باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جوانی و هراس از گفتن یک «بله»/ واکاوی زوایای پیدا و پنهان ترس از ازدواج

ترس ، هراس و تردید از ازدواج،از نمونه مخاطراتی محسوب می شود که برخی از جوانان با شدت و ضعف هایی با آن مواجه هستند،پدیده ای که می توان از آن به عنوان یکی از چالش ها و تهدیدات جدی نظام خانواده یاد کرد.

جوانی و هراس از گفتن یک «بله»/ واکاوی زوایای پیدا و پنهان ترس از ازدواجبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ازدواج و تشکیل زندگی مشترک از بدیهیات و ضروریاتی است که از ابتدای حیات بشری تا به امروز،به عنوان پیش نیاز تکثیر جمعیتی و لزوم استقلال و آغاز فصلی نو و جدید در زندگی اجتماعی مطرح بوده است.

با وجود این ضرورت و الزام غیر قابل انکار،اما در طول سالیان اخیر، شاهدیم برخی از جوانان با دیده تردید و شک و شبهه و بعضا هراس از پرداختن به این سنت حسنه از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند و به آن تن نمی دهند.

در این میان،کارشناسان،محققان و پژوهشگران حوزه اجتماعی دلایل و عوامل متعددی را سر منشاء و ریشه چنین تردیدها و تهدیداتی قلمداد می کنند.

*تجربیات تلخی که از پیشینه و سرنوشت خانوادگی افراد به جای مانده است

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در واکاوی عوامل و دلایل موثر در بروز چنین تردیدها و هراس هایی عنوان کرد:یکی از دلایل اصلی تن ندادن به ازدواج را باید در تجربیات تلخ خانوادگی فرد جستجو کرد و به واقع در صورتی که چنین افراد یا گروه هایی از جوانان،شاهد تنش ها،درگیری ها،خشونت های کلامی و فیزیکی میان خانواده خویش و بخصوص والدین خود بوده باشند،طبیعتا بروز برخی تردیدها و هراس ها از ازدواج دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود:تجربه تلخ کودکان طلاق و از هم گسیختگی و فروپاشی نظام خانواده در این افراد از نمونه های بارز و عوامل اثر گذار در شکل گیری چنین ذهنیت هایی خواهد بود.

شرافتی گفت:مسئولیت پذیری و تعهد از عوامل و مولفه های موثر دیگر به شمار می رود که به نوعی فرد با هراس و ترس از آن و ملزم شدن به رعایت برخی از الزامات و ضروریاتی که در عرف، فرهنگ، جامعه و قانون پذیرفته شده است از قبول پذیرش آن سرباز می زند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:اعتماد به نفس پایین و عدم توانایی در برقراری ارتباط سازنده و ترس از طرد شدن از سوی همسر احتمالی خویش از دیگر مولفه های تاثیرگذار در بروز رفتارهای اینچنینی به شمار می رود.

شرافتی گفت:به واقع مجموعه این هراس ها،تردیدها و دغدغه های ذهنی و فکری باعث می شود فردِ درگیر از انعقاد هرگونه پیوندی سر باز زند و به تدریج این رویه و طرز تلقی و تفکر باعث می شود به مرور زمان،جوانان و نوجوانان با آسیب های جدی مواجه شوند.

وی افزود:تجربه ثابت کرده بعضا وجود چنین ذهنیت هایی با افزایش سن تشدید نیز می شود و به نوعی فرد دچار وسواس هایی سختگیرانه تری خواهد شد که هر آنچه می گذرد بر دامنه آن افزوده خواهد شد.

*ترس و وحشت از شکست و جدایی در زندگی مشترک

روح ا...کیکاووسی،روانشناس و مشاوره خانواده،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به هراس برخی از نوجوانان و جوانان از شکست و جدایی در زندگی مشترک به عنوان عاملی موثر در ترس از ازدواج عنوان کرد:عمده این افراد به دلیل تجربه های شخصی و یا خانوادگی به چنین ذهنیت هایی دچار می شوند و بعضا شاهد هستیم میزان آسیب ها و ضربات روحی،روانی و عاطفی که در گذشته از گسست های خانوادگی و یا شکست های عشقی تجربه کرده اند آنچنان عمیق و شدید بوده که تا سالها تن به هیچ ازدواجی نمی دهند.

وی افزود:به واقع این افراد به هیچ عنوان ریسک پذیر نیستند و با روحیه محافظه کاری افراط گرایانه،خود را در معرض زندگی مشترک قرار نمی دهند تا به زعم خویش از آسیب های احتمالی دور بمانند.

کیکاووسی افزود:تجدید نظر در چنین تلقی و نگرشی  نسبت به زندگی،افزایش و بالا بردن اعتماد به نفس،الگو برداری از زندگی های مشترک موفق،فاصله گرفتن از تفکرات مخرب و منفعلانه و مراجعه به مشاوره از ضروریاتی است که می تواند به تدریج از چنین تردیدها و هراس هایی کم کند.

وی در خاتمه یادآور شد:البته نباید از مشکلات اقتصادی نیز به عنوان یکی از اصلی ترین و برجسته ترین مولفه های باز دارنده از ازدواج نیز به سادگی گذشت که به واقع بخش قابل توجهی از جوانان را با تردیدها و هراس هایی جدی مواجه می سازد که برون رفت از چنین وضعیتی با رشد،توسعه اقتصادی و ارتقای اشتغال آفرینی و تقویت و گستردگی فرصت های شغلی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
عدم ثبات شغلی که هر لحظه از کار بیکارت کنن و حقوق چندر غاز ی که میگیریم برا خودمون تنها بس زجر اوره ،دیگه یکی دیگه بیاد تو این منجلاب چیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
من یه دخترم که به خاطرمسائلی هراس دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
غم غربت، غم کار و غم یار. همه میدونن 90 درصد مشکلات مربوط به بیکاریه در نتیجه تمام خبرگزاری ها سعی میکنند اون 10 درصد مشکلات باقی مونده رو مطرح کنند تا اطلاعات همه بیشتر بشه. احسنت. این گزارش هم بیشتر مربوط به خانم هاست که مشکل کار ندارند و تک و توک شوهر کار دار به تورشون میخوره اون رو هم میپرونند.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۱:۱۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
افرين با تشكر از باشگاه خبر نگاران جوان بخاطر انتشار اين گزارش.بسيار مفيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
من مشکل مالی ندارم زشت هم نیستم اما با این وجود بهم جواب رد دادن، چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
لقمه رو کوچیک تر بگیر. جواب میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
به نظر من این آقای کارشناس کمی در چیدمان مشکلات اشتباه کرده تمام مسائل بی اهمیت رو مطرح کرده دور آخر نوشته: (البته نباید از مشکلات اقتصادی به سادگی گذشت) بهتر بدونید تمام مشکلات که مانع ازدواج جوانان میشه اقتصادی ه که به واسطه مسئولین برای مردم ایجاد شده. تا کی مسئولین میخان با این کار شناسی ها از زیر بار مسئولیت فرار کنن و مردم رو مقصر مشکلات اقتصادی جلوه بدن و خودشان رو ناجی مردم نشان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
من با هر سختي بود سربازيمً تمام شد و ازدواج كردم بدتر از همه اينه با اين وضعيت حقوق كم از ازدواجم پشيمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
من 35 سالمه هنوز بیکارم چجوری زن بگیرم. ؟!
Iran (Islamic Republic of)
حصین
۱۸:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
مشکلات اقتصادی،بیکاری جوانان تحصیلکرده،بالا رفتن سطح توقعات،و افزایش روزافزون طلاق همگی دست به دست شدن تا این ترس رو به وجود بیارن،
ای که دستت میرسد کاری بکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
هیچ کس به فکر ما نیس وگرنه هیچ کس ازتنهایی خوشش نمیاد.سطح توقعات هم خیلی بالاس برا همینه که این قد وضع جوون ها خرابه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
سلام. من32سالمه. شرکت خصوصی کار میکنم بخدا برجی1200000 اجاره نشین هم هستم. خرج زندگی هم دارم. اهل چیزی هم نیستم. حساب کردم برجی200 پس انداز دارم. در طول یک سال میشه2400000. خدایی با پس انداز اخر سال چی بهم میدن. حالا اگه بخوام زن بگیرم که وا ویلا میشه. یه زوج فقیر به جامعه اضاف میشه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۷:۳۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
کدوم ترس؟؟؟؟ من اگه پول داشته باشم و بیکار نباشم چرا باید از ازدواج بترسم.مورد آخری یعنی بیکاری و بی پولی وتورم اساسی ترین دلیل دوری جوان از ازدواج است.خواهش میکنم به جای پرداختن به اکاذیب واقعیات جامعه را گوشزد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
تشکر از نظرات دوستان ان شاء الله که خدا تمام مشکلات تمامی عزیزان رو‌حل کنه تا بتونن راحت و سالم و پر نشاط و وووزندگی خودشون و آغاز بکنند ...یا علییییییی مدددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
متاسفانه دلیل اصلی ما جوانان بیکاری ونداشتن شغل واقتصاد بیمار کشور من 35 سالم هنوز نتوانستم ازدواج کنم وهروز بدتر از دیروز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
مهمترین عامل که مانع ازدواج هست, مشکلات اقتصادی و خصوصا بیم نسبت به آینده هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
حل مشکلات بماند.مسٸولان عزیز زیر پای جونها خالی نکنن کمک پیشکش. اولینش مسٸولان عزیز نظام وظیفه،محض اطلاع.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۰۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
ارشدمو گرفته بودم خدارو شکر یه کاری هم پیدا کرده بودم که موعد اعزامم رسید. 2سال رفتم خدمتمو تموم کردم اونم با حقوق 125هزار تومن. الان دیگه همونجا کارو داده به یکی. دیگه خیلی وقته دنبال کار میگردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
پدر و مادر من تقریبا از موقعی که من چشم باز کردم داعم در حال جنگ و نزاع خشونت هستند والان هم که به سن پنجاه سالگی رسیدن همچنان به کار خودشون ادامه میدن ومن الان برای اینکه از این زندگی جدا بشم و برم سر خونه زندگی خودم مشکل اقتصادی بیکاری و نداشتن پول مانع ازدواج من هست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۵۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
خانمها که از بله گفتن ترس ندارن//از خداشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
من خودم چندساله هراس دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
بیکاری و‌اقتصاد افتزاح نمیزاره ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
چرا اینارو الان میگید یکم دیر نیس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
در كشور ما اولين مانع ازدواج مسائل اقتصاديه هر جور بخوای حساب كنی هر چه قدر هم مراسم ساده برگزار كنی ولی وقتی جوون خونه نداره هر چی در مياره و همه پس اندازش رو بايد بده برای رهن و اجاره خونه ، مخارج ديگه كه بماند...ماشاالله وام ازدواج هم كه اونقدر مبلغش زياده و بدون دردسر ميدن كه ديگه نگو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
وقتی هر چی کار میکنیم هشتمون گره نهه با چه جراتی باید فکر زن گرفتن باشیم و با چه جراتی به فکر بچه دار شدن باشیم الان که 28 سالمه میزارم هر موقع به چهل رسیدم یه فکری میکنم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
سلام هراس از ازدواج به خاطر مشکلات اقتصادی وبیکاری
آخرین اخبار