اختصاص 1.2 میلیارد یورو اعتبار یک بانک آلمانی به حوزه ریلی کشور/سرمایه خارجی صرف توسعه خطوط شود یا زیرساخت؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در پسابرجام این موقعیت بوجود آمده تا سرمایه گذاری های خارجی در حوزه حمل و نقل ریلی صورت گیرد و باید این منابع صرف توسعه زیر ساخت شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناوگان ریلی در عرصه حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است  از این رو توسعه خطوط راه آهن و افزایش سطح ایمنی آن همواره مورد توجه مسئولان بوده است؛سیستمی که به عقیده کارشناسان اقتصادی بسیار ارزان و دارای حجم انتقالات و مبادلات بالا بوده و در مدت زمان کمی، می تواند بسیاری ازمشکلات حمل و نقل کالا و مسافر را حل کند.

با بوجود اینکه طی سال های گذشته اقدامات متعددی در جهت نوسازی و به روزرسانی خطوط ریلی صورت گرفته اما شاهد نواقصی در این بخش هستیم که برخی اوقات متاسفانه سبب بزور حوادث تلخی همچون سانحه اخیر برخورد دو قطار می شود.

بر اساس این گزارش تامین مالی به عنوان اصلی ترین پیش نیاز اجرای پروژه های ارتقای تکنولوژی محسوب می شود ،جذب سرمایه خارجی یکی از راه های تامین مالی طرح ها است که در سال های گذشته به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه با مشکل مواجه بود اما پس از برجام این مسیر کمی هموار شده است.

طی 10 ماه گذشته که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تا حدودی لغو شدند ایران تلاش‌ های گسترده‌ای را برای جذب ده ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های خود آغاز کرده و یکی از تامین منابع خارجی که به تازگی صورت گرفته اخذ وام 1.2 میلیارد یورویی از یکی از موسسات مالی دولتی آلمان است.

بر اساس این گزارش یکی از مقامات بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ از موافقت دولت آلمان با ارائه وام 1.2میلیارد یورو (1.27 میلیارد دلار) یک موسسه مالی دولتی این کشور به ایران برای توسعه خطوط ریلی کشور خبر داده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: این وام از سوی موسسه تامین مالی KFWآیپکس آلمان برای توسعه خط ریلی تهران به مشهد ارائه خواهد شد. 

اولویت صرف منابع خارجی در  ایمن سازی و توسعه زیرساخت خطوط ریلی

غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اختصاص این خط اعتباری از سوی بانک آلمانی برای تامین مالی یک پروژه ریلی گفت: در پسابرجام این موقعیت بوجود آمده تا خطوط و منابع اعتباری و سرمایه گذاری های خارجی در کشور صورت گیرد و باید این منابع صرف توسعه زیر ساخت شود.

وی افزود:باید حداکثر استفاده را ازاین منابع برد و با توجه به شرایط موجود خطوط اعتباری باید در بخش های عمرانی و توسعه مصرف شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به لزوم توسعه خطوط حمل و نقل بویژه خطوط ریلی اظهار داشت: مهمترین مشکل توسعه و زیر ساخت خطوط ریلی تامین اعتبار و بودجه بوده که با اختصاص یافتن خطوط اعتباری بانک ها خارجی می توان این مشکل را حل و توسعه خطوط ریلی را در دستور کار قرار داد.

 جعفرزاده ایمن آبادی بیان کرد: دولت ها با توجه به مشکلات مالی، تمایل دارند که از این منابع در جهت مصارف هزینه ای بهره برند اما مجلس با نظارت دقیق بر این خطوط اعتباری درصدد است تا فقط در راستای توسعه زیر ساخت مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به حادثه قطار سمنان بیان کرد: علیرغم تمام گزارشات مبنی بر استفاده از سیستم های هوشمند وعدم بروز حادثه اما اتفاقات تلخ و ناگواری پیش می آید و به نظر می رسد افزایش سطح ایمنی خطوط ریلی بر توسعه آن اولویت دارد.

وی در پایان تاکید کرد: خط اعتباری بانک آلمانی که برای پروژه ریلی اختصاص یافته باید صرف هزینه در ایمن سازی و توسعه زیر ساخت خطوط ریلی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
ساخت قطار سریع السیر تهران _ قم _ اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۲۱:۴۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
هردو انجام شود
آخرین اخبار