دیگر نایی برای راه رفتن ندارد و همانجا حتی وسط راه می نشیند تا خستگی درکند اما خادمان گاهی شرایط آنها را نمی دانند و بعضا تذکر هایشان ممکن است دل زائر خسته تازه از راه رسیده را بشکند.

این بانوی مشهدی ادامه می دهد: اگر برای زائران کاری از ما بر بیاید با جان و دل انجام میدهیم حتی خانه هایمان هم تقدیم آنها می کنیم.

همراه با خادمان افتخاری محله سی متری طلاب

در بازدیدی دیگر سراغ از خادمان افتخاری محله سی متری طلاب گرفتم اینجا نیزهمانند مناطق دیگر شهر مشهد شور و شوق خدمتگزاری به زائران پیاده آقا برپاست.

بعضی وقت ها قضاوت ما آدم ها درباره اطرافیان مان اشتباه است اما این اشتباه را باور نمی کنیم و دست روزگار آنقدر می چرخد و می چرخد تا در این دنیای بزرگ ما را دقیقا جایی قرار دهد که قضاوت نادرست مان را ببینیم و باور کنیم.

یکی از این قضاوت های عجولانه، طرز تفکر خیلی از ما درباره افراد متمول است. همان هایی که بعضی هایمان به مرفه بی درد می خوانیمشان. همان هایی که فکر میکنیم چون در بهترین نقاط شهر زندگی می کنند هیچ چیز از فقر فرهنگی و اقتصادی، سختی معیشت، نبود امکانات آموزشی و محرومیت نمی دانند و برایشان مهم هم نیست اما بعضی هایشان تمام آن رفاه و امکانات را رها می کنند و به مناطق محروم کوچ کرده و تنها به این خم اکتفا نکرده و خود را وقت خدمت به مردم همین مناطق و کوچه پس کوچه هایش می کنند و طرح خدمت افتخاری باعث شد با یکی از همین افراد آشنا شوم.

خانم آسیه نعمتی خادم افتخاری و رابط فرهنگی محله سی متری طلاب همان بانویی است که می تواند ذهنیت خیلی از ما را نسبت به افراد به اصطلاح بالاشهر نشین تغییر دهد. کسی که دغدغه خدمت به مردم کم برخوردار و به ویژه حمایت از کودکان آنها باعث شده خانه اش را در بهترین نقطه شهر رها کرده و به این محله برای زندگی بیاید و منزل شخصی اش را برای حضور بانوان و بسته بندی مواد خوراکی برای زائران در اختیار قرار دهد.

پای صحبت هایش که می نشینم می گوید: از کارهایم دو هدف دارم یکی ایجاد همدلی و همبستگی بین همسایه ها و مردم این محله و دوم آموزش کار گروهی و وحدت به بچه ها.

او ادامه می دهد: در این مدت سعی کرده ام فرهنگ کار گروهی و مشارکت را ترویج کنم و به مردم محله ثابت کنم هیچ فرقی بین غنی و فقیر نیست به همین علت طرح ازدواج آسان را پی گیری و ترویج کردم و بعنوان اولین ازدواج آسان که در این محله رخ داد فرزند یکی از خانواده های سرشناس و متمول این منطقه اعلام آمادگی کرد چرا که می‌خواستیم مردم بدانند ازدواج آسان با هدف و رویکرد ساده سازی ازدواج انجام شده است نه اینکه اینگونه برداشت شود که هرکس این طرح را اجرا کرد حتما وضع مالی خوبی نداشته است.

او می گوید : بچه های این محلات استعدادهای خوبی هم دارند اما وضع مالی خانواده شان آن ها را از شرکت در کلاس های فوق العاده و قبولی در مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی منع می کند به همین علت در این زمینه هم طرح زکات علم راه افتاد تا مربیانی که توان تدریس دارند همچون یک معلم خصوصی بچه ها را آموزش دهند و از این طریق هم سعی کرده ام خدمتی به مردم بکنم چرا که مردم این محله دل صاف و زلالی دارند حالا هم که بحث خدمت افتخاری پیش آمده هرکدام به نوبه خود اعلام آمادگی کرده اند و این مردم مهربان مستحق خدمت هستند.

او ادامه می دهد: در حال حاضر بسته های نبات و نخودچی کشمش را حاضر می کنیم و مدرسه نیز تعداد 500 عدد سی دی آموزش قرآن کریم فراهم کرده‌است تا به کودکان زائر بدهیم و در کنار آن مقداری اسباب بازی برای پسران و گل سر برای دختران تا چند روز آینده توسط یکی از خیرین به دست مان می رسد که آنها را هم به میهمانان امام رضا علیه السلام اهدا می کنیم .

خانم نعمتی می گوید: برنامه دیگری که داریم پخت شله زرد نذری به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام و پخش آن در میان زائران است و امیدوارم با این کار بتوانیم در ثواب بزرگی که آنها می برند شریک باشیم .

او می گوید: یک دست صدا ندارد و همه مردم و مسئولان باید برای پذیرایی از زائران خود را آماده کنند تا مشهد تبدیل به شهری بشود که زبان زد تمام مردم ایران و دنیا باشد.


انتهای پیام//ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار