راه اندازی دستگاه های لرزه نگاری تا دوسال آینده در شهرهای بزرگ

رییس مرکز لرزه نگاری کشور از راه اندازی دستگاه های پیش بینی لرزه نگاری کشور تا دو سال آینده در شهرهای بزرگ خبر داد.

مهدی زارع رییس پژوهشگاه لرزه نگاری کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای اولین بار سیستم هشدار سریع زلزله در کشور ژاپن پیاده سازی شده است و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این دستگاه هشدار تنها با وقوع زلزله در هنگام رخداد زلزله اطلاع می دهد.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور افزود: در قبل امکان پیش بینی زلزله وجود نداشت ولی خوشبختانه با این طرح زلزله در حد فاصل 50 کیلومتری شهر درحال وقوع است با این  سیستم در فاصله زمانی 30 تا 40 ثانیه از طریق رسانه ها و نیز تلفن همراه، زلزله را به مردم اطلاع می دهد.

زارع تصریح کرد:در حال حاضر پیش بینی زلزله در هیچ کشوری تاکنون میسر نشده است و زلزله درهیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست و علم و تکنولوژی آن اصلا وجود ندارد.

وی گفت: ایران از شرایط خوبی درحوزه شبکه های لرزه نگاری برخوردار است وامکانات خوبی دراین زمینه در اختیار داریم اما برای پیاده سازی آن نیاز به بودجه و حمایت های لازم را داریم. 

رییس پژوهشکده لرزه نگاری کشور ادامه داد: بوسیله شبکه لرزه نگاری تنها می توانیم وقوع زلزله را در کشور به صورت آنلاین روی شبکه های موجود رصد و مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: شبکه لرزه نگاری فقط برای اعلام زلزله استفاده می شود و نه هشدار و پیش بینی قبل از زلزله ولی از لحاظ پیش بینی و هشدار سریع همچون دیگر کشورها در گام های اولیه هستیم و سیستم هشدار سریع فقط در کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفته شده است.

زارع اظهار داشت: در کل کشورها در بخش پیش بینی زمان وقوع زلزله عقب هستند و هنوز ساختارهای ناشناخته زیادی در این زمینه وجود دارد.

رییس سازمان لرزه نگاری کشور بیان کرد: امیدواریم این روش را تا 2سال آینده در کشورهای بزرگ کشور راه اندازی و اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار