نقدینگی یکی از عوامل مهم زمینه ساز پویایی اقتصاد است اما با وجود رشد نقدینگی در کشور، همچنان معضل رکود پابرجاست.

عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر رشد نقدینگی بر رونق اقتصادی گفت: طبق آمارهای بانک مرکزی میزان نقدینگی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته اما به نظر می رسد، در جایی انباشته شده باشد.

وی افزود: معمولا رشد نقدینگی موجب تورم می شود ولی در وضعیت کنونی تورم کاهش داشته و از سوی دیگر اقتصاد کشور با رکود مواجه است که این نشان می دهد این نقدینگی در تولید و صنایع نیز صرف نشده است.

ابونوری با اشاره به این که نقدینگی سرگردان، خود را در بازارهای سرمایه نشان می دهد، اظهار داشت: بازار سرمایه در کشور ما تحت تاثیر شایعات دچار نوسانات زیادی است اما با این وجود قیمت سکه و دلار افزایش چندانی نداشته و نقدینگی سرگردان در این بازار نیز خودی نشان نمی دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نقدینگی زمینه ساز رشد و پویایی اقتصادی می شود به شرط آن که محل انباشت آن مشخص و سپس در سمت بازار و تولید بکارگرفته شود.

وی ضمن بیان این موضوع که دولت می تواند برای پویایی اقتصاد نقدینگی را افزایش دهد، عنوان کرد: بانک مرکزی متولی انتشار پول در کشور است و باید نقدینگی را به منظور رونق تولید و خروج از رکود به بانک های تجاری تزریق کند.

ابونوری در پایان تاکید کرد: بانک ها موظفند برای خروج اقتصاد از رکود و به جهت رونق بازارها حجم قابل ملاحطه ای از نقدینگی خود را به سمت تولید هدایت کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار